Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.7.3
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Gebrauchtes verkaufen/Sprzedać rzeczy używane
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność opowiadania o możliwości odsprzedaży rzeczy używanych, a także o czynnościach związanych z dodaniem ogłoszenia o sprzedaży.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
przedstawia możliwości oddania oraz sprzedaży rzeczy używanych;
opowiada o portalach internetowych umożliwiających sprzedaż rzeczy używanych;
porządkuje czynności związane z dodaniem ogłoszenia o sprzedaży.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
pracuje, bazując na autentycznych materiałach językowych;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku – wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych;
ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnym kontekście – ogłoszenie o sprzedaży;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet.
Metody i formy nauczania:
podająca – pogadanka, praca z tekstem źródłowym,
aktywizująca – Think‑Pair‑Share, burza mózgów,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
fragmenty tekstu,
worek z drobnymi przedmiotami,
tekst źródłowy,
multimedium (katalog interaktywny),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat pozbywania się rzeczy używanych. Następnie prosi ich o wyrażenie swojego zdania na ten temat.
Nauczyciel pyta uczniów, co robią z niepotrzebnymi rzeczami. Uczniowie odpowiadają na pytanie i zapisują swoje propozycje na tablicy.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie przyglądają się ilustracji, czytają tytuł tekstu z sekcji Przeczytaj i w parach odpowiadają na pytanie: Was meint ihr? Worum geht es im Text? Wybrane pary uczniów prezentują swoje hipotezy na forum klasy. Następnie uczniowie zapoznają się z poszczególnymi fragmentami tekstu i zaznaczają w każdym fragmencie kluczowe informacje. Uczniowie porównują swoje zaznaczenia w parach i zapisują propozycję tytułu każdego fragmentu tekstu. Następnie porównują swoje propozycje z nagłówkami, które nauczyciel prezentuje na tablicy (Übung 1). Uczniowie podczas kolejnego czytania zaznaczają wyrazy/zwroty, które są dla nich nowe. W razie problemów ze zrozumieniem wyrazów/zwrotów korzystają z pomocy ucznia z ławki bądź ze słowniczka. W celu doskonalenia rozumienia szczegółowego tekstu uczniowie w parach czytają zdania z Übung 2 i zaznaczają te zdania, które są zgodne z informacjami w tekście. Wykorzystując słownictwo z tekstu, uczniowie w parach odpowiadają na pytania do Übung 3.
Uczniowie w grupach losują jeden z przedmiotów (np. telefon komórkowy, portfel, pióro, apaszka), które nauczyciel umieścił w worku (przedmioty mogą być różne), redagują ogłoszenie o sprzedaży wylosowanego przez siebie przedmiotu do lokalnej gazety oraz na forum internetowym. Uczniowie prezentują ogłoszenia na forum klasy, natomiast nauczyciel udziela informacji zwrotnej.
Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym.
Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (katalog interaktywny). W tym momencie nauczyciel może wykorzystać w pracy z uczniami metodę Think‑Pair‑Share.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi na forum klasy opisują swoje doświadczenia związane z rzeczami używanymi oraz przedstawiają kolejność czynności, w jakiej dodaje się ogłoszenie o sprzedaży używanego artykułu.
Uczniowie w parach zadają sobie naprzemiennie pytania: Was hast du heute gelernt? Was war schwierig für dich? Was würdest du sonst noch gerne wissen? i odpowiadają na nie.
Praca domowa
Uczniowie w ramach Aufgabe 8 z części Sprawdź się piszą e‑mail do przyjaciela, w którym wyjaśniają, w jaki sposób sprzedawać rzeczy używane w Internecie, lub w parach przygotowują prezentację na temat możliwości pozbycia się/sprzedaży rzeczy używanych w Polsce.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:
przed lekcją: uczniowie zapoznają się z zasadami sprzedaży rzeczy używanych na znanych portalach lub też grupach, analizują regulamin i warunki sprzedaży rzeczy używanych, przedstawiają swoje spostrzeżenia na zajęciach lekcyjnych;
w trakcie lekcji: uczniowie zastanawiają się, co chcieliby sprzedać ze swoich rzeczy używanych. Przygotowują opis tej rzeczy w języku niemieckim oraz określają cenę, za jaką chcą ją sprzedać. Następnie w parach konsultują swoje opisy i ceny, zaglądają na różne strony internetowe z opisami podobnych przedmiotów oraz porównują ceny;
po lekcji: uczniowie przygotowują poradnik dla osób sprzedających i kupujących rzeczy używane w sieci ze wskazówkami, na co muszą oni zwracać uwagę, poradnik można przygotować w formie ulotki, która później zostanie rozpowszechniona wśród kolegów i koleżanek.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0