Numer e‑materiału: 3.2.7.3

Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara

Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Gebrauchtes verkaufen/Sprzedać rzeczy używane

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność opowiadania o możliwości odsprzedaży rzeczy używanych, a także o czynnościach związanych z dodaniem ogłoszenia o sprzedaży.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
7) zakupy i usługi (np. rodzaje sklepów, towary i ich cechy, sprzedawanie i kupowanie, środki płatnicze, promocja i reklama, korzystanie z usług, reklamacja);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
3) przedstawia fakty z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
12) stosuje formalny lub nieformalny styl wypowiedzi adekwatnie do sytuacji.
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub w języku polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia możliwości oddania oraz sprzedaży rzeczy używanych;

  • opowiada o portalach internetowych umożliwiających sprzedaż rzeczy używanych;

  • porządkuje czynności związane z dodaniem ogłoszenia o sprzedaży.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;

  • pracuje, bazując na autentycznych materiałach językowych;

  • wykorzystuje i rozwija kreatywność.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku – wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, używanie skojarzeń wzrokowych;

  • ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnym kontekście – ogłoszenie o sprzedaży;

  • korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet.

Metody i formy nauczania:

  • podająca – pogadanka, praca z tekstem źródłowym,

  • aktywizująca – Think‑Pair‑Share, burza mózgów,

  • kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w grupach,

  • plenum,

  • praca w parach.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • fragmenty tekstu,

  • worek z drobnymi przedmiotami,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (katalog interaktywny),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu, i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat pozbywania się rzeczy używanych. Następnie prosi ich o wyrażenie swojego zdania na ten temat.

  • Nauczyciel pyta uczniów, co robią z niepotrzebnymi rzeczami. Uczniowie odpowiadają na pytanie i zapisują swoje propozycje na tablicy.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie przyglądają się ilustracji, czytają tytuł tekstu z sekcji Przeczytaj i w parach odpowiadają na pytanie: Was meint ihr? Worum geht es im Text? Wybrane pary uczniów prezentują swoje hipotezy na forum klasy. Następnie uczniowie zapoznają się z poszczególnymi fragmentami tekstu i zaznaczają w każdym fragmencie kluczowe informacje. Uczniowie porównują swoje zaznaczenia w parach i zapisują propozycję tytułu każdego fragmentu tekstu. Następnie porównują swoje propozycje z nagłówkami, które nauczyciel prezentuje na tablicy (Übung 1). Uczniowie podczas kolejnego czytania zaznaczają wyrazy/zwroty, które są dla nich nowe. W razie problemów ze zrozumieniem wyrazów/zwrotów korzystają z pomocy ucznia z ławki bądź ze słowniczka. W celu doskonalenia rozumienia szczegółowego tekstu uczniowie w parach czytają zdania z Übung 2 i zaznaczają te zdania, które są zgodne z informacjami w tekście. Wykorzystując słownictwo z tekstu, uczniowie w parach odpowiadają na pytania do Übung 3.

  • Uczniowie w grupach losują jeden z przedmiotów (np. telefon komórkowy, portfel, pióro, apaszka), które nauczyciel umieścił w worku (przedmioty mogą być różne), redagują ogłoszenie o sprzedaży wylosowanego przez siebie przedmiotu do lokalnej gazety oraz na forum internetowym. Uczniowie prezentują ogłoszenia na forum klasy, natomiast nauczyciel udziela informacji zwrotnej.

  • Uczniowie zapoznają się z katalogiem interaktywnym.

  • Uczniowie wykonują polecenia do multimedium (katalog interaktywny). W tym momencie nauczyciel może wykorzystać w pracy z uczniami metodę Think‑Pair‑Share.

c) Faza podsumowująca

  • Uczniowie w formie łańcuszka wypowiedzi na forum klasy opisują swoje doświadczenia związane z rzeczami używanymi oraz przedstawiają kolejność czynności, w jakiej dodaje się ogłoszenie o sprzedaży używanego artykułu.

  • Uczniowie w parach zadają sobie naprzemiennie pytania: Was hast du heute gelernt? Was war schwierig für dich? Was würdest du sonst noch gerne wissen? i odpowiadają na nie.

Praca domowa

Uczniowie w ramach Aufgabe 8 z części Sprawdź się piszą e‑mail do przyjaciela, w którym wyjaśniają, w jaki sposób sprzedawać rzeczy używane w Internecie, lub w parach przygotowują prezentację na temat możliwości pozbycia się/sprzedaży rzeczy używanych w Polsce.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania katalogu interaktywnego:

  • przed lekcją: uczniowie zapoznają się z zasadami sprzedaży rzeczy używanych na znanych portalach lub też grupach, analizują regulamin i warunki sprzedaży rzeczy używanych, przedstawiają swoje spostrzeżenia na zajęciach lekcyjnych;

  • w trakcie lekcji: uczniowie zastanawiają się, co chcieliby sprzedać ze swoich rzeczy używanych. Przygotowują opis tej rzeczy w języku niemieckim oraz określają cenę, za jaką chcą ją sprzedać. Następnie w parach konsultują swoje opisy i ceny, zaglądają na różne strony internetowe z opisami podobnych przedmiotów oraz porównują ceny;

  • po lekcji: uczniowie przygotowują poradnik dla osób sprzedających i kupujących rzeczy używane w sieci ze wskazówkami, na co muszą oni zwracać uwagę, poradnik można przygotować w formie ulotki, która później zostanie rozpowszechniona wśród kolegów i koleżanek.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec