Autor: Martyna Wojtowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Działania międzynarodowe Hotelu Lambert. Inne ośrodki życia emigracyjnego

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXXI. Ziemie polskie i ich mieszkańcy w latach 1815–1848. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
4) porównuje programy głównych obozów Wielkiej Emigracji, rozpoznając ich przedstawicieli;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • przedstawia działania międzynarodowe podejmowane przez środowisko Hotelu Lambert;

  • wyjaśnia założenia doktryn panslawizmu i slawizmu;

  • przedstawia inne ośrodki polskiego życia emigracyjnego po powstaniu listopadowym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel odczytuje wyświetlony na tablicy temat lekcji oraz cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”.

  2. Prowadzący poleca uczniom przygotować w parach pytania związane z tematem lekcji. Czego uczniowie chcą się dowiedzieć? Co ich interesuje w związku z zakresem zajęć? Będą to obowiązujące uczniów kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Praca z tekstem. Uczniowie indywidualnie zapoznają się z treścią sekcji „Przeczytaj” i zapisują na kartkach minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego działań (w tym międzynarodowych) polskich ośrodków życia emigracyjnego. Wybrana osoba zbiera pytania do urny. Nauczyciel dzieli uczniów na pięcioosobowe grupy, które losują pytania z puli i przygotowują odpowiedzi. Zespół, który jest gotowy, zgłasza się i przedstawia rezultaty swojej pracy. Pozostali uczniowie wraz z nauczycielem weryfikują poprawność odpowiedzi.

  2. Praca z multimedium („Film edukacyjny”). Nauczyciel czyta polecenie 3: „Rozstrzygnij, czy działania podejmowane przez Adama Czartoryskiego w celu osłabiania polityki Rosji w Europie i pogarszania jej wizerunku przyniosły efekty. Uzasadnij odpowiedź na podstawie argumentów zawartych w filmie” i prosi uczniów, aby w parach wykonali zadanie w oparciu o wskazówki zawarte w e‑materiale. Odtwarza pierwszy z filmów. Po ustalonym czasie przedstawiciele wybranej pary prezentują propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać istotne informacje.

  3. Nauczyciel odtwarza drugi z filmów z sekcji „Film edukacyjny” i prosi, aby uczniowie – wciąż w parach – wykonali polecenie 5; uczniowie wyjaśniają, jaki był stosunek Anglii i Francji do działań międzynarodowych podejmowanych przez Hotel Lambert.

  4. Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla na tablicy treść ćwiczenia 1 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Wraz z uczniami rozwiązuje je na forum klasy.

Faza podsumowująca:

  1. W ramach podsumowania lekcji „Działania międzynarodowe Hotelu Lambert. Inne ośrodki życia emigracyjnego” nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio: Przypomniałam/Przypomniałem sobie, że… Co było dla mnie łatwe… Czego się nauczyłam/nauczyłem… Co sprawiało mi trudność…

  2. Na zakończenie nauczyciel omawia przebieg lekcji, ocenia pracę grup uczniowskich.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenie 2 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

  2. Zapoznaj się z materiałem filmowym w sekcji „Film + Sprawdź się” i wykonaj dołączone do niego polecenia.

Materiały pomocnicze:

J. Skowronek, Adam Jerzy Czartoryski 1770–1861, Wydawnictwo Wiedza Powszechna, Warszawa 1994.

M. Kukiel, Czartoryski a jedność Europy 1770–1861, Wydawnictwo Instytutu Europy Środkowo‑Wschodniej, Warszawa 2008.

M. Handelsman, Adam Czartoryski, Wydawnictwo Naukowe Warszawskie, Warszawa 1949.

Wskazówki metodyczne:

Uczniowie mogą zapoznać się z filmami przed lekcją, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.

Spis ilustracji nieopisanych:

  • Ćwiczenie 2 – ilustracja 1: Wielki Chorąży, Polska Husaria; domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 2 – ilustracja 2: Żołnierze 1 Pułku Kozaków Sułtańskich; CC BY 3.0, Maciej Szczepańczyk, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 2 – ilustracja 3: Juliusz Kossak, Gen. Jan Henryk Dąbrowski na czele Legionów, domena publiczna, Wikimedia Commons.

  • Ćwiczenie 2 – ilustracja 4: Juliusz Kossak, fragment obrazu Generał Skrzynecki ze sztabem, domena publiczna, Wikimedia Commons.