Dla nauczyciela
Autor: Anna Grabarczyk
Przedmiot: Język polski
Temat: Śpiewak nadniemieńskiej Laury. Obraz miłości idealnej w Sonetach odeskich Adama Mickiewicza
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
przeanalizuje i nazwiesz przeżycia wewnętrzne postaci mówiącej w utworze;
wskażesz w tekście środki artystycznego wyrazu i objaśnisz ich funkcję;
wyjaśni, na czym polega apoteoza miłości w Sonetach odeskich;
wskaże w Sonetach odeskich elementy petrarkizmu.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
śniegowa kula.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z tematem lekcji i wspólnie z uczniami ustala cele zajęć i kryteria sukcesu.
Nauczyciel udostępnia uczniom e‑materiał. Uczniowie zapoznają się z treścią sekcji „Wprowadzenie” i „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie dzielą się na dwie grupy. Każda z nich przygotowuje czytanie dramatyczne jednego utworu: Do Laury i Ranek i wieczór. Nauczyciel prosi uczniów o przygotowanie czytania w taki sposób, żeby każdy z utworów był odczytany przez więcej niż jedną osobę. Sposób podziału wierszy między odczytujących (według strof, według okresów retorycznych, inny) – według uznania uczniów.
Uczniowie, korzystając z telefonów z dostępem do internetu, odszukują sonety Petrarki. Zapoznają się z wybranymi utworami, następnie podsumowują, czym jest petrarkizm:
Zjawisko kulturowe polegające na naśladowaniu modelu opisu miłości oraz opisu kobiety, obecne w literaturze europejskiej (zwłaszcza od XVI wieku).Ten model, za pomocą takich środków stylistycznych, jak antytezy, oksymorony, pytania retoryczne i wykrzyknienia, ukazywał:
- dziwny stan miłosny – niewytłumaczalny, pełen sprzeczności, kojarzony też ze śmiercią,
- ideał piękna kobiety.Uczniowie przechodzą do sekcji „Sprawdź się”. Indywidualnie wykonują ćwiczenia 1, 2 i 3. Nauczyciel weryfikuje poprawność odpowiedzi.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia 4, 5, 6, 8 oraz 9. Przedstawiciel zespołu przedstawia rozwiązania po upływie określonego przez nauczyciela czasu.
Uczniowie wykonują indywidualnie ćwiczenie nr 7 (sekcja „Sprawdź się”). Następnie łączą się w pary, potem w czwórki (metoda kuli śniegowej). Dyskutują na temat modelu miłości ukazanego w sonecie Do Laury. Zapisują swoje opinie. Po wykonaniu zadania nauczyciel prosi o przedstawienie wniosków i ewentualny komentarz.
Faza podsumowująca:
Uczniowie w kilkuosobowych grupach wykonują polecenia z sekcji „Mapa myśli”. Chętna osoba przedstawia odpowiedzi.
Uczniowie wraz z nauczycielem podsumowują informacje na temat Sonetów odeskich.
Praca domowa:
Omów zjawisko kultu kobiety w sztuce i obyczaju polskim i europejskim.
Materiały pomocnicze:
Album Mickiewicz, Haydamaki, Stasiuk (PUGU art 2018) zawierający interpretacje muzyczne sonetów Mickiewicza, m.in. Burzy, Pielgrzyma i Stepów akermańskich
Literatura polska: przewodnik encyklopedyczny, red. Julian Krzyżanowski, Czesław Hernas. T. 2: N‑Ż. Warszawa, 1991.
Wskazówki metodyczne
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Mapa myśli” do podsumowania lekcji.