Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Główne łowiska morskie oraz wielkość połowów na świecie.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy /klasa II/
Podstawa programowa
X. Rolnictwo, leśnictwo i rybactwo: czynniki rozwoju rolnictwa, struktura użytków rolnych, obszary upraw i chów zwierząt, zrównoważona gospodarka leśna, rybactwo (morskie i śródlądowe, akwakultura).
Uczeń:
6) wyjaśnia rozmieszczenie głównych łowisk oraz dyskutuje na temat możliwości wykorzystania zasobów biologicznych morza i wód śródlądowych, rozwoju akwakultury w kontekście zachowania równowagi ekosystemów wodnych.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wskazuje miejsca występowania głównych łowisk na świecie,
wyjaśnia przyczyny występowania łowisk na świecie,
porównuje wielkości połowów w różnych krajach świata.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: miniwykład, pogadanka, JIGSAW, grafika interaktywna
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach, praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, ewentualnie podręcznik
Materiały pomocnicze:
Wspólna w liczbach, prezentacja multimedialna, dostępna online: ec.europa.eu/fisheries/sites/fisheries/files/docs/body/pcp_pl.pdf
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć, podaje temat i cele lekcji.
Nauczyciel dzieli klasę na cztery grupy i wyjaśnia przebieg zajęć (na czym polega praca w grupach metodą JIGSAW) – każda grupa ma liczyć minimum 4 uczniów (może być więcej); otrzymuje kartę pracy z zadaniem do wykonania w określonym czasie (8‑10 minut).
Faza realizacyjna
Każda grupa pracuje nad swoim zadaniem, korzystają z podręcznika, e‑materiału – każdy uczeń w grupie ma być „ekspertem” w opracowywanym temacie. Uczniowie dyskutują, w jaki sposób przedstawić omawiane zagadnienie pozostałym osobom. Sporządzają notatkę w zeszycie.
Zadania dla grup: 1. – przyczyny występowania łowisk na świecie; 2 – główne łowiska na świecie (wskaż na mapie); 3 – kraje o największych połowach morskich – przyczyny tak dużych połowów; 4 – akwakultura a marikultura, kraje o dużym udziale akwakultury w połowach.
Nauczyciel kontroluje pracę uczniów, w razie potrzeby pomaga im, wyjaśnia wątpliwości.
Po upływie określonego czasu uczniowie pierwszej grupy eksperckiej przesiadają się tak, aby każdy z jej członków znalazł się w pozostałych grupach jako ekspert w swoim temacie (takich uczniów może być po dwóch). Uczniowie przedstawiają kolegom z innych grup opracowane zadanie, pomagają stworzyć krótką notatkę (na wzór swojej).
Po upływie 5 minut nauczyciel prosi uczniów pierwszej grupy o powrót na swoje miejsca i podsumowuje przedstawione zadanie.
Następnie nauczyciel w ten sam sposób postępuje z kolejnymi grupami – za każdym razem krótko podsumowuje zagadnienie.
Każdy uczeń musi skorzystać z wiedzy innego ucznia i sam przekazać zdobytą w swojej grupie wiedzę pozostałym.
Faza podsumowująca
Nauczyciel zadaje pytania sprawdzające stopień opanowania omawianych zagadnień.
Podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami. Ocenia pracę uczniów i ich zaangażowanie.
Nauczyciel wprowadza do fazy ćwiczeń na podstawie poznanego materiału. Uczniowie wykonują polecenie z grafiki interaktywnej e‑materiału. Nauczyciel pyta o ewentualne trudności.
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami (zagadnienia tematyczne i metoda pracy na lekcji).
Praca domowa
Wykonaj ćwiczenia z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Dane statystyczne z e‑materiału o połowach morskich można wykorzystać na lekcjach dotyczących źródeł informacji geograficznej – graficzne i kartograficzne metody przedstawiania informacji geograficznej oraz interpretowanie danych liczbowych przedstawionych w postaci tabeli [podstawa programowa I.2) i I.5) – zakres podstawowy].