Numer e‑materiału: 1.2.12.3
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Wildtiere in Afrika / Dzikie zwierzęta w Afryce
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania zwierząt mieszkających w Afryce

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
12) przyroda wokół mnie.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
4) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia nazwy wybranych zwierząt mieszkających w Afryce;

  • recytuje wierszyk o zwierzętach.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • zaspokaja potrzebę ciekawości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym.

Strategie uczenia się
  • powtarzanie materiału na głos;

  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie uczenia się,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Metody, techniki i formy pracy

A. metody wykorzystane w toku lekcji:

  • podająca,

  • programowana – z użyciem komputera,

  • praktyczna,

  • aktywizująca – gry dydaktyczne,

B. techniki pracy z uczniem:

  • praca z materiałem ikonograficznym,

  • praca z plikiem audio,

  • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

C. formy pracy:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • rzutnik multimedialny,

  • tablet

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (gra edukacyjna),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • zdjęcia,

  • karteczki z wyrazami w języku niemieckim,

  • mapa Afryki,

  • kartoniki do gry w domino,

  • piłka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: gra edukacyjna (domino)

Grę można wykorzystać do powtórzenia materiału przed sprawdzianem lub jako przerywnik, jeśli uczniowie będą znużeni. Można również zaproponować uczniom stworzenie własnego domina w formie papierowej (na wzór gry w e‑materiale).

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma socjalna

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom mapę Afryki (e‑materiał: Przeczytaj) i pyta, czy wiedzą, co to jest za kontynent i jakie zwierzęta go zamieszkują. Uczniowie podają swoje propozycje nazw zwierząt w języku polskim. Nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy niemieckie nazwy zwierząt (obok nazw polskich) i odczytuje je na głos. Uczniowie powtarzają. Nauczyciel pyta uczniów, czy widzą jakieś podobieństwa w nazwach niemieckich i polskich. Na koniec wszyscy uczniowie czytają chórem nazwy zwierząt w języku niemieckim.

plenum

7 min

tablica multimediana

Nauczyciel prezentuje nagranie dołączone do mapy, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia zwierząt (małpa, słoń, żyrafa, krokodyl, lampart, lew, nosorożec, zebra) oraz karteczki z niemieckimi nazwami tych zwierząt. Zadaniem uczniów jest dopasowanie nazw zwierząt do zdjęć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie prezentują stworzone przez siebie pary i odczytują na głos nazw zwierząt w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca w parach

zdjęcia zwierząt (małpa, słoń, żyrafa, krokodyl, lampart, lew, nosorożec, zebra) oraz karteczki z nazwami tych zwierząt po niemiecku

Nauczyciel prezentuje nagranie i prosi uczniów, aby ułożyli zdjęcia zwierząt w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej tekst wierszyka. Uczniowie układają karteczki z nazwami zwierząt w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się w wierszu. Następnie prezentują swoje propozycje na forum, wypowiadając przy tym na głos nazwy zwierząt (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Uczniowie grają na tabletach w grę domino. Nauczyciel może również przygotować kartoniki z domino i rozdać je uczniom, aby zagrali w parach (e‑materiał: Gra edukacyjna).

praca w parach

23 min

kartoniki do gry w domino

Nauczyciel wyświetla ćwiczenie na tablicy interaktywnej i zaprasza ochotników, aby dopasowali zdjęcie do nazwy zwierzęcia. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy, proponując kolejne pary (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje nagrania z odgłosami zwierząt. Prosi uczniów, aby zgłaszali się i mówili na głos niemiecką nazwę zwierzęcia, którego odgłos rozpoznali (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowaną mapę Afryki i prosi, aby przykleili na niej karteczki z nazwami zwierząt po niemiecku. Uczniowie prezentują swoje mapy na forum (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

praca w parach

mapa Afryki z nazwami zwierząt po niemiecku, karteczki z niemieckimi nazwami zwierząt

Dla utrwalenia nazw zwierząt uczniowie grają na tabletach w memory. Na zakończenie gry nauczyciel prosi, aby uczniowie powiedzieli na głos nazwy zwierząt (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1)

praca w parach, plenum

Faza podsumowująca

Każde uczeń otrzymuje kartę pracy z krzyżówką do rozwiązania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca indywidualna

15 min

karta pracy z krzyżówką

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenie i prosi uczniów, aby pomogli Linie wybrać właściwy wyraz (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza dzieci na środek sali do koła. Proponuje zabawę w „gorącą piłkę”. Zabawa polega na uzupełnianiu brakujących fragmentów wiersza. Nauczyciel prezentuje nagranie z brakującymi wyrazami. Rzuca piłkę do pierwszego ucznia, którego zadaniem jest podanie pierwszej brakującej nazwy zwierzęcia. Następnie uczeń rzuca piłkę do koleżanki lub kolegi. Zadaniem kolejnej osoby jest wypowiedzenie na głos następnej brakującej nazwy zwierzęcia. Zabawa jest kontynuowana do momentu aż uczniom uda się podać wszystkie nazwy zwierząt w czasie, w którym nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

plenum

piłka

Nauczyciel proponuje uczniom konkurs recytatorski. Ochotnicy zgłaszają się i recytują wierszyk, który poznali na poprzednich etapach lekcji. Jeśli uczniowie nie pamiętają całego wierszyka, nauczyciel ponownie prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

plenum

Na zakończenie lekcji nauczyciel dziękuje uczniom za aktywny udział w zajęciach i żegna się z nimi.

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom mapę Afryki (e‑materiał: Przeczytaj) i pyta, czy wiedzą, co to jest za kontynent i jakie zwierzęta go zamieszkują. Uczniowie podają swoje propozycje nazw zwierząt w języku polskim. Nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy niemieckie nazwy zwierząt (obok nazw polskich) i odczytuje je na głos. Uczniowie powtarzają. Nauczyciel pyta uczniów, czy widzą jakieś podobieństwa w nazwach niemieckich i polskich. Na koniec wszyscy uczniowie czytają chórem nazwy zwierząt w języku niemieckim.

plenum

7 min

tablica multimediana

Nauczyciel prezentuje nagranie dołączone do mapy, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj).

Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia zwierząt (małpa, słoń, żyrafa, krokodyl, lampart, lew, nosorożec, zebra) oraz karteczki z niemieckimi nazwami tych zwierząt. Zadaniem uczniów jest dopasowanie nazw zwierząt do zdjęć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie prezentują stworzone przez siebie pary i odczytują na głos nazw zwierząt w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca w parach

zdjęcia zwierząt (małpa, słoń, żyrafa, krokodyl, lampart, lew, nosorożec, zebra) oraz karteczki z nazwami tych zwierząt po niemiecku

Nauczyciel prezentuje nagranie i prosi uczniów, aby ułożyli zdjęcia zwierząt w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej tekst wierszyka. Uczniowie układają karteczki z nazwami zwierząt w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się w wierszu. Następnie prezentują swoje propozycje na forum, wypowiadając przy tym na głos nazwy zwierząt (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Faza realizacyjna

Uczniowie grają na tabletach w grę domino. Nauczyciel może również przygotować kartoniki z domino i rozdać je uczniom, aby zagrali w parach (e‑materiał: Gra edukacyjna).

praca w parach

23 min

kartoniki do gry w domino

Nauczyciel wyświetla ćwiczenie na tablicy interaktywnej i zaprasza ochotników, aby dopasowali zdjęcie do nazwy zwierzęcia. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy, proponując kolejne pary (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel prezentuje nagrania z odgłosami zwierząt. Prosi uczniów, aby zgłaszali się i mówili na głos niemiecką nazwę zwierzęcia, którego odgłos rozpoznali (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).

Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowaną mapę Afryki i prosi, aby przykleili na niej karteczki z nazwami zwierząt po niemiecku. Uczniowie prezentują swoje mapy na forum (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).

praca w parach

mapa Afryki z nazwami zwierząt po niemiecku, karteczki z niemieckimi nazwami zwierząt

Dla utrwalenia nazw zwierząt uczniowie grają na tabletach w memory. Na zakończenie gry nauczyciel prosi, aby uczniowie powiedzieli na głos nazwy zwierząt (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1)

praca w parach, plenum

Faza podsumowująca

Każde uczeń otrzymuje kartę pracy z krzyżówką do rozwiązania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

praca indywidualna

15 min

karta pracy z krzyżówką

Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenie i prosi uczniów, aby pomogli Linie wybrać właściwy wyraz (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).

plenum

tablica interaktywna

Nauczyciel zaprasza dzieci na środek sali do koła. Proponuje zabawę w „gorącą piłkę”. Zabawa polega na uzupełnianiu brakujących fragmentów wiersza. Nauczyciel prezentuje nagranie z brakującymi wyrazami. Rzuca piłkę do pierwszego ucznia, którego zadaniem jest podanie pierwszej brakującej nazwy zwierzęcia. Następnie uczeń rzuca piłkę do koleżanki lub kolegi. Zadaniem kolejnej osoby jest wypowiedzenie na głos następnej brakującej nazwy zwierzęcia. Zabawa jest kontynuowana do momentu aż uczniom uda się podać wszystkie nazwy zwierząt w czasie, w którym nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

plenum

piłka

Nauczyciel proponuje uczniom konkurs recytatorski. Ochotnicy zgłaszają się i recytują wierszyk, który poznali na poprzednich etapach lekcji. Jeśli uczniowie nie pamiętają całego wierszyka, nauczyciel ponownie prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

plenum

Na zakończenie lekcji nauczyciel dziękuje uczniom za aktywny udział w zajęciach i żegna się z nimi.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec