Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.2.12.3
Autor e‑materiału: Agnieszka Wedman
Tytuł e‑materiału: Wildtiere in Afrika / Dzikie zwierzęta w Afryce
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa II, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania zwierząt mieszkających w Afryce
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma socjalna | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom mapę Afryki (e‑materiał: Przeczytaj) i pyta, czy wiedzą, co to jest za kontynent i jakie zwierzęta go zamieszkują. Uczniowie podają swoje propozycje nazw zwierząt w języku polskim. Nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy niemieckie nazwy zwierząt (obok nazw polskich) i odczytuje je na głos. Uczniowie powtarzają. Nauczyciel pyta uczniów, czy widzą jakieś podobieństwa w nazwach niemieckich i polskich. Na koniec wszyscy uczniowie czytają chórem nazwy zwierząt w języku niemieckim. | plenum | 7 min | tablica multimediana |
Nauczyciel prezentuje nagranie dołączone do mapy, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia zwierząt (małpa, słoń, żyrafa, krokodyl, lampart, lew, nosorożec, zebra) oraz karteczki z niemieckimi nazwami tych zwierząt. Zadaniem uczniów jest dopasowanie nazw zwierząt do zdjęć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie prezentują stworzone przez siebie pary i odczytują na głos nazw zwierząt w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | praca w parach | zdjęcia zwierząt (małpa, słoń, żyrafa, krokodyl, lampart, lew, nosorożec, zebra) oraz karteczki z nazwami tych zwierząt po niemiecku | |
Nauczyciel prezentuje nagranie i prosi uczniów, aby ułożyli zdjęcia zwierząt w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | |||
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej tekst wierszyka. Uczniowie układają karteczki z nazwami zwierząt w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się w wierszu. Następnie prezentują swoje propozycje na forum, wypowiadając przy tym na głos nazwy zwierząt (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Faza realizacyjna | |||
Uczniowie grają na tabletach w grę domino. Nauczyciel może również przygotować kartoniki z domino i rozdać je uczniom, aby zagrali w parach (e‑materiał: Gra edukacyjna). | praca w parach | 23 min | kartoniki do gry w domino |
Nauczyciel wyświetla ćwiczenie na tablicy interaktywnej i zaprasza ochotników, aby dopasowali zdjęcie do nazwy zwierzęcia. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy, proponując kolejne pary (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1). | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel prezentuje nagrania z odgłosami zwierząt. Prosi uczniów, aby zgłaszali się i mówili na głos niemiecką nazwę zwierzęcia, którego odgłos rozpoznali (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2). | |||
Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowaną mapę Afryki i prosi, aby przykleili na niej karteczki z nazwami zwierząt po niemiecku. Uczniowie prezentują swoje mapy na forum (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3). | praca w parach | mapa Afryki z nazwami zwierząt po niemiecku, karteczki z niemieckimi nazwami zwierząt | |
Dla utrwalenia nazw zwierząt uczniowie grają na tabletach w memory. Na zakończenie gry nauczyciel prosi, aby uczniowie powiedzieli na głos nazwy zwierząt (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1) | praca w parach, plenum | ||
Faza podsumowująca | |||
Każde uczeń otrzymuje kartę pracy z krzyżówką do rozwiązania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | praca indywidualna | 15 min | karta pracy z krzyżówką |
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenie i prosi uczniów, aby pomogli Linie wybrać właściwy wyraz (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3). | plenum | tablica interaktywna | |
Nauczyciel zaprasza dzieci na środek sali do koła. Proponuje zabawę w „gorącą piłkę”. Zabawa polega na uzupełnianiu brakujących fragmentów wiersza. Nauczyciel prezentuje nagranie z brakującymi wyrazami. Rzuca piłkę do pierwszego ucznia, którego zadaniem jest podanie pierwszej brakującej nazwy zwierzęcia. Następnie uczeń rzuca piłkę do koleżanki lub kolegi. Zadaniem kolejnej osoby jest wypowiedzenie na głos następnej brakującej nazwy zwierzęcia. Zabawa jest kontynuowana do momentu aż uczniom uda się podać wszystkie nazwy zwierząt w czasie, w którym nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | plenum | piłka | |
Nauczyciel proponuje uczniom konkurs recytatorski. Ochotnicy zgłaszają się i recytują wierszyk, który poznali na poprzednich etapach lekcji. Jeśli uczniowie nie pamiętają całego wierszyka, nauczyciel ponownie prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | plenum | ||
Na zakończenie lekcji nauczyciel dziękuje uczniom za aktywny udział w zajęciach i żegna się z nimi. | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom mapę Afryki (e‑materiał: Przeczytaj) i pyta, czy wiedzą, co to jest za kontynent i jakie zwierzęta go zamieszkują. Uczniowie podają swoje propozycje nazw zwierząt w języku polskim. Nauczyciel zapisuje je na tablicy. Następnie nauczyciel zapisuje na tablicy niemieckie nazwy zwierząt (obok nazw polskich) i odczytuje je na głos. Uczniowie powtarzają. Nauczyciel pyta uczniów, czy widzą jakieś podobieństwa w nazwach niemieckich i polskich. Na koniec wszyscy uczniowie czytają chórem nazwy zwierząt w języku niemieckim.
plenum
7 min
tablica multimediana
Nauczyciel prezentuje nagranie dołączone do mapy, tłumacząc uczniom nieznane wyrazy (e‑materiał: Przeczytaj).
Nauczyciel rozdaje uczniom zdjęcia zwierząt (małpa, słoń, żyrafa, krokodyl, lampart, lew, nosorożec, zebra) oraz karteczki z niemieckimi nazwami tych zwierząt. Zadaniem uczniów jest dopasowanie nazw zwierząt do zdjęć (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). Uczniowie prezentują stworzone przez siebie pary i odczytują na głos nazw zwierząt w języku niemieckim (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
praca w parach
zdjęcia zwierząt (małpa, słoń, żyrafa, krokodyl, lampart, lew, nosorożec, zebra) oraz karteczki z nazwami tych zwierząt po niemiecku
Nauczyciel prezentuje nagranie i prosi uczniów, aby ułożyli zdjęcia zwierząt w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się one w nagraniu (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej tekst wierszyka. Uczniowie układają karteczki z nazwami zwierząt w takiej kolejności, w jakiej pojawiają się w wierszu. Następnie prezentują swoje propozycje na forum, wypowiadając przy tym na głos nazwy zwierząt (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Faza realizacyjna
Uczniowie grają na tabletach w grę domino. Nauczyciel może również przygotować kartoniki z domino i rozdać je uczniom, aby zagrali w parach (e‑materiał: Gra edukacyjna).
praca w parach
23 min
kartoniki do gry w domino
Nauczyciel wyświetla ćwiczenie na tablicy interaktywnej i zaprasza ochotników, aby dopasowali zdjęcie do nazwy zwierzęcia. Uczniowie podchodzą kolejno do tablicy, proponując kolejne pary (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 1).
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel prezentuje nagrania z odgłosami zwierząt. Prosi uczniów, aby zgłaszali się i mówili na głos niemiecką nazwę zwierzęcia, którego odgłos rozpoznali (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 2).
Nauczyciel rozdaje uczniom wydrukowaną mapę Afryki i prosi, aby przykleili na niej karteczki z nazwami zwierząt po niemiecku. Uczniowie prezentują swoje mapy na forum (e‑materiał: Gra edukacyjna, polecenie 3).
praca w parach
mapa Afryki z nazwami zwierząt po niemiecku, karteczki z niemieckimi nazwami zwierząt
Dla utrwalenia nazw zwierząt uczniowie grają na tabletach w memory. Na zakończenie gry nauczyciel prosi, aby uczniowie powiedzieli na głos nazwy zwierząt (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1)
praca w parach, plenum
Faza podsumowująca
Każde uczeń otrzymuje kartę pracy z krzyżówką do rozwiązania (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
praca indywidualna
15 min
karta pracy z krzyżówką
Nauczyciel wyświetla na tablicy interaktywnej ćwiczenie i prosi uczniów, aby pomogli Linie wybrać właściwy wyraz (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 3).
plenum
tablica interaktywna
Nauczyciel zaprasza dzieci na środek sali do koła. Proponuje zabawę w „gorącą piłkę”. Zabawa polega na uzupełnianiu brakujących fragmentów wiersza. Nauczyciel prezentuje nagranie z brakującymi wyrazami. Rzuca piłkę do pierwszego ucznia, którego zadaniem jest podanie pierwszej brakującej nazwy zwierzęcia. Następnie uczeń rzuca piłkę do koleżanki lub kolegi. Zadaniem kolejnej osoby jest wypowiedzenie na głos następnej brakującej nazwy zwierzęcia. Zabawa jest kontynuowana do momentu aż uczniom uda się podać wszystkie nazwy zwierząt w czasie, w którym nauczyciel odtwarza nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
plenum
piłka
Nauczyciel proponuje uczniom konkurs recytatorski. Ochotnicy zgłaszają się i recytują wierszyk, który poznali na poprzednich etapach lekcji. Jeśli uczniowie nie pamiętają całego wierszyka, nauczyciel ponownie prezentuje nagranie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
plenum
Na zakończenie lekcji nauczyciel dziękuje uczniom za aktywny udział w zajęciach i żegna się z nimi.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0