Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Imię i nazwisko autora:

Jarosław Krakowski

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Półprzewodniki typu p

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne

II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe

I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.

VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
1) opisuje przewodnictwo w metalach, elektrolitach i gazach; wyjaśnia proces jonizacji w gazach, wskazuje rolę promieniowania, wysokiej temperatury i dużego natężenia pola elektrycznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. wyjaśni, co to jest półprzewodnik typu p.

  2. omówi wpływ domieszek na ilość nośników prądu.

  3. wyjaśni, dlaczego domieszki powodują wzrost liczby nośników prądu w półprzewodnikach, a tym samym zmniejszenie ich oporu elektrycznego.

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywania zadań.

  5. przeanalizuje i zinterpretuje interaktywną animację ilustrującą wpływ domieszek na ilość nośników prądu.

Strategie nauczania:

IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe)

Metody nauczania:

- burza mózgów,
- wykład informacyjny.

Formy zajęć:

- praca w parach,
- praca w grupach.

Środki dydaktyczne:

animacja, ilustrująca wpływ domieszek typu p na koncentrację nośników prądu, zestaw zadań, rzutnik z dostępem do internetu.

Materiały pomocnicze:

brak

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Pytania nauczyciela:
1. Co wiecie o półprzewodnikach?
Podsumowanie odpowiedzi: półprzewodniki są stosowane powszechnie w elektronice, przewodzą prąd elektryczny gorzej niż metale.

2. Jakie nośniki prądu występują w półprzewodnikach i jak powstają?
Podsumowanie odpowiedzi: elektrony i dziury powstające parami w wyniku urywania się elektronów z wiązań międzyatomowych.

Faza realizacyjna:

Nauczyciel objaśnia, wykorzystując multimedia, dlaczego wprowadzenie domieszek powoduje wzrost liczby nośników prądu i zmniejszenie oporu elektrycznego półprzewodników.

Faza podsumowująca:

Uczniowie rozwiązują zadania: 1‑4 z zestawu ćwiczeń w celu zweryfikowania osiągniętej wiedzy. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów.

Praca domowa:

Zadania 5‑8 z zestawu ćwiczeń w celu powtórzenia i utrwalenia zdobytych na lekcji wiadomości.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Animacja może być wykorzystana przy powtórzeniu wiadomości i realizowaniu innych tematów z zakresu półprzewodników.