Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Bakterie chorobotwórcze
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Opiszesz mechanizmy patogenezy bakteryjnej i wymienisz przykłady chorób bakteryjnych człowieka.
Przedstawisz źródła i drogi zakażenia bakteriami chorobotwórczymi.
Omówisz zasady profilaktyki chorób zakaźnych.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
analiza grafiki interaktywnej.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Uczniowie z pomocą nauczyciela formułują cele lekcji oraz określają kryteria sukcesu.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi wybrane osoby o wyjaśnienie, jak przebiegają początkowe etapy infekcji bakteryjnej.
Praca w grupach. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i na podstawie treści e‑materiału wykonują w parach notatkę porządkującą informacje na temat chorób bakteryjnych – może mieć ona dowolną formę (mapa myśli, tabela) i powinna uwzględniać nazwę jednostki chorobowej, określenie nazwy patogenu oraz wskazanie sposobów zakażenia i leczenia/zapobiegania.
Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2: „Opisz metody zapobiegania zakażeniom wywołanym przez poszczególne bakterie pokazane w grafice (inne niż szczepienia ochronne)”. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie tworzą niewielkie, 3- lub 4‑osobowe zespoły i wykonują ćwiczenie nr 7 (dotyczące roli bezobjawowych nosicieli w rozprzestrzenianiu chorób bakteryjnych) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wskazany zespół prezentuje przygotowane odpowiedzi. Klasa ocenia ich poprawność. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.
Uczniowie wykonują zadanie nr 8 – odpowiadają na pytanie, czy szczepienia ochronne mogą się przyczyniać do zmniejszenia zjawiska antybiotykooporności wśród bakterii. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i udziela uczniom informacji zwrotnej.
Faza podsumowująca:
Każdy uczeń otrzymuje rozsypankę (zob. materiały pomocnicze) i układa ją. Nauczyciel nadzoruje pracę. Po sprawdzeniu poprawności ułożenia rozsypanki uczniowie robią jej zdjęcie telefonem i dołączają do swoich materiałów gromadzonych w wersji elektronicznej.
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz zadaje im pytania podsumowujące:
– Jakie są źródła i drogi zakażenia bakteriami chorobotwórczymi?
– Jak można przeciwdziałać chorobom zakaźnym?
– Jakie są mechanizmy patogenezy bakteryjnej?
Nauczyciel odnosi się również do sformułowanych na początku lekcji kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 4, 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj polecenie 1 do grafiki interaktywnej.
Materiały pomocnicze:
Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:
Grafikę interaktywną można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.