Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Anna Juwan

Przedmiot: Biologia

Temat: Bakterie chorobotwórcze

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
VI. Bakterie i archeowce. Uczeń:
5) przedstawia znaczenie bakterii w przyrodzie i dla człowieka, w tym wywołujących choroby człowieka (gruźlica, tężec, borelioza, salmonelloza, kiła, rzeżączka).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Opiszesz mechanizmy patogenezy bakteryjnej i wymienisz przykłady chorób bakteryjnych człowieka.

  • Przedstawisz źródła i drogi zakażenia bakteriami chorobotwórczymi.

  • Omówisz zasady profilaktyki chorób zakaźnych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem komputera;

  • rozmowa kierowana;

  • ćwiczenia interaktywne;

  • analiza grafiki interaktywnej.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przed lekcją:

  1. Uczniowie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj”.

Przebieg lekcji

Faza wstępna:

  1. Uczniowie z pomocą nauczyciela formułują cele lekcji oraz określają kryteria sukcesu.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel prosi wybrane osoby o wyjaśnienie, jak przebiegają początkowe etapy infekcji bakteryjnej.

  2. Praca w grupach. Uczniowie zapoznają się z grafiką interaktywną i na podstawie treści e‑materiału wykonują w parach notatkę porządkującą informacje na temat chorób bakteryjnych – może mieć ona dowolną formę (mapa myśli, tabela) i powinna uwzględniać nazwę jednostki chorobowej, określenie nazwy patogenu oraz wskazanie sposobów zakażenia i leczenia/zapobiegania.

  3. Uczniowie, pracując w parach, wykonują polecenie nr 2: „Opisz metody zapobiegania zakażeniom wywołanym przez poszczególne bakterie pokazane w grafice (inne niż szczepienia ochronne)”. Nauczyciel w razie potrzeby naprowadza ich na prawidłowe rozwiązanie.

  4. Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie tworzą niewielkie, 3- lub 4‑osobowe zespoły i wykonują ćwiczenie nr 7 (dotyczące roli bezobjawowych nosicieli w rozprzestrzenianiu chorób bakteryjnych) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie wskazany zespół prezentuje przygotowane odpowiedzi. Klasa ocenia ich poprawność. Nauczyciel wyjaśnia ewentualne wątpliwości.

  5. Uczniowie wykonują zadanie nr 8 – odpowiadają na pytanie, czy szczepienia ochronne mogą się przyczyniać do zmniejszenia zjawiska antybiotykooporności wśród bakterii. Nauczyciel obserwuje postęp pracy i udziela uczniom informacji zwrotnej.

Faza podsumowująca:

  1. Każdy uczeń otrzymuje rozsypankę (zob. materiały pomocnicze) i układa ją. Nauczyciel nadzoruje pracę. Po sprawdzeniu poprawności ułożenia rozsypanki uczniowie robią jej zdjęcie telefonem i dołączają do swoich materiałów gromadzonych w wersji elektronicznej.

  2. Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie” oraz zadaje im pytania podsumowujące:
    – Jakie są źródła i drogi zakażenia bakteriami chorobotwórczymi?
    – Jak można przeciwdziałać chorobom zakaźnym?
    – Jakie są mechanizmy patogenezy bakteryjnej?
    Nauczyciel odnosi się również do sformułowanych na początku lekcji kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Wykonaj ćwiczenia 4, 5 i 6 z sekcji „Sprawdź się”.

  2. Dla chętnych: Wykonaj polecenie 1 do grafiki interaktywnej.

Materiały pomocnicze:

  • Neil A. Campbell i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Rebis, Poznań 2019.

  • „Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.

R18V6tYPo97Fl

Załącznik 1. Rozsypanka (pdf).
Plik PDF o rozmiarze 80.52 KB w języku polskim

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania grafiki interaktywnej:

  • Grafikę interaktywną można wykorzystać na lekcji jako podsumowanie i utrwalenie wiedzy uczniów.