Autor: Marta Kulikowska

Przedmiot: Język polski

Temat: Jak to się pisze? Fonetyczna zasada pisowni polskiej

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Kształcenie językowe.
1. Gramatyka języka polskiego. Uczeń:
1) wykorzystuje wiedzę z dziedziny fleksji, słowotwórstwa, frazeologii i składni w analizie i interpretacji tekstów oraz tworzeniu własnych wypowiedzi;
4. Ortografia i interpunkcja. Uczeń:
1) stosuje zasady ortografii i interpunkcji, w tym szczególnie: pisowni wielką i małą literą, pisowni łącznej i rozłącznej partykuły nie oraz partykuły -bym, -byś, -by z różnymi częściami mowy; pisowni zakończeń -ji, -ii, -i ; zapisu przedrostków roz-, bez-, wes-, wz-, ws-; pisowni przyimków złożonych; pisowni nosówek ( a, ę ) oraz połączeń om, on, em, en ; pisowni skrótów i skrótowców;
III. Tworzenie wypowiedzi.
2. Mówienie i pisanie. Uczeń:
11) stosuje zasady poprawności językowej i stylistycznej w tworzeniu własnego tekstu; potrafi weryfikować własne decyzje poprawnościowe;
12) wykorzystuje wiedzę o języku w pracy redakcyjnej nad tekstem własnym, dokonuje korekty tekstu własnego, stosuje kryteria poprawności językowej.
IV. Samokształcenie.
9. wykorzystuje multimedialne źródła informacji oraz dokonuje ich krytycznej oceny;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne. Uczeń:

  • pozna dominującą zasadę pisowni polskiej;

  • przeanalizuje przypadki, kiedy zasada fonetyczna wchodzi w konflikt z zasadą morfologiczno‑historyczną,

  • sprawdzi, jakie głoski sprawiają najwięcej problemów w zapisie.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • ćwiczeń przedmiotowych;

  • z użyciem komputera;

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • słowniki ortograficzne.

Przebieg lekcji

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel rozdaje uczniom słowniki ortograficzne i poleca, by odszukali takie wyrazy, które zapisuje się zgodnie z ich brzmieniem oraz te, których pisownia jest inna od wymowy. Zadaniem uczniów jest wypisanie kilku przykładów, zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wyjaśnienie, skąd biorą się takie różnice. Po ogólnoklasowej dyskusji na temat zmian w zapisie wybranych przez uczniów wyrazów, nauczyciel informuje uczniów, że wielka reforma pisowni polskiej, która dokonała się w latach 1935‑1936 spowodowała na przykład, że wyrazy obcego pochodzenia jak „but” lub „nuta” piszemy dzisiaj przez „u”, choć dawniej pisano je przez „ó”, co było uzasadnione z etymologicznego punktu widzenia.

  2. Nauczyciel informuje uczniów o celach lekcji i zapisuje jej temat na tablicy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie zapoznają się z wykładem prof. Jana Miodka na temat zasad pisowni polskiej. Przeprowadzają rozmowę, na temat tego, jaka zasada decyduje o zapisie słowa „sad” sprzecznym z wymową słowa i uzasadniaj taką regułę pisowni.

  2. Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie wykładu wyjaśnili, dlaczego inaczej piszemy słowo „morze” w znaczeniu wielkiej wody, a inaczej „może” w znaczeniu „jest taka opcja”. Chętna osoba przedstawia rozwiązanie.

  3. Na podstawie audiobooka uczniowie wyjaśniają, w jaki sposób umowność zapisu wyrazu wiąże się ze zróżnicowaniem regionalnym i społecznym Polski.

Faza podsumowująca:

  1. W fazie podsumowującej nauczyciel poleca wspólne wykonanie ćwiczeń podsumowujących zamieszczonych pod prezentacją TED.

Praca domowa:

  1. Na podstawie audiobooka wytłumacz, dlaczego zasada „piszemy tak, jak mówimy” w polszczyźnie nie byłaby ułatwieniem, a przeciwnie – utrudniałaby użytkowanie języka.

Materiały pomocnicze:

  • Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, pod red. E. Polański, Warszawa 2016.

  • Ortograficzny słownik języka polskiego, Warszawa 2002.

Wskazówki metodyczne

  • Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.