Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Jak to się pisze? Fonetyczna zasada pisowni polskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne. Uczeń:
pozna dominującą zasadę pisowni polskiej;
przeanalizuje przypadki, kiedy zasada fonetyczna wchodzi w konflikt z zasadą morfologiczno‑historyczną,
sprawdzi, jakie głoski sprawiają najwięcej problemów w zapisie.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem e‑podręcznika;
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
słowniki ortograficzne.
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel rozdaje uczniom słowniki ortograficzne i poleca, by odszukali takie wyrazy, które zapisuje się zgodnie z ich brzmieniem oraz te, których pisownia jest inna od wymowy. Zadaniem uczniów jest wypisanie kilku przykładów, zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” i wyjaśnienie, skąd biorą się takie różnice. Po ogólnoklasowej dyskusji na temat zmian w zapisie wybranych przez uczniów wyrazów, nauczyciel informuje uczniów, że wielka reforma pisowni polskiej, która dokonała się w latach 1935‑1936 spowodowała na przykład, że wyrazy obcego pochodzenia jak „but” lub „nuta” piszemy dzisiaj przez „u”, choć dawniej pisano je przez „ó”, co było uzasadnione z etymologicznego punktu widzenia.
Nauczyciel informuje uczniów o celach lekcji i zapisuje jej temat na tablicy.
Faza realizacyjna:
Uczniowie zapoznają się z wykładem prof. Jana Miodka na temat zasad pisowni polskiej. Przeprowadzają rozmowę, na temat tego, jaka zasada decyduje o zapisie słowa „sad” sprzecznym z wymową słowa i uzasadniaj taką regułę pisowni.
Nauczyciel prosi uczniów, aby na podstawie wykładu wyjaśnili, dlaczego inaczej piszemy słowo „morze” w znaczeniu wielkiej wody, a inaczej „może” w znaczeniu „jest taka opcja”. Chętna osoba przedstawia rozwiązanie.
Na podstawie audiobooka uczniowie wyjaśniają, w jaki sposób umowność zapisu wyrazu wiąże się ze zróżnicowaniem regionalnym i społecznym Polski.
Faza podsumowująca:
W fazie podsumowującej nauczyciel poleca wspólne wykonanie ćwiczeń podsumowujących zamieszczonych pod prezentacją TED.
Praca domowa:
Na podstawie audiobooka wytłumacz, dlaczego zasada „piszemy tak, jak mówimy” w polszczyźnie nie byłaby ułatwieniem, a przeciwnie – utrudniałaby użytkowanie języka.
Materiały pomocnicze:
Wielki słownik ortograficzny PWN z zasadami pisowni i interpunkcji, pod red. E. Polański, Warszawa 2016.
Ortograficzny słownik języka polskiego, Warszawa 2002.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą przed lekcją zapoznać się z multimedium z sekcji „Prezentacja TED”, aby aktywnie uczestniczyć w zajęciach i pogłębiać swoją wiedzę.