Numer e‑materiału: 1.3.1.2
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Wer ist das? / Kto to jest?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o płci, wieku oraz imieniu drugiej osoby

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
1) ja i moi bliscy (rodzina, przyjaciele).

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie, gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) odgrywa dialogi, śpiewa piosenki;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi jak się nazywają, ile mają lat, podaje płeć;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (wita się, żegna, dziękuje).

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • formułuje i stosuje pytanie: kto to jest;

  • opowiada o innych osobach: podaje imię, wiek i płeć swoich rówieśników.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji i kooperacji z innymi dziećmi;

  • poznaje piosenkę z innego obszaru kulturowego;

  • wykorzystuje umiejętności z innych edukacji na języku obcym;

  • wyraża się przez muzykę i śpiew.

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • domyślanie się znaczeń na podstawie materiału ilustracyjnego;

  • używanie gestów, mimiki;

  • używanie obrazu i dźwięku;

  • systematyczne, kilkakrotne powtarzanie i utrwalanie poznanego materiału językowego w odstępach czasowych;

  • ćwiczenie różnymi sposobami danej umiejętności: powtarzamy z różną intonacją, powtarzamy za nagraniem; zapamiętywanie przez działanie (fizyczne reagowanie, wykonanie prośby, polecenia).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje matematyczne;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w lekcji:

    • podająca;

    • komunikacyjna;

    • praktyczna;

    • programowana – z użyciem komputera.

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • burza mózgów;

    • praca z plikiem audio;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • karty obrazkowe;

    • asocjogram;

    • plakat;

    • plik audio: piosenka;

    • spacer po klasie;

    • scenka sytuacyjna.

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • praca w grupach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (plik audio piosenka);

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • miękka piłeczka;

  • ilustracje;

  • karty obrazkowe.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (piosenka)

Nauczyciel proponuje zabawę z wybranymi i wydrukowanymi na kartkach słowami piosenki, które rozkłada na środku klasy lub na stole. Uczniowie spacerują wokół rozłożonych kartek. W trakcie słuchania piosenki zabierają lub podnoszą kartkę ze słowem, które słyszą. Nauczyciel może nagrodzić uczniów, którzy zbiorą najwięcej słów.

1

Przebieg lekcji

1

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów, pyta o samopoczucie, zaprasza do aktywnego udziału w lekcji. 

plenum

15 min

na dywanie

Nauczyciel trzyma w dłoni fotografię i zadaje pytanie: Wer ist das? Nauczyciel zadaje to samo pytanie w języku polskim. Uczniowie podają swoje przypuszczenia.

burza mózgów

fotografia

Nauczyciel wskazuje na cel lekcji (cele są ujęte na początku e‑materiału, we wprowadzeniu). Prosi o przepisanie tematu (Wer ist das?) do zeszytu.

w ławkach

Nauczyciel prezentuje nagranie dialogu, uczniowie przyglądają się ilustracjom.

Nauczyciel wskazuje na nowych bohaterów z ilustracji i zadaje pytanie: Wer ist das? Rzuca piłeczkę do wybranych uczniów i prosi ich o powtórzenie pytania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

miękka piłeczka

Uczniowie łączą w pary nowe wyrazy z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca indywidualna

Nauczyciel prosi o przeciągnięcie zdań z dialogu w odpowiednie miejsca na ilustracji, zaprasza chętnych uczniów do tablicy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

chętny uczeń przy tablicy multimedialnej

Uczniowie ustalają wiek chłopca i dziewczynki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Na końcu odczytują chórem uzupełnione zdania.

praca w parach

Nauczyciel prosi o zapisanie ostatniego zdania w zeszycie (Das Mädchen ist zwölf und der Junge ist sieben.) (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca indywidualna

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza uczniom plik audio, tj. piosenkę o nowych sąsiadach Emmy i Tima. Uczniowie słuchają i przyglądają się ilustracjom.

plenum

15 min

w ławkach

Uczniowie, słuchając piosenki, wskazują na osoby w niej wymienione (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Uczniowie słuchają nagrania i jednocześnie śledzą tekst. Ich zadaniem jest zaznaczenie właściwego wyrazu, zgodnie z tekstem piosenki (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca indywidualna

Uczniowie uzupełniają zdania podanymi wyrazami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

chętny uczeń przy tablicy

Nauczyciel prezentuje tekst piosenki, uczniowie śpiewają wyciszone fragmenty, a potem całość (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

plenum

na dywanie, karaoke

Uczniowie losują karteczkę z imieniem bohatera piosenki: Emma, Tim, Finn, Anna i się przedstawiają: Ich bin Emma. Ich bin Tim … itd. Nauczyciel podchodzi do grup i zadaje pytanie: Wer ist das? Przedstawiciel grupy uczniów odpowiada na to pytanie, wskazując na uczniów: Das ist Emma. Das ist Tim.

praca w grupach

karteczki z imionami bohaterów piosenki do losowania dla czteroosobowych grup

Faza podsumowująca

Uczniowie zaznaczają, czy ilustracje pasują do zdania, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

w ławkach

Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania: Das ist ein Mädchen. Das ist ein Junge. Nauczyciel odtwarza piosenkę, a uczniowie spacerują po klasie. Nauczyciel zatrzymuje piosenkę i zadaje pytanie: Wer ist das? Uczniowie również się zatrzymują i wskazując na najbliższą osobę, odpowiadają na pytanie. Ćwiczenie można wykonać w wariancie rozszerzonym ze zdaniami: Das Mädchen / Der Junge heißt ...

plenum

spacer po klasie

karteczki ze zdaniami

Uczniowie układają puzzle. Po ułożeniu wszystkich elementów zadają pytanie: Wer ist das? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

w ławkach

Zadanie uczniów polega na opisaniu w języku niemieckim dziecka z ilustracji. Uczniowie podają imię, wiek oraz płeć dziecka. Mogą skorzystać z podpowiedzi (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów, pyta o samopoczucie, zaprasza do aktywnego udziału w lekcji. 

plenum

15 min

na dywanie

Nauczyciel trzyma w dłoni fotografię i zadaje pytanie: Wer ist das? Nauczyciel zadaje to samo pytanie w języku polskim. Uczniowie podają swoje przypuszczenia.

burza mózgów

fotografia

Nauczyciel wskazuje na cel lekcji (cele są ujęte na początku e‑materiału, we wprowadzeniu). Prosi o przepisanie tematu (Wer ist das?) do zeszytu.

w ławkach

Nauczyciel prezentuje nagranie dialogu, uczniowie przyglądają się ilustracjom.

Nauczyciel wskazuje na nowych bohaterów z ilustracji i zadaje pytanie: Wer ist das? Rzuca piłeczkę do wybranych uczniów i prosi ich o powtórzenie pytania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

miękka piłeczka

Uczniowie łączą w pary nowe wyrazy z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

praca indywidualna

Nauczyciel prosi o przeciągnięcie zdań z dialogu w odpowiednie miejsca na ilustracji, zaprasza chętnych uczniów do tablicy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).

plenum

chętny uczeń przy tablicy multimedialnej

Uczniowie ustalają wiek chłopca i dziewczynki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Na końcu odczytują chórem uzupełnione zdania.

praca w parach

Nauczyciel prosi o zapisanie ostatniego zdania w zeszycie (Das Mädchen ist zwölf und der Junge ist sieben.) (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca indywidualna

Faza realizacyjna

Nauczyciel odtwarza uczniom plik audio, tj. piosenkę o nowych sąsiadach Emmy i Tima. Uczniowie słuchają i przyglądają się ilustracjom.

plenum

15 min

w ławkach

Uczniowie, słuchając piosenki, wskazują na osoby w niej wymienione (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).

Uczniowie słuchają nagrania i jednocześnie śledzą tekst. Ich zadaniem jest zaznaczenie właściwego wyrazu, zgodnie z tekstem piosenki (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

praca indywidualna

Uczniowie uzupełniają zdania podanymi wyrazami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).

chętny uczeń przy tablicy

Nauczyciel prezentuje tekst piosenki, uczniowie śpiewają wyciszone fragmenty, a potem całość (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

plenum

na dywanie, karaoke

Uczniowie losują karteczkę z imieniem bohatera piosenki: Emma, Tim, Finn, Anna i się przedstawiają: Ich bin Emma. Ich bin Tim … itd. Nauczyciel podchodzi do grup i zadaje pytanie: Wer ist das? Przedstawiciel grupy uczniów odpowiada na to pytanie, wskazując na uczniów: Das ist Emma. Das ist Tim.

praca w grupach

karteczki z imionami bohaterów piosenki do losowania dla czteroosobowych grup

Faza podsumowująca

Uczniowie zaznaczają, czy ilustracje pasują do zdania, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

w ławkach

Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania: Das ist ein Mädchen. Das ist ein Junge. Nauczyciel odtwarza piosenkę, a uczniowie spacerują po klasie. Nauczyciel zatrzymuje piosenkę i zadaje pytanie: Wer ist das? Uczniowie również się zatrzymują i wskazując na najbliższą osobę, odpowiadają na pytanie. Ćwiczenie można wykonać w wariancie rozszerzonym ze zdaniami: Das Mädchen / Der Junge heißt ...

plenum

spacer po klasie

karteczki ze zdaniami

Uczniowie układają puzzle. Po ułożeniu wszystkich elementów zadają pytanie: Wer ist das? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

w ławkach

Zadanie uczniów polega na opisaniu w języku niemieckim dziecka z ilustracji. Uczniowie podają imię, wiek oraz płeć dziecka. Mogą skorzystać z podpowiedzi (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec