Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.1.2
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Wer ist das? / Kto to jest?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność informowania o płci, wieku oraz imieniu drugiej osoby
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów, pyta o samopoczucie, zaprasza do aktywnego udziału w lekcji. | plenum | 15 min | na dywanie |
Nauczyciel trzyma w dłoni fotografię i zadaje pytanie: Wer ist das? Nauczyciel zadaje to samo pytanie w języku polskim. Uczniowie podają swoje przypuszczenia. | burza mózgów fotografia | ||
Nauczyciel wskazuje na cel lekcji (cele są ujęte na początku e‑materiału, we wprowadzeniu). Prosi o przepisanie tematu (Wer ist das?) do zeszytu. | w ławkach | ||
Nauczyciel prezentuje nagranie dialogu, uczniowie przyglądają się ilustracjom. | |||
Nauczyciel wskazuje na nowych bohaterów z ilustracji i zadaje pytanie: Wer ist das? Rzuca piłeczkę do wybranych uczniów i prosi ich o powtórzenie pytania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | miękka piłeczka | ||
Uczniowie łączą w pary nowe wyrazy z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel prosi o przeciągnięcie zdań z dialogu w odpowiednie miejsca na ilustracji, zaprasza chętnych uczniów do tablicy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3). | plenum | chętny uczeń przy tablicy multimedialnej | |
Uczniowie ustalają wiek chłopca i dziewczynki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Na końcu odczytują chórem uzupełnione zdania. | praca w parach | ||
Nauczyciel prosi o zapisanie ostatniego zdania w zeszycie (Das Mädchen ist zwölf und der Junge ist sieben.) (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | praca indywidualna | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel odtwarza uczniom plik audio, tj. piosenkę o nowych sąsiadach Emmy i Tima. Uczniowie słuchają i przyglądają się ilustracjom. | plenum | 15 min | w ławkach |
Uczniowie, słuchając piosenki, wskazują na osoby w niej wymienione (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1). | |||
Uczniowie słuchają nagrania i jednocześnie śledzą tekst. Ich zadaniem jest zaznaczenie właściwego wyrazu, zgodnie z tekstem piosenki (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | praca indywidualna | ||
Uczniowie uzupełniają zdania podanymi wyrazami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3). | chętny uczeń przy tablicy | ||
Nauczyciel prezentuje tekst piosenki, uczniowie śpiewają wyciszone fragmenty, a potem całość (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | plenum | na dywanie, karaoke | |
Uczniowie losują karteczkę z imieniem bohatera piosenki: Emma, Tim, Finn, Anna i się przedstawiają: Ich bin Emma. Ich bin Tim … itd. Nauczyciel podchodzi do grup i zadaje pytanie: Wer ist das? Przedstawiciel grupy uczniów odpowiada na to pytanie, wskazując na uczniów: Das ist Emma. Das ist Tim. | praca w grupach | karteczki z imionami bohaterów piosenki do losowania dla czteroosobowych grup | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie zaznaczają, czy ilustracje pasują do zdania, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca indywidualna | 15 min | w ławkach |
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania: Das ist ein Mädchen. Das ist ein Junge. Nauczyciel odtwarza piosenkę, a uczniowie spacerują po klasie. Nauczyciel zatrzymuje piosenkę i zadaje pytanie: Wer ist das? Uczniowie również się zatrzymują i wskazując na najbliższą osobę, odpowiadają na pytanie. Ćwiczenie można wykonać w wariancie rozszerzonym ze zdaniami: Das Mädchen / Der Junge heißt ... | plenum | spacer po klasie karteczki ze zdaniami | |
Uczniowie układają puzzle. Po ułożeniu wszystkich elementów zadają pytanie: Wer ist das? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca w parach | w ławkach | |
Zadanie uczniów polega na opisaniu w języku niemieckim dziecka z ilustracji. Uczniowie podają imię, wiek oraz płeć dziecka. Mogą skorzystać z podpowiedzi (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5). | |||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów, pyta o samopoczucie, zaprasza do aktywnego udziału w lekcji.
plenum
15 min
na dywanie
Nauczyciel trzyma w dłoni fotografię i zadaje pytanie: Wer ist das? Nauczyciel zadaje to samo pytanie w języku polskim. Uczniowie podają swoje przypuszczenia.
burza mózgów
fotografia
Nauczyciel wskazuje na cel lekcji (cele są ujęte na początku e‑materiału, we wprowadzeniu). Prosi o przepisanie tematu (Wer ist das?) do zeszytu.
w ławkach
Nauczyciel prezentuje nagranie dialogu, uczniowie przyglądają się ilustracjom.
Nauczyciel wskazuje na nowych bohaterów z ilustracji i zadaje pytanie: Wer ist das? Rzuca piłeczkę do wybranych uczniów i prosi ich o powtórzenie pytania (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
miękka piłeczka
Uczniowie łączą w pary nowe wyrazy z ilustracjami (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
praca indywidualna
Nauczyciel prosi o przeciągnięcie zdań z dialogu w odpowiednie miejsca na ilustracji, zaprasza chętnych uczniów do tablicy (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 3).
plenum
chętny uczeń przy tablicy multimedialnej
Uczniowie ustalają wiek chłopca i dziewczynki (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). Na końcu odczytują chórem uzupełnione zdania.
praca w parach
Nauczyciel prosi o zapisanie ostatniego zdania w zeszycie (Das Mädchen ist zwölf und der Junge ist sieben.) (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
praca indywidualna
Faza realizacyjna
Nauczyciel odtwarza uczniom plik audio, tj. piosenkę o nowych sąsiadach Emmy i Tima. Uczniowie słuchają i przyglądają się ilustracjom.
plenum
15 min
w ławkach
Uczniowie, słuchając piosenki, wskazują na osoby w niej wymienione (e‑materiał: Multimedium, polecenie 1).
Uczniowie słuchają nagrania i jednocześnie śledzą tekst. Ich zadaniem jest zaznaczenie właściwego wyrazu, zgodnie z tekstem piosenki (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
praca indywidualna
Uczniowie uzupełniają zdania podanymi wyrazami (e‑materiał: Multimedium, polecenie 3).
chętny uczeń przy tablicy
Nauczyciel prezentuje tekst piosenki, uczniowie śpiewają wyciszone fragmenty, a potem całość (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
plenum
na dywanie, karaoke
Uczniowie losują karteczkę z imieniem bohatera piosenki: Emma, Tim, Finn, Anna i się przedstawiają: Ich bin Emma. Ich bin Tim … itd. Nauczyciel podchodzi do grup i zadaje pytanie: Wer ist das? Przedstawiciel grupy uczniów odpowiada na to pytanie, wskazując na uczniów: Das ist Emma. Das ist Tim.
praca w grupach
karteczki z imionami bohaterów piosenki do losowania dla czteroosobowych grup
Faza podsumowująca
Uczniowie zaznaczają, czy ilustracje pasują do zdania, czy nie (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca indywidualna
15 min
w ławkach
Nauczyciel zapisuje na tablicy zdania: Das ist ein Mädchen. Das ist ein Junge. Nauczyciel odtwarza piosenkę, a uczniowie spacerują po klasie. Nauczyciel zatrzymuje piosenkę i zadaje pytanie: Wer ist das? Uczniowie również się zatrzymują i wskazując na najbliższą osobę, odpowiadają na pytanie. Ćwiczenie można wykonać w wariancie rozszerzonym ze zdaniami: Das Mädchen / Der Junge heißt ...
plenum
spacer po klasie
karteczki ze zdaniami
Uczniowie układają puzzle. Po ułożeniu wszystkich elementów zadają pytanie: Wer ist das? (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca w parach
w ławkach
Zadanie uczniów polega na opisaniu w języku niemieckim dziecka z ilustracji. Uczniowie podają imię, wiek oraz płeć dziecka. Mogą skorzystać z podpowiedzi (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 5).
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0