Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Anna Olewińska‑Byliniak
Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: How to Be Safe Online? / Jak być bezpiecznym w sieci?
Grupa docelowa: klasa 4 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.12, II.5, III.4, V.2, VII.11, VIII.2, X
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń rozszerza zasób słownictwa z zakresu cyberbezpieczeństwa.
Uczeń wymienia sposoby na zachowanie bezpieczeństwa w sieci.
Cele motywacyjne:
Uczeń kształtuje świadomość zagrożeń bezpieczeństwa związanych z używaniem internetu.
Uczeń rozwija wiedzę na temat zachowania bezpieczeństwa w sieci.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne ( ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne ( domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (film, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca całego zespołu klasowego
praca indywidualna
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: How often do you change your password? What is a safe password? Uczniowie odpowiadają zgodnie z posiadaną wiedzą.
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie wykonują Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst How to be safe online!, a następnie indywidualnie wybierają poprawne odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj) i podają je na forum klasy. Uzasadniają odpowiedzi, powołując się na właściwe fragmenty tekstu.
Uczniowie czytają tekst jeszcze raz i wykonują Exercise 3 i 4 (Przeczytaj). Nanoszą odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie, pracując w parach, realizują ustnie Exercise 5 (Przeczytaj). Odpowiadają na pytania:
What does Olivia do to be safe online? Name one thing.
What does Josh do to be safe online? Name one thing.
What does Martha do to be safe online? Name one thing.
W ramach wprowadzenia do pracy z filmem uczniowie wykonują Exercise 1 (Film). Ochotnik nanosi odpowiedzi na tablicę.
Uczniowie oglądają film, a następnie wykonują Exercise 2 (Film). Odpowiedzi odczytują na forum klasy i starają się je uzasadnić.
Uczniowie pracują w parach i wykonują Exercise 3 (Film).
Uczniowie ponownie oglądają film, po czym redagują wpis na blog zgodnie z poleceniem z Exercise 4 (Film). Odczytują prace na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Uczniowie pracują w parach i wykonują Exercise 6 (Sprawdź się).
Uczniowie w parach odpowiadają na pytanie z Exercise 7 (Sprawdź się): What do you do to be safe online? Nauczyciel może też poprosić uczniów o podanie na forum klasy sposobów na bezpieczeństwo w sieci – zapisuje wszystkie pomysły dzieci na tablicy.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 1–5 (Sprawdź się).
Uczniowie pisemnie odpowiadają na pytania z Exercise 8 (Sprawdź się): Your friend from England doesn’t know how to be safe online. Send him/her an email in which you::
tell him/her why online safety is important;
describe things he/she should do to be safe online;
explain what you do to be safe online.
Write 50–120 words.
Materiały pomocnicze: Film z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
Uczniowie zapisują porady z filmu, uporządkowane w Exercise 3 (Film), w formie pełnych zdań. Do każdej porady dodają uzasadnienie.