Dla nauczyciela
Autor: Bożena Święch
Przedmiot: język polski
Temat: Stanisław Wyspiański – człowiek renesansu
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
Rozpoznaje w dorobku Stanisława Wyspiańskiego młodopolską syntezę sztuk.
Utrwala wiadomości dotyczące różnych dziedzin artystycznej twórczości w dorobku Stanisława Wyspiańskiego.
Formułuje pytania do eksperta.
Uzasadnia nazwanie Stanisława Wyspiańskiego człowiekiem renesansu.
Tworzy notatkę syntetyzującą.
Opracowuje plan miejsc w Krakowie związanych z twórczością Stanisława Wyspiańskiego.
Strategie nauczania
konstruktywizm,
konektywizm.
Metody i techniki nauczania
pogadanka;
metoda ćwiczeń przedmiotowych;
praca z tekstem literackim.
Formy zajęć
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica/ kartka papieru, pisak/kreda;
karta pracy - plan Krakowa.
Przebieg zajęć
Faza wprowadzająca
1. Nauczyciel prosi uczniów o uzupełnienie zdania: Człowiek renesansu, czyli ….
2. Uczniowie uzupełniają zdanie i przykładowo podają: człowiek wykształcony, humanista, erudyta, ktoś zajmujący się wieloma dziedzinami sztuki, nauki, osoba wszechstronnie uzdolniona.
3. Nauczyciel komentuje wypowiedzi uczniów i podaje związek wstępnego ćwiczenia z celem i tematem lekcji.
Faza realizacyjna
1. Nauczyciel proponuje uczniom pracę w grupach zadaniowych, które na podstawie przydzielonej im części infografiki z e‑materiału, przygotują prezentację wybranej dziedziny osiągnięć twórczych Stanisława Wyspiańskiego. Przykładowo:
Grupa I. Malarz.
Grupa II. Dramaturg.
Grupa III. Poeta.
Grupa IV. Grafik (ilustrator).
Grupa V. Projektant witraży i kompleksu architektonicznego na Wawelu.
2. Uczniowie na podstawie e‑materiałów charakteryzują działalność Stanisława Wyspiańskiego w obrębie przydzielonej im dziedziny jego aktywności artystycznej.
W swoich wypowiedziach funkcjonalnie wykorzystują grafikę dołączoną do e‑materiału oraz terminy zamieszczone w słowniku pojęć.
3. Nauczyciel ocenia przygotowane przez uczniów prezentacje i proponuje, aby grupy rozpoczęły pracę związaną z zaznaczaniem na planie Krakowa / wydrukowanym z zasobów internetu/ miejsca związane z różnymi dziedzinami artystycznej działalności Stanisława Wyspiańskiego i zredagowały legendę objaśniającą. Przykładowo:
Szkoła Sztuk Pięknych,
Uniwersytet Jagielloński,
Kościół Mariacki (polichromia),
Kościół Franciszkanów (polichromia, witraże),
Siedziba czasopisma „Życie”,
Teatr Miejski,
Wawel (projekt przebudowy),
Dom Towarzystwa Lekarskiego (dekoracja wnętrz),
Dom Tadeusza Boya‑Żeleńskiego (projekt mebli użytkowych),
Miejsca współcześnie wiązane ze śladami Stanisława Wyspiańskiego np. galerie, muzea.
4. Uczniowie umieszczają opracowane plany w widocznych miejscach klasy. Grupy wzajemnie komentują efekty swojej pracy.
Faza podsumowująca
1. Uczniowie oglądają filmy z ekspertem wypowiadającym się na temat przenikania się różnych dziedzin w twórczości Stanisława Wyspiańskiego i redagują własne pytania, które chcieliby zadać ekspertowi (sekcja „Film”).
2. Uczniowie głośno odczytują zredagowane przez siebie pytania.
3. Nauczyciel ocenia aktywność uczniów i jakość przygotowanych pytań.
Zadanie domowe
Nauczyciel formułuje na podstawie e‑materiałów polecenie pracy domowej.
1. Zaprezentuj w formie referatu wybrane przez ciebie osiągnięcie artystyczne z dorobku Stanisława Wyspiańskiego. Pamiętaj o sporządzeniu bibliografii, także źródeł elektronicznych.
lub
2. Zredaguj wypowiedź argumentacyjną, w której uzasadnisz trafność nazwania Stanisława Wyspiańskiego człowiekiem renesansu.
Materiały pomocnicze
Stefania Kozakowska, Malarze Młodej Polski, Kraków, 1995 r.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Na podstawie pytań do eksperta zamieszczonych w e‑materiale uczniowie redagują swoje pytania np. w czasie fazy realizacyjnej lekcji. Wypowiedzi eksperta można cytować np. w czasie lekcji dotyczących syntezy sztuk w dziełach różnych twórców.