Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Martyna Jakubowska

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Dielektryk w zewnętrzny polu elektrycznym

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
19) wyodrębnia zjawisko z kontekstu, nazywa je oraz wskazuje czynniki istotne i nieistotne dla jego przebiegu.
VII. Elektrostatyka. Uczeń:
12) opisuje polaryzację dielektryków w polu zewnętrznym i ich wpływ na pojemność kondensatora; oblicza pojemność kondensatora, uwzględniając stałą dielektryczną.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. opisuje budowę cząsteczkową dielektryków;

  2. wskazuje różnice między dielektrykiem polarnym i niepolarnym;

  3. wyjaśnia właściwości dielektryków;

  4. analizuje zachowanie dielektryków w zewnętrznym polu elektrycznym.

Strategie nauczania

blended‑learning

Metody nauczania

nauczanie hybrydowe

Formy zajęć:

praca w grupach

Środki dydaktyczne:

komputer dla każdego ucznia, kalkulator, długopis

Materiały pomocnicze

-

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Nauczyciel rozpoznaje wiedzę uczniów poprzez zadanie pytań: co to jest pole elektryczne, natężenie pola elektrycznego, względna przenikalność elektryczna? Sprawdza, czy uczniowie potrafią podać jednostki natężenia pola elektrycznego i względnej przenikalności elektrycznej. Jeśli uczniowie nie znają odpowiedzi, nauczyciel pomaga im usystematyzować wcześniejszą wiedzą z elektrostatyki.
Przeczytanie i omówienie części „Czy to nie ciekawe?”.

Faza realizacyjna:

Uczniowie samodzielnie czytają tekst „Warto przeczytać”.
Nauczyciel inicjuje dyskusję zwracając uwagę uczniów na różne rodzaje budowy dielektryków, zachowanie dipoli w zewnętrznym polu elektrycznym i wpływ tego zachowania na całkowite natężenie pola elektrycznego wewnątrz materiału dielektrycznego.
Uczniowie oglądają animację oraz wykonują zamieszczone polecenia aktywizujące. Nauczyciel ponownie sprawdza, czy uczniowie mają jakieś pytania i wspólnie klasą doprowadza do wyjaśnienia wątpliwości. Jeśli zajdzie taka potrzeba, uczniowie wracają to wybranego fragmentu tekstu lub animacji.
Uczniowie wykorzystując zdobytą wiedzę rozwiązując zadania z części „Sprawdź się”.

Faza podsumowująca:

Uczniowie dzielą się na 4 grupy. W grupach omawiają rozwiązania zadań, wspólnie zastanawiając się nad tymi, które sprawiły im trudność. Każda z grup omawia dwa zadania na forum klasy.
Podczas pracy w grupach nauczyciel obserwuje poczynania uczniów w każdym zespole i notuje, które zadania sprawiły uczniom kłopot i dlaczego.
Poprzez analizę wypowiedzi uczniów, nauczyciel określa, w jakim stopniu osiągnięte zostały wyznaczone cele.

Praca domowa:

Nauczyciel wcześniej przygotowuje pulę zadań podobnych do tych z części „Sprawdź się”, o zróżnicowanym stopniu trudności. Po przeanalizowaniu wyników testu w części „Sprawdź się” i pytań uczniów, nauczyciel wybiera trzy zadania analogiczne do tych, z którymi uczniowie mieli problemy.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Animacja może być wykorzystana przed lekcją jako wprowadzenie do niej.