Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Jan Pluta |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Jak wyodrębnić zjawisko z kontekstu i wskazać istotne czynniki dla jego przebiegu? |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | nauczanie przez dociekanie IBSE, |
Metody nauczania | dyskusja, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w grupach |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem |
Materiały pomocnicze: | niniejszy e‑materiał |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel przedstawia wprowadzenie do e‑materiału i zachęca uczniów do wymiany poglądów zgodnie z zadanymi pytaniami. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel podaje informacje z historii fizyki z e‑materiału. Uczniowie analizują każde z odkryć; wskazują z jednej strony kontekst, w jakim było ono dokonywane, oraz - z drugiej strony - na czym polegało wyodrębnienie z kontekstu. Wskazują także czynniki istotne dla przebiegu zjawiska. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, wspólnie z nauczycielem, analizują zawartość pierwszej części samouczka - o grawitacji newtonowskiej. Nauczyciel uruchamia i zatrzymuje film, dokonując prezentacji dwóch‑trzech wybranych zagadnień, poruszanych w filmie. Prosi uczniów o przewidzenie, na czym będzie polegało wyodrębnienie zjawiska z kontekstu w każdym z podanych przykładów. W ten sposób uczniowie i nauczyciel określają stopień przyswojenia kluczowych umiejętności z tej lekcji. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie: Dla uczniów chętnych: zapoznać się z drugą częścią filmu samouczka o grawitacji według Einsteina i wykonać zaproponowane polecenia. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Samouczek może być wykorzystany jako podstawa do przeprowadzenia zasadniczej części lekcji. |