Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Imię i nazwisko autora:

Jarosław Krakowski

Przedmiot:

Fizyka

Temat zajęć:

Wzmacnianie sygnałów elektrycznych

Grupa docelowa:

III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony

Podstawa programowa

Cele kształcenia – wymagania ogólne
II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych.

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciac.
VII. Prąd elektryczny. Uczeń:
9) opisuje tranzystor jako trójelektrodowy, półprzewodnikowy element wzmacniający sygnał elektryczny.

Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Wymagania przekrojowe. Uczeń:
7) wyodrębnia z tekstów, tabel, diagramów lub wykresów, rysunków schematycznych lub blokowych informacje kluczowe dla opisywanego zjawiska bądź problemu; przedstawia te informacje w różnych postaciach.
VIII. Prąd elektryczny. Uczeń:
15) opisuje tranzystor jako trójelektrodowy, półprzewodnikowy element wzmacniający sygnał elektryczny.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  1. pozna zastosowania sygnałów elektrycznych,

  2. dowie się co to jest sygnał elektryczny i wzmacniacz;

  3. zrozumie metodę wzmacniania sygnałów elektrycznych,

  4. zastosuje zdobytą wiedzę do rozwiązywani zadań,

  5. przeanalizuje i zinterpretuje schematy działania wzmacniacza.

Strategie nauczania

IBSE (Inquiry‑Based Science Education - nauczanie/uczenie się przedmiotów przyrodniczych przez odkrywanie/dociekanie naukowe)

Metody nauczania

wykład problemowy, burza mózgów

Formy zajęć:

praca zespołowa, praca w parach przy rozwiązywaniu zadań

Środki dydaktyczne:

rzutnik multimedialny, ekran, zestawy zadań

Materiały pomocnicze:

schemat obwodu wzmacniającego sygnały elektryczne, przykładowe wykresy sygnałów

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca:

Pytania nauczyciela:

  1. Co wiecie o sygnałach elektrycznych?
    - z pomocą nauczyciela uczniowie formułują cechy sygnałów elektrycznych i tworzą podział sygnałów elektrycznych w zależności od przebiegu.

  2. Co to znaczy wzmocnić sygnał elektryczny?

Faza realizacyjna:

Nauczyciel prezentuje uczniom schemat obwodu elektrycznego ze wzmacniaczem i omawia przeznaczenia poszczególnych elementów.
Uczniowie z pomocą nauczyciela analizują sposób działania wzmacniacza.
Uczniowie analizują przykłady sygnałów elektrycznych i ich przebieg na wejściu i wyjściu wzmacniacza, dostrzegają wpływ wzmacniacza na przebieg sygnału.
Nauczyciel prezentuje przykładowe elementy odpowiedzialne za wzmocnienie sygnału: triodę i tranzystor.
Nauczyciel omawia krótko zasadę działania triody i tranzystora.

Faza podsumowująca:

Uczniowie utrwalają wiedzę przez rozwiązanie zadań 1, 2, 3, 4 z zestawu ćwiczeń. Nauczyciel pełni rolę doradcy, obserwuje i kontroluje pracę uczniów. Uczniowie odnoszą się do postawionych sobie celów lekcji, ustalają które osiągnęli, a które wymagają jeszcze pracy, jakiej i kiedy. W razie potrzeby nauczyciel dostarcza im informację zwrotną kształtującą.

Praca domowa:

W celu powtórzenia i utrwalenia wiadomości uczniowie rozwiązują zadania: 5, 6, 7, 8 z zestawu ćwiczeń.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Multimedium może być wykorzystywane przy powtarzaniu wiadomości i na lekcjach, na których są omawiane zastosowania tranzystorów.