Numer e‑materiału: 2.4.10.1

Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca

Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki

Temat zajęć: Ich mag Sport / Lubię sport

Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1

Cel ogólny lekcji:

Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat sportu, dyscyplin sportowych oraz czynności związanych z jego uprawianiem.

Podstawa programowa:

Podstawa programowa – wersja II.1. Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (II etap edukacyjny, klasy IV–VIII)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka, a także proste wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie formułuje krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne i pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i w typowych sytuacjach reaguje w sposób zrozumiały, adekwatnie do sytuacji komunikacyjnej, ustnie lub pisemnie w formie prostego tekstu, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się podstawowym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
10) sport (np. dyscypliny sportu, sprzęt sportowy, obiekty sportowe, imprezy sportowe, uprawianie sportu);
II. Uczeń rozumie proste wypowiedzi ustne (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje) artykułowane wyraźnie, w standardowej odmianie języka:
2) określa główną myśl wypowiedzi lub fragmentu wypowiedzi;
3) określa intencje nadawcy/autora wypowiedzi;
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
III. Uczeń rozumie proste wypowiedzi pisemne (np. listy, e‑maile, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, historyjki obrazkowe z tekstem, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
1) określa główną myśl tekstu lub fragmentu tekstu;
2) określa intencje nadawcy/autora tekstu;
4) znajduje w tekście określone informacje;
IV. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi ustne:
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy krótkie, proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, pocztówkę, e‑mail, historyjkę, list prywatny, wpis na blogu):
1) opisuje ludzi, zwierzęta, przedmioty, miejsca i zjawiska;
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
4) przedstawia intencje, marzenia, nadzieje i plany na przyszłość;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
3) uzyskuje i przekazuje informacje i wyjaśnienia;
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VII. Uczeń reaguje w formie prostego tekstu pisanego (np. wiadomość, SMS, krótki list prywatny, e‑mail, wpis na czacie/forum) w typowych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę (np. podczas rozmowy na czacie);
5) wyraża swoje upodobania, intencje i pragnienia, pyta o upodobania, intencje i pragnienia innych osób;
VIII. Uczeń przetwarza prosty tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
2) przekazuje w języku obcym nowożytnym lub polskim informacje sformułowane w tym języku obcym;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym, oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
XI. Uczeń współdziała w grupie (np. w lekcyjnych i pozalekcyjnych językowych pracach projektowych).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • wymieni nazwy dyscyplin sportowych;

  • poda przykłady czynności wykonywanych podczas uprawiania sportu;

  • opisze swoje ulubione dyscypliny sportowe.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • otrzymuje informację zwrotną o postępach.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;

  • rozumienie informacji - czytanie i słuchanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;

  • współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.

Metody/techniki nauczania:

  • podająca – techniki: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;

  • praktyczna – techniki: odpowiedzi na pytania;

  • aktywizująca – techniki: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;

  • kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;

  • programowana – techniki: multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna,

  • praca w parach,

  • praca w grupach,

  • praca na forum.

Środki dydaktyczne:

  • komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca:

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji? Następnie prosi o opis obrazka, zadając pytania sugerujące: Wer ist auf dem Bild? Wie alt sind die Personen? Wo sind sie? Was machen sie?

  • Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat ulubionych dyscyplin sportowych wśród dzieci w Niemczech. Pyta uczniów o ich ulubione dyscypliny sportowe.

b) Faza realizacyjna:

  • Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i znalezienie w nich nazw dyscyplin sportowych, bądź czynności wykonywanych podczas uprawiania sportów. Dyscypliny i czynności zostają zapisane na tablicy i w zeszytach.

  • Uczniowie czytają tekst „Meine Lieblingssportart” w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń parami zawartych w słowniczku wyrazów.

  • Nauczyciel przygotowuje na karteczkach nazwy dyscyplin sportu (każdorazowo po dwie karteczki z tą samą nazwą), które wystąpiły w tekście „Meine Lieblingssportart”. Uczniowie losują karteczki. Zadaniem każdego ucznia jest pokazanie pantomimiczne wylosowanej dyscypliny sportu. Uczniowie znajdują swoją parę i wymawiają nazwę wylosowanej dyscypliny sportu. Następnie w parach wykonują polecenia do tekstu celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z dyscyplinami sportowymi oraz czynnościami w nich wykonywanymi (Übungen 1‑3 w części Przeczytaj).

  • Uczniowie słuchają pliku audio i próbują wypisać na osobnych karteczkach nazwy dyscyplin sportowych, które usłyszą. Uczniowie w parach porównują swoje karteczki, w razie potrzeby korygując wzajemnie pisownię poszczególnych nazw dyscyplin sportu lub korzystają z pomocy nauczyciela. Nauczyciel na tablicy (multimedialnej) wypisuje/wyświetla nazwy wszystkich dyscyplin sportu, które pojawiły się w dialogu. Uczniowie sprawdzają poprawność zapisu, a następnie wykonują parami Übungen 1‑3 w części Plik audio, np. wyszukują informacje w tekście słuchanym.

  • Nauczyciel rozdaje 3‑osobowym grupom uczniów rozcięte na kilka kawałków zdjęcia różnych dyscyplin sportu. Uczniowie układają zdjęcia oraz nazywają dyscypliny sportu, które zostały na nich przedstawione. Nauczyciel prosi także każdą grupą o podanie jednej czynności związanej z daną dyscypliną sportu. Każda grupa podaje propozycje czynności, nauczyciel zapisuje je przy każdym ze zdjęć.

  • Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne (Aufgaben 1‑6 w części Sprawdź się), które służą utrwaleniu słownictwa w tekście i pliku audio oraz umiejętności tworzenia rzeczowników od bezokoliczników określających czynności.

c) Faza podsumowująca:

  • Uczniowie wypowiadają się na temat uprawianych przez nich dyscyplin sportowych oraz czynności wykonywanych podczas ich uprawiania (Aufgaben 7 i 8 w części Sprawdź się).

  • Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co chcielibyście jeszcze powtórzyć?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa sprawiającego największą trudność. Powtórzenia chóralne są dobrą metodą na zapamiętanie słownictwa.

Praca domowa:

Przygotuj słowniczek obrazkowy, zawierający 10 dyscyplin sportowych, które sprawiły ci trudność w zapamiętaniu podczas lekcji.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:

  • przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się nad określeniami dyscyplin sportowych, które są im może już znane;

  • w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują parami dialog według kwestii z Aufgaben 7 i 8 w części Sprawdź się na temat sportu (jedna osoba pyta, druga odpowiada) oraz prezentują go na forum. Drugi wariant przeprowadzenia dialogu: następuje zmiana partnerki/partnera rozmowy oraz odwrócenie roli;

  • po lekcji: propozycja przygotowania dla kolegi/koleżanki z klasy krzyżówki dotyczącej poznanych dyscyplin sportowych.

Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec