Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.4.10.1
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ich mag Sport / Lubię sport
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa IV, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji:
Kształtowanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat sportu, dyscyplin sportowych oraz czynności związanych z jego uprawianiem.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymieni nazwy dyscyplin sportowych;
poda przykłady czynności wykonywanych podczas uprawiania sportu;
opisze swoje ulubione dyscypliny sportowe.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
otrzymuje informację zwrotną o postępach.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu celem tworzenia skojarzeń wzrokowych;
rozumienie informacji - czytanie i słuchanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
współpraca z innymi osobami - z koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody/techniki nauczania:
podająca – techniki: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna – techniki: odpowiedzi na pytania;
aktywizująca – techniki: karta zadań interaktywnych, burza mózgów;
kognitywna – techniki: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – techniki: multimedialne z użyciem komputera/telefonu komórkowego.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem lekcji? Następnie prosi o opis obrazka, zadając pytania sugerujące: Wer ist auf dem Bild? Wie alt sind die Personen? Wo sind sie? Was machen sie?
Nauczyciel prosi o przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat ulubionych dyscyplin sportowych wśród dzieci w Niemczech. Pyta uczniów o ich ulubione dyscypliny sportowe.
b) Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi uczniów o przeczytanie tekstu i znalezienie w nich nazw dyscyplin sportowych, bądź czynności wykonywanych podczas uprawiania sportów. Dyscypliny i czynności zostają zapisane na tablicy i w zeszytach.
Uczniowie czytają tekst „Meine Lieblingssportart” w części Przeczytaj, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel zwraca uwagę w tej części lekcji na ważność wymowy i intonacji. Zachęca do powtórzeń parami zawartych w słowniczku wyrazów.
Nauczyciel przygotowuje na karteczkach nazwy dyscyplin sportu (każdorazowo po dwie karteczki z tą samą nazwą), które wystąpiły w tekście „Meine Lieblingssportart”. Uczniowie losują karteczki. Zadaniem każdego ucznia jest pokazanie pantomimiczne wylosowanej dyscypliny sportu. Uczniowie znajdują swoją parę i wymawiają nazwę wylosowanej dyscypliny sportu. Następnie w parach wykonują polecenia do tekstu celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z dyscyplinami sportowymi oraz czynnościami w nich wykonywanymi (Übungen 1‑3 w części Przeczytaj).
Uczniowie słuchają pliku audio i próbują wypisać na osobnych karteczkach nazwy dyscyplin sportowych, które usłyszą. Uczniowie w parach porównują swoje karteczki, w razie potrzeby korygując wzajemnie pisownię poszczególnych nazw dyscyplin sportu lub korzystają z pomocy nauczyciela. Nauczyciel na tablicy (multimedialnej) wypisuje/wyświetla nazwy wszystkich dyscyplin sportu, które pojawiły się w dialogu. Uczniowie sprawdzają poprawność zapisu, a następnie wykonują parami Übungen 1‑3 w części Plik audio, np. wyszukują informacje w tekście słuchanym.
Nauczyciel rozdaje 3‑osobowym grupom uczniów rozcięte na kilka kawałków zdjęcia różnych dyscyplin sportu. Uczniowie układają zdjęcia oraz nazywają dyscypliny sportu, które zostały na nich przedstawione. Nauczyciel prosi także każdą grupą o podanie jednej czynności związanej z daną dyscypliną sportu. Każda grupa podaje propozycje czynności, nauczyciel zapisuje je przy każdym ze zdjęć.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne (Aufgaben 1‑6 w części Sprawdź się), które służą utrwaleniu słownictwa w tekście i pliku audio oraz umiejętności tworzenia rzeczowników od bezokoliczników określających czynności.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie wypowiadają się na temat uprawianych przez nich dyscyplin sportowych oraz czynności wykonywanych podczas ich uprawiania (Aufgaben 7 i 8 w części Sprawdź się).
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co chcielibyście jeszcze powtórzyć?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa sprawiającego największą trudność. Powtórzenia chóralne są dobrą metodą na zapamiętanie słownictwa.
Praca domowa:
Przygotuj słowniczek obrazkowy, zawierający 10 dyscyplin sportowych, które sprawiły ci trudność w zapamiętaniu podczas lekcji.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: nauczyciel prosi uczniów o zastanowienie się nad określeniami dyscyplin sportowych, które są im może już znane;
w trakcie lekcji: uczniowie przygotowują parami dialog według kwestii z Aufgaben 7 i 8 w części Sprawdź się na temat sportu (jedna osoba pyta, druga odpowiada) oraz prezentują go na forum. Drugi wariant przeprowadzenia dialogu: następuje zmiana partnerki/partnera rozmowy oraz odwrócenie roli;
po lekcji: propozycja przygotowania dla kolegi/koleżanki z klasy krzyżówki dotyczącej poznanych dyscyplin sportowych.
Indeks górny Źródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0