Autorka e‑materiału: Monika Kosiedowska

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Types of Bosses / Osobowości szefów

Grupa docelowa: klasa 3 liceum/technikum

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V, VII

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.4, II.1, II.5, III.4, V.1, V.3, V.8, V.10, V.12, VII.5, VII.7, VII.8, VII.14, VII.15, VIII.1, VIII.2

Poziom nauczania: rozszerzony

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K7] kompetencje w zakresie przedsiębiorczości

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo związane ze sposobami zarządzania oraz z osobowościami szefów.

  2. Uczeń potrafi rozróżnić i scharakteryzować dobre i niedobre sposoby zarządania związane z osobowościami szefów.

  3. Uczeń potrafi wymienić cechy dobrego lidera oraz wskazać wady i zalety wymagającego szefa.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń poznaje słownictwo umożliwiające rozmowę na temat różnych rodzajów przełożonych.

  2. Uczeń potrafi wskazać cechy osobowości dobrego i słabego lidera.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. metoda podająca (praca z tekstem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (praca z grą edukacyjną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla ilustrację do sekcji Przeczytaj i pyta uczniów:

  • Is this the boss you would like to work for?

  • What kind of person makes a good boss?

    Uczniowie rozmawiają na forum klasy.

  1. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą antonimy w Exercise 1 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie czytają tekst Types of Bosses i wybierają właściwe odpowiedzi w Exercise 2 (Przeczytaj). Podają odpowiedzi na forum klasy i uzasadniają je cytatami z tekstu.

  2. Po ponownym przeczytaniu tekstu uczniowie uzupełniają Exercise 3 (Przeczytaj) i nanoszą odpowiedzi na tablicę multimedialną. 

  3. Bazując na pomyśle z Exercise 4 (Przeczytaj), uczniowie rozmawiają w małych grupach na temat następujących twierdzeń z tekstu, które nauczyciel zapisuje na tablicy i starają się je skonkretyzować, podając przykłady:

  • An inspiring boss will uncover all your abilities and competence. How can a boss do this? Give examples.

  • A great leader inspires others to challenge themselves. How can a boss inspire workers in this way? Give examples.

    Uczniowie rozmawiają w grupach, po czym przedstawiciele grup relacjonują, jakie przykłady działań szefów udało im się znaleźć.

  1. W ramach przygotowania do pracy z grą edukacyjną uczniowie wykonują Exercise 12 (Gra edukacyjna). Chętne lub wskazane osoby odczytują odpowiedzi i nanoszą je na tablicę multimedialną.

  2. Uczniowie rozwiązują 3 poziomy krzyżówki w grze edukacyjnej, a następnie wykonują Exercise 3 (Gra edukacyjna). Podają odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

  3. Uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Gra edukacyjna) i odczytują odpowiedzi na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę multimedialną.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie w parach wykonują Exercise 2 (Sprawdź się) i sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  2. Uczniowie pracują w małych grupach i starają się opisać idealnego przełożonego. Następnie każda grupa prezentuje pomysły na forum klasy.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 1, 3–6 (Sprawdź się). Nauczyciel może też wskazać pojedyncze ćwiczenia z sekcji Sprawdź się do wykonania w domu, a pozostałe wykorzystać jako element sprawdzianu.

  2. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Write an article to the school magazine and define advantages and disadvantages of having a strict boss. The article should be 200–250 words long. Remember that an article requires a title.

Materiały pomocnicze: Gra edukacyjna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej uczniowie układają własne zdania z 5cioma słowami z krzyżówki, które uważają za najtrudniejsze do zapamiętania. Na kolejnej lekcji, uczniowie prezentują zdania na forum klasy.