Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.5.3.3
Imię i nazwisko autora: Agnieszka Świca
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Ist das Schulsystem in Deutschland perfekt? / Czy system edukacji w Niemczech jest idealny?
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa V, poziom językowy A1+
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat ocen szkolnych i życia szkoły.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.
Cele operacyjne:
Uczeń:
nazwie typy szkół w Niemczech;
wymieni nazwy ocen szkolnych;
sformułuje wypowiedź o swoich ocenach.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
otrzymuje informację zwrotną o swoich postępach;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych - umiejscawianie nowych słów w kontekście i grupowanie ich w różne kategorie;
czytanie tekstu dla jego ogólnego zrozumienia lub w celu znalezienia określonych szczegółów;
współpraca z innymi osobami - koleżankami i kolegami na tym samym poziomie językowym.
Metody/techniki nauczania:
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem czytanym, wyjaśnienie;
praktyczna: wpis na blogu, wypowiedź ustna;
aktywizująca: gry dydaktyczne, opowiadanie, burza mózgów;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
prac w parach,
praca w grupie,
praca na forum.
Środki dydaktyczne:
komputer/ laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
karteczki z nazwami przedmiotów,
multimedium (animacja 2D),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Nauczyciel prosi uczniów, aby przyjrzeli się zdjęciu otwierającemu i pyta: Czy domyślacie się, co będzie tematem naszej dzisiejszej lekcji?
Prosi również o przejrzenie w parach tekstu „In Fremdsprachen habe ich eine Eins” i znalezienie słów, które są znane. Nauczyciel przygotowuje na karteczkach nazwy przedmiotów, które rozcina na pół. Uczniowie wybierają jedną z karteczek i szukają swojej pary, czyli osoby, która posiada karteczkę z drugą częścią nazwy przedmiotu w języku niemieckim.
Nauczyciel prosi uczniów o podanie na forum w języku niemieckim nazw szkół i ocen. Zwraca uwagę na prawidłową wymowę i intonację, inicjuje powtórzenia chóralne.
Nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji „Czy wiesz, że…” na temat skali ocen w krajach niemieckiego obszaru językowego. Następnie uczniowie podsumowują wiedzę na temat systemu szkolnictwa w Polsce. Nauczyciel pomaga, udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają w parach tekst „In Fremdsprachen habe ich eine Eins”, starając się zrozumieć jego treść na podstawie wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku.
Uczniowie wykonują polecenia do tekstu celem sprawdzenia jego rozumienia oraz utrwalenia nowego słownictwa związanego z nazwami ocen, np. znajdują określone informacje w tekście lub opisowe określenia ocen.
Uczniowie oglądają pierwsze 20 sekund animacji bez głosu i tworzą do niego parami dialog, który następnie będzie zaprezentowany na forum.
Uczniowie wykonują polecenia do animacji celem utrwalenia i rozszerzenia słownictwa związanego z nazwami szkół i systemem szkolnictwa w Niemczech. Polecenia te mają również na celu rozwijanie sprawności pisania i mówienia: uczniowie znajdują informacje w obejrzanym filmie.
Uczniowie wykonują ćwiczenia interaktywne, które służą utrwaleniu słownictwa w tekście czytanym i słuchanym oraz zrozumieniu zasady stosowania przyimka in w różnym znaczeniu.
c) Faza podsumowująca:
Uczniowie opowiadają o swoich ocenach, szkole podstawowej oraz o systemie szkolnictwa w Niemczech.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Czego się dziś nauczyliście? Uczniowie wymieniają nazwy szkół i ocen w języku niemieckim oraz podają informacje o niemieckim systemie szkolnictwa.
Praca domowa:
Przygotuj krzyżówkę dla kolegi/koleżanki z klasy z uwzględnieniem poznanego na lekcji słownictwa.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania animacji:
przed lekcją: Uczniowie w formie metody lekcji odwróconej zapoznają się z animacją, zapamiętują nazwy typów szkół;
w trakcie lekcji: Uczniowie zostają podzieleni na 3- lub 4‑osobowe grupy. Każda z grup przygotowuje w formie plakatu rozrysowany system szkolnictwa w Niemczech. Następnie grupy prezentują swoje plakaty, opowiadając, co narysowali. Koleżanki i koledzy z klasy oceniają pracę innych grup za pomocą niemieckiego systemu oceniania;
po lekcji: Uczniowie przygotowują fiszki do tematu ze zwrotami/słówkami z lekcji.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0