Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Anna Ruszczyk

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Skutki zmian w holocenie związane z działalnością człowieka

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres rozszerzony, klasa IV

Podstawa programowa

XVIII. Problemy środowiskowe współczesnego świata: tropikalne cyklony, trąby powietrzne, sztormy, powodzie, tsunami, erozja gleb, wulkanizm, wstrząsy sejsmiczne, powstawanie lejów krasowych, zmiany klimatu, pustynnienie, zmiany zasięgu lodowców, ograniczone zasoby wody na Ziemi, zagrożenia georóżnorodności i bioróżnorodności.

Uczeń:

7) dyskutuje na temat wpływu deforestacji i innych czynników na zmiany klimatu na Ziemi oraz proponuje działania służące ograniczaniu tych zmian.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • wymienia najważniejsze skutki zmian w środowisku związane z działalnością człowieka,

  • przedstawia argumenty dotyczące wpływu deforestacji i innych czynników na zmiany klimatu na Ziemi,

  • wymienia propozycje działań służących ograniczaniu tych zmian.

Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa, operacyjna

Metody nauczania: burza mózgów, dyskusja, mapa myśli/plakat, metody operatywne (analiza fotografii, tekstu, gra dydaktyczna)

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach

Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, karteczki samoprzylepne, fotografie przedstawiające np. deforestację, erozję gleb, pustynnienie

Materiały pomocnicze

Popkiewicz M., Kardaś A., Malinowski S., Nauka o klimacie, Wydawnictwo Sonia Draga, Wydawnictwo Nieoczywiste, Warszawa 2019.

Wójcik J., Antropogeniczne zmiany środowiska przyrodniczego Ziemi, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2020.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Czynności organizacyjne.

  • Nauczyciel rozdaje uczniom karteczki samoprzylepne i prosi, aby podali przykłady działań człowieka, które ich zdaniem najbardziej zmieniają środowisko przyrodnicze Ziemi (burza mózgów).

  • Analiza przykładów, grupowanie, dyskusja – dlaczego uczniowie wybrali takie przykłady?

  • Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel inicjuje dyskusję nad skutkami wymienionych wcześniej działań człowieka.

  • W dyskusji uczniowie mają przypomnieć skutki: wzrost efektu cieplarnianego, dziury ozonowej, kwaśnych opadów, pustynnienia terenów, wylesiania, erozji gleb, eutrofizacji wód - nauczyciel może naprowadzać dyskusję, przedstawiając schematy, fotografie wybranych skutków (np. wylesianie, pustynnienie, erozja gleb, zarastające jezioro).

  • Nauczyciel zadaje pytania: czy te zmiany są nieodwracalne? czy można coś zrobić, aby zmniejszyć te skutki? dlaczego powinniśmy się starać zmniejszać wymienione skutki?

  • W dyskusji powinno pojawić się stwierdzenie, że wymieniane skutki są od siebie zależne (np. niektóre mają podobne przyczyny, jedne są skutkiem innych); większość wpływa na klimat – w skali lokalnej lub globalnej.

  • Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – zadaniem uczniów jest zapisanie zależności (w postaci ciągu przyczynowo–skutkowego) wpływu deforestacji i innych poznanych czynników na zmiany klimatu na Ziemi.

  • Uczniowie mogą wybrać czynnik, który przeanalizują i utworzą ciąg przyczynowo‑skutkowy.

  • Nauczyciel prosi, aby uczniowie zwrócili uwagę na wpisywane przyczyny – uwzględnili odpowiedzi na pytania: czy ich skutki zawsze są takie same? czy człowiek może podjąć działania służące ograniczaniu tych zmian (skutków)?

  • Po upływie określonego przez nauczyciela czasu uczniowie prezentują efekty pracy w grupach (przedstawiają ciągi przyczynowo–skutkowe).

  • Możliwa dyskusja po każdym omówionym ciągu (jeżeli są pytania, uzupełnienia).

  • Po ostatniej prezentacji nauczyciel prosi uczniów o odpowiedź do polecenia: Podaj propozycje działań służących ograniczaniu zmian klimatu na Ziemi.

Faza podsumowująca

  • Utrwalenie materiału przy pomocy gry edukacyjnej i ćwiczeń znajdujących się w e‑materiale.

  • Nauczyciel podsumowuje realizację założonych celów lekcji – ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.

  • Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami – mówią, co było łatwe, trudne, ciekawe, jakie są możliwości zastosowania zdobytej wiedzy.

Praca domowa

  • Oceń stopień przekształcenia środowiska w okolicy Twojego miejsca zamieszkania. Wymień propozycje działań służących ograniczaniu dalszych zmian w tym środowisku.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grę edukacyjną można wykorzystać na lekcjach dotyczących np. współodpowiedzialności za stan środowiska przyrodniczego Ziemi (zakres podstawowy: XIII. 10). Można ją wykorzystać również na lekcjach powtórzeniowych dotyczących zależności między elementami środowiska przyrodniczego (zakres rozszerzony: XVII, XVIII).