Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Powstanie Chmielnickiego
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
charakteryzuje przyczyny wybuchu powstania Chmielnickiego;
wymienia etapy powstania oraz najważniejsze bitwy;
omawia politykę Bohdana Chmielnickiego i ugody, które Kozacy zawierali z Rzecząpospolitą oraz Rosją.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Powstanie Chmielnickiego”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z filmem dotyczącym przyczyn wybuchu powstania Chmielnickiego z sekcji „Film + Sprawdź się”. Uczniowie powinni także przypomnieć sobie informacje o problemie kozackim i wojsku zaporoskim.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat lekcji, określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Uczniowie w postaci pytań formułują kryteria sukcesu do lekcji.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej? Prosi wybraną osobę o przybliżenie zagadnienia problemu kozackiego. W razie potrzeby uzupełnia jej wypowiedź.
Faza realizacyjna:
Prowadzący poleca ochotnikowi albo wskazanemu uczniowi, aby przedstawił przyczyny wybuchu powstania Chmielnickiego (na podstawie filmu, który uczniowie obejrzeli przed lekcją).
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Każda z nich opracowuje fragment materiału z sekcji „Przeczytaj”:
Grupa 1 i 4 - Wybuch powstania;
Grupa 2 i 5 - W stronę ugody;
Grupa 3 i 6 - Moskwa włącza się do konfliktu.
Po zakończeniu pracy przedstawiciele zespołów prezentują przydzielone zagadnienie. Pozostali uczniowie sporządzają notatki, mogą zadawać pytania i weryfikować przedstawione informacje. 3. Praca z multimedium („Mapa interaktywna”). Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi, aby przeczytał polecenie 2: „Wymień przynajmniej trzy nazwy miast na terenie Wielkiego Księstwa Litewskiego, które znalazły się na obszarach objętych powstaniem Chmielnickiego”. Uczniowie pracują indywidualnie, zapoznają się z mapą, a wskazana osoba przedstawia odpowiedź. Następnie porządkują wymienione bitwy w porządku chronologicznym (polecenie 3). 4. Nauczyciel, nawiązując do obejrzanego przez uczniów filmu, zadaje im pytanie (polecenie 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”): Czym było powstanie Chmielnickiego dla strony polskiej, a czym dla strony kozackiej? Jak sądzicie, czy któraś ze stron miała więcej racji? Uczniowie zgłaszają swoje propozycje wraz z uzasadnieniem, mogą ze sobą dyskutować. Nauczyciel nadzoruje przebieg dyskusji. 5. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenie 1 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Powstanie Chmielnickiego” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.
(Dla uczniów chętnych) Wykonaj polecenie 4 dołączone do mapy interaktywnej: „Wciel się w rolę neutralnego dziennikarza relacjonującego wydarzenia powstania Chmielnickiego i korzystając z informacji z mapy i tekstów źródłowych, sformułuj krótką notatkę w formie doniesienia prasowego o przebiegu działań w roku 1648”.
Materiały pomocnicze:
W. Serczyk, Historia Ukrainy, Wrocław 2001.
W. Serczyk, Na płonącej Ukrainie. Dzieje Kozaczyzny 1648–1651, Warszawa 1998.
T. Bohun, D. Milewski, Wojny polsko‑kozackie, Warszawa 2009.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą zapoznać się z mapą interaktywną i filmami przed lekcją, aby przygotować prezentacje opisujące przyczyny i przebieg powstania. Mogą podzielić się na grupy: jedna skupia się na przyczynach, druga – na przebiegu i skutkach powstania.