Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.14.6
Imię i nazwisko autora: Lena Wilkiewicz
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Den Flüchtlingen in der Schule helfen / Pomóc uchodźcom w szkole
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na tematy zaangażowane społecznie, jak problem uchodźców.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, kogo określa się mianem uchodźcy;
wymienia przyczyny ucieczki z kraju ojczystego;
opowiada o możliwościach wsparcia uchodźców w swojej lub innych szkołach.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
dostrzega powiązania między nauką języka niemieckiego a innymi przedmiotami szkolnymi;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata;
uczy się sztuki przemawiania i argumentowania;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe:
stosowanie mnemotechnik – używanie obrazu i dźwięku obok słów (wykorzystywanie skojarzeń wzrokowych, stosowanie słów kluczowych, wprowadzanie wyrazów i zwrotów do kontekstu sytuacyjnego, odtwarzanie dźwięków z pamięci, porównywanie dźwięków z naszego języka do dźwięków języka, którego się uczymy);
strategie kognitywne:
stosowanie technik generatywnych – zadawanie pytań, robienie notatek, powtarzanie zdań na głos;
stosowanie technik strukturalnych – wybieranie najistotniejszych elementów, czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
strategie kompensacyjne:
używanie języka pomimo braku wiedzy w zakresie słownictwa i gramatyki;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w pisaniu poprzez np. tworzenie nowych słów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
strategie społeczne:
prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, o poprawienie błędów;
współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego.
Metody i formy nauczania:
podejście humanistyczne;
podejście komunikacyjne;
podająca: pogadanka, opis, praca z tekstem źródłowym, wyjaśnianie;
dyskusja dydaktyczna: burza mózgów;
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w grupie,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
zdjęcia obrazujące zburzony budynek, wojnę, wyjazd,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom przygotowane wcześniej trzy zdjęcia: zdjęcie przedstawiające np. zburzony w wyniku działań wojennych budynek (lub inne obrazujące wojnę, przemoc), zdjęcie osoby chowającej się, skulonej, chroniącej się lub uciekającej przed czymś oraz zdjęcie symbolizujące podróż, wyjazd (może to być łódź, walizka, droga). Następnie nauczyciel pyta uczniów, co może łączyć ze sobą te trzy zdjęcia oraz czy domyślają się, jaki temat będzie poruszany na lekcji.
Nauczyciel prosi uczniów o sprecyzowanie hasła Flüchtlinge, a następnie o podanie przyczyn (im znanych, na podstawie ich wiedzy), dla których ludzie opuszczają swoją ojczyznę.
Nauczyciel zapisuje wymienione przez uczniów przyczyny w widocznym miejscu, by w późniejszej części lekcji uczniowie mogli się do nich odnieść, np. w formie krótkiego komentarza, refleksji lub zaplanowanej dyskusji (burza mózgów).
b) Faza realizacyjna
Uczniowie zapoznają się z tekstem źródłowym Auf der Suche nach einem besseren Leben. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów zamieszczonych w słowniczku. Nauczyciel wspiera uczniów, odpowiadając na pytania dotyczące słownictwa.
Uczniowie dobierają się w pary i sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu: dopasowują brakujące fragmenty tekstu do odpowiednich luk w tekście, zaznaczają wypowiedzi zgodne z treścią tekstu, zastępują wyrazy innymi (Übung 1–3 z sekcji Przeczytaj).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy trzy-, czteroosobowe i poleca im, aby zastanowili się i udzielili pisemnej odpowiedzi na następujące pytania: 1. Wie werden Flüchtlinge bei der Ankunft unterstützt? 2. Aus welchen Ländern kommen die Flüchtlinge, deren Zielland Deutschland ist? 3. Warum kommen Flüchtlinge nach Deutschland? (Übung 4 w części Przeczytaj). Grupy prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy.
W kolejnym etapie uczniowie zapoznają się z tekstem pliku audio Willkommensklassen – Willkommensschüler. Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na tytuł nagrania oraz na zdjęcie w części Plik audio i pyta: Wie versteht ihr den Titel der Aufnahme? Was verbindet den Titel mit dem Foto? Chętni uczniowie wypowiadają się na forum klasy.
Następnie uczniowie słuchają wypowiedzi lektora. Nauczyciel zatrzymuje nagranie i pyta uczniów, czy ich przypuszczenia odnośnie do treści nagrania były trafne. Wybrane osoby udzielają odpowiedzi.
Uczniowie słuchają wypowiedzi dwóch uczniów oraz sprawdzają stopień zrozumienia treści nagrania, wykorzystując do tego Übung 1–3 w części Plik audio: zaznaczają informację zgodną z treścią nagrania, dopasowują, do kogo odnosi się dana wypowiedź, łączą wyrażenia w pary.
W ramach podsumowania pracy z nagraniem nauczyciel pyta uczniów, np. w jakich projektach uczestniczyli, czy któraś z wymienionych w nagraniu form pomocy uchodźcom jest im znana lub czy którąś z nich uważają za efektywną. Uczniowie udzielają odpowiedzi. Nauczyciel może w tej części lekcji wykorzystać Übung 4 w części Plik audio. Uczniowie piszą o swoich doświadczeniach dotyczących uchodźców, a następnie osoby wskazane przez nauczyciela odczytują swoje wypowiedzi na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie w parach piszą krótki tekst o możliwościach wsparcia uchodźców. Teksty odczytują na forum klasy.
W ramach podsumowania lekcji uczniowie planują wspólnie, jako społeczność szkolna, projekt wsparcia uchodźców w swoim środowisku lokalnym lub szkolnym.
Materiały pomocnicze:
Indeks górny Źródło: dostępny w internecie: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/154287/umfrage/hauptherkunftslaender-von-asylbewerbern/ [dostęp 27.03.2023]. Indeks górny koniec Źródło: dostępny w internecie: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/154287/umfrage/hauptherkunftslaender-von-asylbewerbern/ [dostęp 27.03.2023].
Indeks górny Źródło: dostępny w internecie: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/76095/umfrage/asylantraege-insgesamt-in-deutschland-seit-1995 [dostęp 27.03.2023]. Indeks górny koniec Źródło: dostępny w internecie: https://de.statista.com/statistik/daten/studie/76095/umfrage/asylantraege-insgesamt-in-deutschland-seit-1995 [dostęp 27.03.2023].
Uczniowie mogą pracować także z tekstem autentycznym i skorzystać np. z powyższych linków do strony internetowej, która zawiera informacje statystyczne na temat uchodźców w Niemczech. Może być ona podstawą do głębszej analizy zagadnienia, w postaci np. dyskusji panelowej o migracji ludności, obserwacji, jak zmieniała się liczba imigrantów w ciągu ostatnich lat, oraz szerszego omówienia przyczyn tego zjawiska. Nauczyciel może wykorzystać statystyki do wprowadzenia zwrotów w języku niemieckim używanych w analizie wykresów i grafik. W tekście autentycznym uczniowie szukają informacji spójnych z zagadnieniami poruszanymi w e‑materiale, a także nowych treści, które pomogą im w formułowaniu własnej wypowiedzi na temat migracji.
Praca domowa
Uczniowie piszą krótką wypowiedź na temat: Z jakimi trudnościami i problemami może borykać się młody uchodźca w obcym kraju? Jakie emocje i uczucia mogą mu towarzyszyć? (Aufgabe 8 w części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: zapoznanie się z tematem i nowym słownictwem, zaciekawienie omawianym zagadnieniem, odgadnięcie tematu lekcji; uczniowie przygotowują na podstawie tytułu pliku audio fiszki do tematu;
w trakcie lekcji: wykorzystanie jako bazy leksykalnej do wykonywania ćwiczeń, inspiracja do wypowiedzi pisemnych lub ustnych, jako forma słowniczka; transkrypcja tekstu nagrania może posłużyć jako tekst do analizy struktury gramatycznej poznanej w tej lekcji; uczniowie w parach przygotowują pytania do wywiadu z uchodźcami;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa, jako pomoc do wykonania zadania domowego; zadaniem uczniów może być wyszukanie w internecie na podstawie treści nagrania podobnych wypowiedzi uczniów z doświadczeniem migracyjnym lub informacji o funkcjonowaniu klas powitalnych.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0