Dla nauczyciela
Autor: Dawid Tarczyński
Przedmiot: wiedza o społeczeństwie
Temat: Zasady prawa administracyjnego
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
V. Prawo w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
8) odróżnia akty administracyjne od innego rodzaju dokumentów; rozpoznaje, kiedy decyzja administracyjna w Rzeczypospolitej Polskiej jest ważna;
9) wyjaśnia, jak odwołać się od decyzji organów administracyjnych; pisze odwołanie od decyzji administracyjnej;
10) przedstawia przebieg postępowania administracyjnego w Rzeczypospolitej Polskiej; analizuje wzory zażaleń na postanowienia organów administracji oraz wzory skarg do wojewódzkiego sądu administracyjnego.
Zakres rozszerzony
X. Kontrola władzy.
Uczeń:
8) wyjaśnia rolę sądownictwa administracyjnego w kontroli decyzji władz; przedstawia strukturę Naczelnego Sądu Administracyjnego i jego rolę w Rzeczypospolitej Polskiej.
XI. System prawa w Rzeczypospolitej Polskiej.
Uczeń:
2) wyjaśnia zasady hierarchiczności, spójności i zupełności w systemie prawnym oraz pojęcie luki prawnej; rozpoznaje rodzaje prawa (międzynarodowe, krajowe, miejscowe; prywatne, publiczne; materialne, formalne; cywilne, karne, administracyjne; pisane, niepisane).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
poznaje pojęcie prawa administracyjnego;
dowiaduje się, jakie są źródła prawa administracyjnego;
poddaje analizie pojęcie administracji publicznej i formy jej działania;
analizuje zasady postępowania administracyjnego.
Strategie nauczania:
konstruktywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
burza mózgów;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium.
Formy zajęć:
praca indywidualna;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg zajęć:
Faza wstępna
1. Uczniowie:
odpowiadają w formie burzy mózgów odpowiadają na pytanie, co rozumieją pod pojęciem prawa administracyjnego;
próbują wskazać źródła tego prawa;
odpowiadają na pytanie, co to jest administracja publiczna;
próbują wskazać formy prawne jej działania;
odpowiadają na pytanie, co rozumieją pod pojęciem zasad prawa administracyjnego;
próbują wskazać przykłady takich zasad.
2. Odpowiedzi są zapisywane na tablicy przez wybraną osobę (posłużą do przygotowania notatki z lekcji).
3. Przedstawienie tematu i celów zajęć.
Faza realizacyjna
Wprowadzenie nauczyciela – omówienie:
zakresu pojęcia prawa administracyjnego i jego źródeł;
czym jest administracja publiczna i jakie są formy prawne jej działania;
zasad prawa administracyjnego.
Na podstawie art. 10 Kodeksu postępowania administracyjnego w klasie zostaje przeprowadzona dyskusja na temat zalet i wad obowiązku dochowania przez organy administracji publicznej zasady wysłuchania stron w postępowaniu administracyjnym.
Kodeks postępowania administracyjnegoArt. 10
§1. Organy administracji publicznej obowiązane są zapewnić stronom czynny udział w każdym stadium postępowania, a przed wydaniem decyzji umożliwić im wypowiedzenie się co do zebranych dowodów i materiałów oraz zgłoszonych żądań.
§2. Organy administracji publicznej mogą odstąpić od zasady określonej w §1 tylko w przypadkach, gdy załatwienie sprawy nie cierpi zwłoki ze względu na niebezpieczeństwo dla życia lub zdrowia ludzkiego albo ze względu na grożącą niepowetowaną szkodę materialną.
§3. Organ administracji publicznej obowiązany jest utrwalić w aktach sprawy, w drodze adnotacji, przyczyny odstąpienia od zasady określonej w §1.
Sporządzenie notatki z lekcji z podziałem na najważniejsze informacje dotyczące:
prawa administracyjnego i jego źródeł;
administracji publicznej i prawnych form jej działania;
zasad prawa administracyjnego.
Faza podsumowująca
1. Wykonanie interaktywnego quizu.
2. Wykonanie ćwiczeń do multimedium (1–3).
Praca domowa:
Wykonanie ćwiczeń z modułu „Sprawdź się” (1–8).
Materiały pomocnicze:
Kodeks postępowania administracyjnego, prawo.sejm.gov.pl.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane do lekcji powtórzeniowej lub jako materiał do przygotowania prezentacji multimedialnej o zasadach prawa administracyjnego.