Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Scenariusz lekcji

Autor: Jolanta Loritz‑Dobrowolska

Przedmiot: Biologia

Temat: Biomy wodne

Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XI. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
2) wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; wykazuje związek pomiędzy rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XVIII. Różnorodność biologiczna, jej zagrożenia i ochrona. Uczeń:
2) wymienia główne czynniki geograficzne kształtujące różnorodność gatunkową i ekosystemową Ziemi (klimat, ukształtowanie powierzchni); podaje przykłady miejsc charakteryzujących się szczególnym bogactwem gatunkowym; podaje przykłady endemitów jako gatunków unikatowych dla danego miejsca regionu; wykazuje związek pomiędzy rozmieszczeniem biomów a warunkami klimatycznymi na kuli ziemskiej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Scharakteryzujesz biomy wodne.

  • Przedstawisz strefy w zbiornikach wodnych.

  • Podzielisz biomy ze względu na zawartość soli w wodzie, która w nich występuje.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • strategia operacyjna.

Metody i techniki nauczania:

  • odwrócona klasa;

  • pogadanka;

  • tworzenie plakatu;

  • mapa myśli;

  • ćwiczenia interaktywne.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;

  • duże arkusze papieru, kolorowe pisaki, kolorowy papier samoprzylepny, nożyczki.

Przed lekcją:

Uczniowie zapoznają się z udostępionym e‑materiałem.

Przebieg zajęć

Faza wstępna:

  1. Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, czym jest biom, oraz wyjaśnienie na podstawie przeczytanego tekstu, jak są rozmieszczone na Ziemi biomy wodne.

  2. Nauczyciel zadaje pytania: „Jakie podobieństwa i różnice występują między szkolnym akwarium a naturalnym ekosystemem wodnym? Jak często trzeba czyścić nasze akwarium, a jak oczyszcza się ekosystem wodny? Czy wszystkie gatunki występujące w naturalnym ekosystemie można hodować w akwarium? Dlaczego?”.

  3. Nawiązanie do tematu lekcji: „Wyobraźcie sobie, że jesteście przedstawicielami biura podróży. Spróbujcie zachęcić turystów do odwiedzenia waszego ekosystemu – wykonacie plakat reklamowy”.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel dzieli klasę na 6 grup: jezioro, morze, strefa przybrzeżna, rafa koralowa, mokradło, estuarium. Przydział tematów odbywa się przez losowanie. Każda grupa otrzymuje arkusz, pisaki, nożyczki i papier samoprzylepny. Uczniowie, pracując w grupach, wyszukują informacje na temat opisywanego ekosystemu (korzystają również z filmu zawartego w e‑materiale) – opracowują tekst (np. ciekawostki o charakterystycznych roślinach i zwierzętach, wierszyki z uwzględnieniem znaczenia ekosystemu) i stronę graficzną plakatu.

  2. Grupy wieszają plakaty w widocznym miejscu i prezentują je, podkreślając zalety „swojego” ekosystemu. Uczniowie wybierają najciekawszy plakat i uzasadniają swój wybór.

  3. Uczniowie wspólnie wykonują na tablicy mapę myśli porządkującą informacje na temat podziałów biomów wodnych oraz stref w zbiornikach wodnych.

Faza podsumowująca:

  1. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia od 1 do 5 zawarte w e‑materiale, dotyczące cech biomów wodnych. Wybrane osoby przedstawiają odpowiedzi na forum klasy.

Praca domowa:

  • Wykonaj ćwiczenia od 6 do 8 oraz polecenia do filmu.

  • Dla chętnych: Sporządź notatkę, w której przeanalizujesz możliwe skutki napływu turystów do „twojego” ekosystemu: korzyści i wady.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania filmu:

Film można wykorzystać na zajęciach z ekologii w klasach młodszych oraz na lekcji powtórkowej.