Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Iza Michalak

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: Marathons in the Past and Today / Maratony kiedyś i dziś

Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V

Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.3, V.6

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii

  4. [K4] kompetencje cyfrowe

  5. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

Cele operacyjne:

  1. Uczeń stosuje słownictwo dotyczące biegania.

  2. Uczeń umie opowiadać o współczesnych maratonach.

  3. Uczeń potrafi mówić o nawykach i zwyczajach z przeszłości, które obecnie nie mają już miejsca.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z bieganiem.

  2. Uczeń kształtuje wiedzę na temat wydarzeń sportowych.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)

  3. strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. metoda kognitywna

  3. konektywizm

  4. podejście humanistyczne

  5. zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe

  6. metoda podająca (praca z tekstem)

  7. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  8. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  9. metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca indywidualna

  4. praca całego zespołu klasowego

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel pyta uczniów: What is the marathon distance? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Następnie nauczyciel pyta: Do you know anything about the history of the marathon?

  2. W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą podane wyrazy z ilustracjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie samodzielnie czytają tekst My Parents Love Marathons (Przeczytaj) i na forum klasy wspólnie starają się przytoczyć jak najwięcej faktów z historii maratonu.

  2. Uczniowie ponownie czytają tekst The History of the Marathon (Przeczytaj) i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Odpowiedzi uzasadniają cytatami z tekstu.

  3. Uczniowie wykonują Exercise 2 i 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.

  4. Uczniowie zapoznają się z sekcją Gramatyka, po czym wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.

  5. Uczniowie dzielą się na dwie grupy: dziennikarzy sportowych i uczniów. Grupa uczniów układa pytania do tekstu My Parents Love Marathons. Pytania sprawdzane są na forum klasy. Grupa dziennikarzy sportowych sporządza zwięzłe notatki z tekstu, które pomogą im odpowiadać na pytania uczniów. W trakcie ćwiczenia grupa dziennikarzy nie będzie mogła zaglądać do tekstu. Uczniowie pracują w parach: uczeń/dziennikarz. Uczeń zadaje dziennikarzowi przygotowane wcześniej pytania, a zadaniem dziennikarza jest na nie odpowiedzieć.

  6. Uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Odpowiadają na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.

  7. Uczniowie analizują prezentację multimedialną i wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Uzasadniają odpowiedzi.

  8. W ramach podsumowania uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.

Faza podsumowująca:

Uczniowie wykonują Exercise 4, 5, 7 (Sprawdź się). Następnie dokonują samoewaluacji – ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna).

  2. Uczniowie wykonują jedno ćwiczenie spośród Exercise 1–3, 6 (Sprawdź się).

  3. Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Last week you tried a new sport. Write an email to your English friend in which you:

  • tell what sport it is and what you need to play it;

  • give some facts about this sport;

  • express your opinion about this sport.

Sign as XYZ. Your answer should be 50–120 words long.

Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

W ramach pracy domowej, w nawiązaniu do czytanki oraz prezentacji multimedialnej z e‑materiału, uczniowie tworzą mapę pojęć z 10‑15 słowami/wyrażeniami. Na kolejnej lekcji oprowadzają się w parach po swoich mapach myśli, tłumacząc swój tok myślenia przy wybranej kategoryzacji pojęć.