Dla nauczyciela
Autorka e‑materiału: Ela Borowiec
Autorka scenariusza: Iza Michalak
Przedmiot: język angielski
Temat zajęć: Marathons in the Past and Today / Maratony kiedyś i dziś
Grupa docelowa: klasa 6 szkoła podstawowa
Podstawa programowa:
Cele kształcenia – wymagania ogólne I, II, III, V
Treści nauczania – wymagania szczegółowe I.10, II.2, II.5, III.1, III.4, V.1, V.3, V.6
Kształtowane kompetencje kluczowe:
[K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji
[K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności
[K3] kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii
[K4] kompetencje cyfrowe
[K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się
Cele operacyjne:
Uczeń stosuje słownictwo dotyczące biegania.
Uczeń umie opowiadać o współczesnych maratonach.
Uczeń potrafi mówić o nawykach i zwyczajach z przeszłości, które obecnie nie mają już miejsca.
Cele motywacyjne:
Uczeń rozwija kompetencje językowe i przyswaja słownictwo umożliwiające rozmowę na tematy związane z bieganiem.
Uczeń kształtuje wiedzę na temat wydarzeń sportowych.
Strategie uczenia się:
strategie pamięciowe (obraz i dźwięk; skojarzenia myślowe, umieszczanie nowych słów w kontekście)
strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, analizowanie i rozbijanie zdań i zwrotów na mniejsze części)
strategie kompensacyjne (domyślanie się znaczenia słów z kontekstu)
Metody/techniki nauczania:
podejście komunikacyjne
metoda kognitywna
konektywizm
podejście humanistyczne
zintegrowane nauczanie językowo‑przedmiotowe
metoda podająca (praca z tekstem)
metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)
metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)
metoda aktywizująca (praca z prezentacją multimedialną, dyskusja w parach/grupach/na forum klasy)
Formy zajęć:
praca w parach
praca w grupach
praca indywidualna
praca całego zespołu klasowego
Środki dydaktyczne:
komputer z dostępem do internetu i z głośnikami
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale
tablica interaktywna
urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów
PRZEBIEG LEKCJI:
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel pyta uczniów: What is the marathon distance? Uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy. Następnie nauczyciel pyta: Do you know anything about the history of the marathon?
W ramach przygotowania do lekcji uczniowie łączą podane wyrazy z ilustracjami w Exercise 1 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie czytają tekst My Parents Love Marathons (Przeczytaj) i na forum klasy wspólnie starają się przytoczyć jak najwięcej faktów z historii maratonu.
Uczniowie ponownie czytają tekst The History of the Marathon (Przeczytaj) i wykonują Exercise 3 (Przeczytaj). Odpowiedzi uzasadniają cytatami z tekstu.
Uczniowie wykonują Exercise 2 i 4 (Przeczytaj). Chętna osoba nanosi odpowiedzi na tablicę multimedialną.
Uczniowie zapoznają się z sekcją Gramatyka, po czym wykonują Exercise 5 (Przeczytaj). Sprawdzają odpowiedzi na forum klasy.
Uczniowie dzielą się na dwie grupy: dziennikarzy sportowych i uczniów. Grupa uczniów układa pytania do tekstu My Parents Love Marathons. Pytania sprawdzane są na forum klasy. Grupa dziennikarzy sportowych sporządza zwięzłe notatki z tekstu, które pomogą im odpowiadać na pytania uczniów. W trakcie ćwiczenia grupa dziennikarzy nie będzie mogła zaglądać do tekstu. Uczniowie pracują w parach: uczeń/dziennikarz. Uczeń zadaje dziennikarzowi przygotowane wcześniej pytania, a zadaniem dziennikarza jest na nie odpowiedzieć.
Uczniowie wykonują Exercise 1 (Prezentacja multimedialna). Odpowiadają na forum klasy, a nauczyciel nanosi je na tablicę.
Uczniowie analizują prezentację multimedialną i wykonują Exercise 2 (Prezentacja multimedialna). Uzasadniają odpowiedzi.
W ramach podsumowania uczniowie w parach wykonują Exercise 4 (Prezentacja multimedialna). Na forum klasy dzielą się informacjami uzyskanymi od kolegi/koleżanki.
Faza podsumowująca:
Uczniowie wykonują Exercise 4, 5, 7 (Sprawdź się). Następnie dokonują samoewaluacji – ustalają czego się nauczyli, co było dla nich trudne, a co łatwe oraz identyfikują nowe słownictwo, skupiając się na najtrudniejszych dla nich słowach.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują Exercise 3 (Prezentacja multimedialna).
Uczniowie wykonują jedno ćwiczenie spośród Exercise 1–3, 6 (Sprawdź się).
Uczniowie wykonują pracę pisemną na temat z Exercise 8 (Sprawdź się): Last week you tried a new sport. Write an email to your English friend in which you:
tell what sport it is and what you need to play it;
give some facts about this sport;
express your opinion about this sport.
Sign as XYZ. Your answer should be 50–120 words long.
Materiały pomocnicze: Prezentacja multimedialna z e‑materiału.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:
W ramach pracy domowej, w nawiązaniu do czytanki oraz prezentacji multimedialnej z e‑materiału, uczniowie tworzą mapę pojęć z 10‑15 słowami/wyrażeniami. Na kolejnej lekcji oprowadzają się w parach po swoich mapach myśli, tłumacząc swój tok myślenia przy wybranej kategoryzacji pojęć.