Dla nauczyciela
Scenariusz lekcji
Imię i nazwisko autora: Magdalena Fuhrmann
Przedmiot: geografia
Temat lekcji: Formy ochrony przyrody
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum ogólnokształcące oraz technikum, klasa III, zakres podstawowy
PODSTAWA PROGRAMOWA
Cele kształcenia - wymagania ogólne
I. Wiedza geograficzna
1) Rozumienie specjalistycznych pojęć i posługiwanie się terminami geograficznymi.
2) Rozszerzenie wiedzy niezbędnej do zrozumienia istoty zjawisk oraz charakteru i dynamiki procesów zachodzących w środowisku geograficznym w skali lokalnej, regionalnej, krajowej i globalnej.
II. Umiejętności i stosowanie wiedzy w praktyce
2) Analizowanie i wyjaśnianie zjawisk i procesów geograficznych oraz zróżnicowania przyrodniczego, społeczno‑gospodarczego i kulturowego świata.
7) Waloryzowanie zjawisk i procesów przyrodniczych oraz wartościowanie zachowań i działalności człowieka w środowisku geograficznym.
III. Kształtowanie postaw
1) Rozwijanie dociekliwości poznawczej, ukierunkowanej na poszukiwanie prawdy, dobra i piękna.
2) Kształtowanie przekonanie o użyteczności edukacji geograficznej dla osobistego rozwoju człowieka oraz aktywności społecznej.
4) Docenianie znaczenia dóbr kultury i zasobów przyrody w życiu człowieka, rozumienie konieczności racjonalnego ich użytkowania i ochrony.
5) Rozwijanie poczucia odpowiedzialności za stan i jakość środowiska geograficznego, kształtowania ładu przestrzennego oraz przyszły rozwój społeczno‑kulturowy i gospodarczy własnego regionu, Polski i świata.
Treści nauczania
XIV. Zróżnicowanie krajobrazowe Polski: krajobraz wód powierzchniowych, bagienno‑łąkowy, leśny, górski ponad granicą lasu, rolniczy – wiejski, podmiejski i rezydencjalny, małomiasteczkowy, wielkich miast, przemysłowy, górniczy, komunikacyjny.
Uczeń:
11) uzasadnia konieczność działań na rzecz ochrony środowiska przyrodniczego w Polsce, określa możliwości własnego zaangażowania w tym zakresie oraz przedstawia różne formy ochrony przyrody w Polsce i własnym regionie.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,
kompetencje cyfrowe.
Cele operacyjne
Uczeń:
poznaje różne formy ochrony przyrody,
ocenia wpływ różnych czynników na ochronę środowiska,
ocenia efektywność współczesnych form ochrony przyrody.
Strategie nauczania: asocjacyjna
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Forma zajęć: praca indywidualna i praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, zeszyt
Materiały pomocnicze
Boć J. Nowacki U., Samborska‑Boć E., Ochrona środowiska, Kolonia Limited, Wrocław 2008.
Dobrzańska B., Dobrzański G., Kiełczewski D., Ochrona środowiska przyrodniczego, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2009.
Centralny Rejestr Form Ochrony Przyrody, www.crfop.gdos.gov.pl/CRFOP/ [dostęp online 09.10.2020].
PRZEBIEG LEKCJI
Na wcześniejszej lekcji uczniowie otrzymują polecenie zapoznania się z e‑materiałem.
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne i sprawdzenie zadania domowego (opcjonalnie).
Przedstawienie przez nauczyciela celów lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje najważniejsze informacje zawarte w e‑materiale, zwraca też uwagę na terminy zawarte w słowniku pojęć.
Nauczyciel dzieli klasę na kilka mniejszych grup.
Każdej grupie nauczyciel przydziela jedną formę ochrony przyrody. Na podstawie e‑materiału uczniowie omawiają otrzymane zagadnienie, starają się znaleźć przykłady formy ochrony przyrody inne niż wymienione w e‑materiale.
Każda grupa przedstawia pozostałym uczniom daną formę ochrony przyrody. Po zakończeniu prezentacji uczniowie wskazują kolejne, znane im przykłady danej formy ochrony.
Faza podsumowująca
Przypomnienie celów lekcji.
Podsumowanie najważniejszych pojęć zaprezentowanych na lekcji, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej trudności.
Ocena aktywności i pracy na lekcji.
Praca domowa
Wykonaj ćwiczenia zawarte w e‑materiale.
Zredaguj pracę pisemną na temat form ochrony przyrody w województwie, w którym zlokalizowana jest twoja szkoła.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafika interaktywna zawarta w e‑materiale może być wykorzystana podczas powtórzenia materiału z całego działu pt. „Zróżnicowanie krajobrazowe Polski”.