Dla nauczyciela
Konspekt (scenariusz) lekcji
Imię i nazwisko autora: | Ewelina Kędzierska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Prawo powszechnego ciążenia |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne II. Rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem praw i zależności fizycznych. Zakres podstawowy Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: III. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: Zakres rozszerzony Treści nauczania – wymagania szczegółowe I. Wymagania przekrojowe. Uczeń: IV. Grawitacja i elementy astronomii. Uczeń: |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenia Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | blended‑learning |
Metody nauczania: | merytoryczna dyskusja wprowadzająca, obserwacja, doświadczenia, podsumowująca rozmowa kierowana |
Formy zajęć: | – praca w parach, |
Środki dydaktyczne: | tablica multimedialna / rzutnik |
Materiały pomocnicze: | brak |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Zgodnie ze strategią blended‑learning, w systemie klasowo - lekcyjnym nauczyciel rozpoczyna lekcję. Należy zaciekawić uczniów tematem – efekt ten może uzyskać poprzez odniesienie do życia codziennego, pokazanie oczywistego doświadczenia obrazującego upadanie przedmiotów na podłoże, opowiedzenie anegdotki o Newtonie, któremu jabłko spadło na głowę. Następnie, zadaniem nauczyciela jest rozpoznanie wiedzy wyjściowej uczniów w kontekście realizowanego tematu oraz nawiązanie do tej wiedzy w merytorycznej dyskusji wprowadzającej. W tej części uczniowie powinni krótko scharakteryzować siłę grawitacji. | |
Faza realizacyjna: | |
Konstruowanie wiedzy z zakresu nowego tematu:
Kolejny etap lekcji obejmuje rekonstruowanie wiedzy uczniów:
| |
Faza podsumowująca: | |
Nauczyciel przeprowadza z uczniami rozmowę, podczas której omawiają rozwiązywane w trakcie lekcji zadania. Dodatkowo powinien sprowokować uczniów do wskazania problemów napotkanych w czasie samodzielnej pracy. | |
Praca domowa: | |
W ramach realizacji zajęć zdalnych (zgodnie z obraną strategią nauczania) zadaniem uczniów jest zapoznanie się z animacją dołączoną do niniejszego e‑materiału w celu utrwalenia omawianych zagadnień. Dodatkowo uczniowie powinni wykonać trzy wybrane przez nauczyciela zadania rachunkowe, spośród dołączonych do e‑materiału. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium: | Animacja może być wykorzystana w pracy samodzielnej ucznia przed lekcją lub na lekcji w fazie wprowadzającej w celu sprowokowania uczniów do dyskusji. |