Autorka: Małgorzata Krzeszowska

Przedmiot: wiedza o społeczeństwie

Temat: Nauka i praca w UE

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony

Podstawa programowa:

Zakres rozszerzony

XIV. Integracja europejska.

Uczeń:

2) przedstawia etapy powojennej integracji europejskiej (w aspekcie gospodarczym – od strefy wolnego handlu do wspólnego rynku) i najważniejsze postanowienia aktów prawa pierwotnego: Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Węgla i Stali, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Gospodarczą, Traktatu ustanawiającego Europejską Wspólnotę Energii Atomowej, traktatu fuzyjnego i Jednolitego aktu europejskiego;

12) przedstawia działalność Unii Europejskiej w wybrane polityce sektorowej (kulturalnej; kształcenia i młodzieży; badań i rozwoju technologicznego; handlowej; rolnej; transportowej; ochrony środowiska; energii, małych i średnich przedsiębiorstw).

XVI. Edukacja i nauka.

Uczeń:

6) przedstawia warunki podejmowania nauki w Unii Europejskiej oraz znajduje informacje na ten temat odnoszące się do wybranego państwa.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie;

  • kompetencje w zakresie przedsiębiorczości;

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • omawia systemy szkolnictwa innych krajów UE;

  • przedstawia zasadę swobodnego przepływu osób w UE;

  • ocenia wartość edukacji w innym państwie dla kariery zawodowej.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca;

  • dyskusja.

Formy zajęć:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami i dostępem do internetu, słuchawki;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.;

  • kartki A3/A4, pisaki.

Przebieg zajęć:

Faza wstępna

1. Podanie tematu i celów lekcji.

2. Uczniowie krótko przypominają sobie historię UE. Zwracają przy tym szczególną uwagę na swobody zagwarantowane prawem unijnym (przepływu osób, kapitału, towarów i usług).

Faza realizacyjna

1. Uczniowie zapoznają się z multimedium. Następnie rozmawiają na temat możliwości, jakie daje im zasada swobodnego przepływu osób. Szczególną uwagę zwracają na wspomagające programy unijne.

Uwaga: jeśli w klasie jest uczeń, który był na wymianie uczniowskiej, może podzielić się swoim doświadczeniem.

2. Uczniowie dzielą się na grupy 2–3- osobowe. Każda z nich losuje jedno państwo UE i zapoznając się z treścią lekcji, porównuje polski system szkolny i danego kraju. Uczniowie mogą narysować schematy i zawiesić je na tablicy.

Uwaga: można wybranym grupom pozwolić zapoznać się z systemami szkolnymi dwóch krajów lub omówić tylko wybrane państwa.

3. Uczniowie przystępują do dyskusji: jakie są plusy i minusy edukacji w innym kraju UE? Wypowiadając się, odnoszą się do przedstawionych wcześniej informacji. Zwracają też uwagę na wpływ wymiany młodzieżowej na dalszą karierę zawodową. Mogą też wspierać się własnym doświadczeniem. Na koniec wybrana osoba podsumowuje dyskusję.

4. Uczniowie rozwiązują ćwiczenie 7. Następnie mogą w internecie poszukać nowszych informacji na temat rynku pracy w wybranych krajach UE. Na koniec krótko rozmawiają na temat sytuacji na rynku pracy.

Faza podsumowująca

1. Uczniowie zastanawiają się, co było dla nich najważniejsze w czasie tych zajęć.

Praca domowa:

Uczniowie wykonują pozostałe e‑ćwiczenia.

Materiały pomocnicze:

Kartki z nazwami krajów UE.

Edukacja w Hiszpanii, carisma.pl.

Natalia Kieszek, Rynek pracy w Europie w dobie koronawirusa, czyli jak mocno wzrośnie bezrobocie w wybranych państwach, strefainwestorow.pl.

Studia i życie w Holandii – ile to kosztuje?, studiujwanglii.pl.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:

Po zapoznaniu się z multimedium uczniowie mogą przygotować referaty na temat rynków pracy w innych krajach UE.