Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 2.6.13.5
Imię i nazwisko autora: Iwona Płotka
Przedmiot: Język obcy nowożytny - język niemiecki
Temat zajęć: Was kannst du schon? Teste dich! / Co już potrafisz? Sprawdź się!
Grupa docelowa: II etap edukacyjny, klasa VI, poziom językowy A2
Cel ogólny lekcji:
Rozwijanie umiejętności opisywania i wypowiadania się na temat kultury i zdrowia.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
powtórzy słownictwo z zakresu zimowych tradycji i zwyczajów świątecznych i zdrowia;
opisze niemieckie tradycje bożonarodzeniowe i noworoczne;
wymieni sposoby zapobiegania chorobom.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
tworzy i wykorzystuje takie zadania językowe, które stanowią ilustrację przydatności języka obcego nowożytnego do realizacji własnych celów komunikacyjnych;
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, porównywanie struktur z językiem ojczystym;
automotywacja i zachęcenie do działania;
odgadywanie znaczeń na pomocą używania wskazówek i sugestii językowych.
Metody/techniki nauczania:
podająca – praca z tekstem źródłowym, praca z tekstami audio, wyjaśnianie;
praktyczna – dyskusja;
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana – z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w parach,
praca w grupach,
plenum.
Środki dydaktyczne:
komputer, laptop z podłączeniem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
wydrukowana transkrypacja pliku audio,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca:
Na początku zajęć nauczyciel poleca uczniom przeczytanie informacji wprowadzającej. Następnie zadaje uczniom pytania: Co ty robisz dla swojego zdrowia o tej porze roku? Jesteś zwolennikiem białego szaleństwa?
Po krótkiej dyskusji nauczyciel poleca uczniom przyjrzenie się zdjęciu otwierającemu i prosi o opisanie obrazka, zadając pytanie: Was seht ihr auf dem Bild? Nauczyciel wypisuje na tablicy wskazówki dotyczące wypowiedzi, np.: Auf dem Bild sehe ich …, Auf dem Bild gibt es …, Ich finde … Uczniowie opisują obrazek.
b) Faza realizacyjna:
Uczniowie czytają tekst „Die Magie der Winterzeit” z części Przeczytaj i starają się zrozumieć jego treść na podstawie słów zamieszczonych w słowniczku. Podczas czytania nauczyciel zwraca uwagę na wymowę.
Nauczyciel czyta zdania z Übung 1 z części Przeczytaj i prosi uczniów o odpowiedź na forum, czy zdanie jest prawdziwe czy fałszywe. Uczniowie w parach porządkują zdjęcia według kolejności, zaznaczają, która odpowiedź pasuje (Übung 2 oraz 3 w części Przeczytaj).
Później nauczyciel dzieli uczniów na grupy 3‑osobowe. Uczniowie przygotowują notatkę wizualną do tematu Winterzeit, według tekstu, który przeczytali. Notatki prezentują na forum klasy.
Uczniowie czytają tytuł tekstu z części Plik audio oraz snują przypuszczenia na forum klasy, o czym jest tekst. Następnie słuchają pliku audio. Nauczyciel wyjaśnia nieznane pojęcia i zwroty.
Następnie w parach dopasowują zwroty oraz uzupełniają zdania (Übung 2‑3 z części Plik audio).
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy, każda z grup otrzymuje transkrypcję tekstu. Uczniowie w parach odpowiadają pisemnie na pytania na podstawie tekstu: Wie können wir der Grippe vorbeugen? Was sollen wir im Winter essen? Wie viel Sport sollen wir im Winter treiben? Worauf sollen wir im Winter achten? Uczniowie odpowiadają na pytania oraz prezentują swoje odpowiedzi na forum klasy. Nauczyciel udziela informacji zwrotnej dotyczącej poprawności wypowiedzi.
c) Faza podsumowująca:
Nauczyciel pisze na tablicy hasło Winterzeit in Polen. Następnie prosi uczniów, aby każdy podszedł do tablicy i napisał pod tym hasłem swoje skojarzenie. Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat wypisanych pojęć, zadając im np. takie pytania, jak: Welche Wintersportarten sind in Polen beliebt und warum? Wie verbringt man in Polen Weihnachten und Silvester? Welche Bräuche rund um den Winter gibt es in Polen? Byłby to wstęp do Aufgabe 8 z części Sprawdź się, które będzie zadane do domu.
Nauczyciel zadaje pytanie podsumowujące: Co zapamiętasz z dzisiejszej lekcji?, oczekując od uczniów wymienienia słownictwa i struktur, które okazały się dla nich szczególnie przydatne.
Praca domowa:
Uczniowie przygotowują wpis na forum, czy lubią zimową porę oraz dlaczego. (Aufgabe 8 z części Sprawdź się).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio:
przed lekcją: wprowadzenie do tematu, przypomnienie znanego już słownictwa;
w trakcie lekcji: uzupełnienie słownictwa związanego z tradycjami i zwyczajami świątecznymi i zdrowiem;
po lekcji: powtórzenie słownictwa z zakresu kultury i zdrowia.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0