Dla nauczyciela
Autor: Anna Juwan
Przedmiot: Biologia
Temat: Zjawiska elektryczne towarzyszące pracy serca
Grupa docelowa: uczniowie III etapu edukacyjnego – kształcenie w zakresie podstawowym i rozszerzonym
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz podstawowe elementy zapisu EKG i wyjaśnisz, jak go odczytywać.
Zdefiniujesz pojęcia załamka, odcinka i odstępu.
Wymienisz przykłady odchyleń w zapisie EKG i je zinterpretujesz.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
z użyciem komputera;
rozmowa kierowana;
ćwiczenia interaktywne;
symulacja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Zjawiska elektryczne towarzyszące pracy serca”. Prosi uczestników zajęć o rozwiązanie ćwiczenia nr 1 z sekcji „Sprawdź się” na podstawie treści w sekcji „Przeczytaj”.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla cele zajęć z sekcji „Wprowadzenie”, a następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Rozmowa wprowadzająca. Nauczyciel zapisuje na tablicy następujące pytania:
– Jakie zjawiska elektryczne można zobrazować przy użyciu narzędzia nazywanego elektrokardiografem?
– Jakie podstawowe elementy składają się na zapis EKG?
Uczniowie, pracując w parach, wspólnie przygotowują odpowiedzi na zadane pytania. Chętni wypowiadają się na forum klasy. Nauczyciel podsumowuje odpowiedzi uczniów.
Faza realizacyjna:
Praca z multimedium („Symulacja interaktywna”). Uczniowie zapoznają się z materiałem udostępnionym przez nauczyciela. Następnie prowadzący zajęcia prosi podopiecznych, by pracując w parach, wykonali polecenie nr 2 (w którym mają za zadanie – na podstawie informacji zawartych w symulacji interaktywnej – określić, jakie rytmy serca zostały przedstawione na zapisach, oraz wymienić główne różnice między nimi, z uwzględnieniem różnic w długości odstępów, a także wyjaśnić, jak wpływa to na tętno człowieka). Uczniowie konsultują swoje rozwiązania z inną, najbliżej siedzącą parą.
Uczniowie wykonują w grupach 4‑osobowych polecenie nr 3 („Opisz, jakie zmiany w czynności elektrycznej serca występują podczas wysiłku fizycznego”) i polecenie nr 4 („Wyjaśnij, jaka jest różnica w pracy serca u osoby zdrowej oraz w sytuacji, gdy dochodzi do migotania przedsionków”). Wybrane zespoły przedstawiają rozwiązania na forum klasy.
Praca w grupach z treścią e‑materiału. Uczniowie indywidualnie rysują zapisy przedstawiające odchylenia omówione w sekcji „Przeczytaj” (zmieniając ich kolejność), korzystając również ze źródeł internetowych, i przekazują rysunki osobie z pary, która ma za zadanie je opisać.
Utrwalenie wiedzy i umiejętności. Uczniowie samodzielnie wykonują ćwiczenie nr 6 (w którym mają za zadanie połączyć zapisy EKG z obserwowanymi odchyleniami oraz ich możliwymi przyczynami) z sekcji „Sprawdź się”. Następnie w 4‑osobowych grupach omawiają prawidłowe rozwiązanie. Po upływie wyznaczonego czasu wskazany przez nauczyciela przedstawiciel grupy prezentuje odpowiedź wraz z jej uzasadnieniem. Klasa ustosunkowuje się do niej. Nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej.
Uczniowie rozwiązują w grupach 4‑osobowych ćwiczenie nr 7 (w którym mają za zadanie wskazać, który z przedstawionych zapisów jest nieprawidłowy, i podać nazwę patologii, którą sugeruje to odchylenie), wyświetlone przez nauczyciela na tablicy. Po jego wykonaniu następuje omówienie rezultatów na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Na koniec zajęć nauczyciel raz jeszcze wyświetla na tablicy interaktywnej lub przy użyciu rzutnika temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście wyświetlonych treści prosi uczniów o rozwinięcie zdania: „Na dzisiejszej lekcji nauczyłem/nauczyłam się...”.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenia od 2 do 5 z sekcji „Sprawdź się”.
Dla chętnych: Wykonaj ćwiczenie nr 8 z sekcji „Sprawdź się”.
Materiały pomocnicze:
Jane B. Reece i in., „Biologia Campbella”, tłum. K. Stobrawa i in., Dom Wydawniczy REBIS, Poznań 2021.
„Encyklopedia szkolna. Biologia”, red. Marta Stęplewska, Robert Mitoraj, Wydawnictwo Zielona Sowa, Kraków 2006.
Dodatkowe wskazówki metodyczne:
Nauczyciel może wykorzystać medium zamieszczone w sekcji „Symulacja interaktywna” do podsumowania lekcji.