Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Krystyna Wosińska |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Przemiany jądrowe alfa, beta, gamma - powtórzenie |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres podstawowy Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | strategia eksperymentalno‑obserwacyjna (dostrzeganie i definiowanie problemów) |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, pokaz multimedialny, analiza pomysłów |
Formy zajęć: | praca w grupach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem lub tablety do dyspozycji każdego ucznia |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Opisujemy rozpady alfa”, „Opisujemy rozpady beta-”, „Opisujemy rozpady beta+” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Przed lekcją uczniowie oglądają film edukacyjny. Nauczyciel wyświetla zdjęcie z rozdziału „Czy to nie ciekawe?” i krótko omawia historię odkrycia promieniotwórczości. | |
Faza realizacyjna: | |
Uczniowie wymieniają przemiany promieniotwórcze. Nauczyciel podkreśla przypadkowy charakter przemian. Uczniowie zapisują na tablicy równania przemian alfa, beta minus i beta plus, uwzględniające zmiany liczby masowej i atomowej. Uczniowie (lub nauczyciel) wyjaśniają mechanizm przemian beta – procesy zachodzące w jądrze polegające na zmianie neutronu w proton lub odwrotnie. Uczniowie wyjaśniają, na czym polega przemiana gamma. Nauczyciel podkreśla, że ta przemiana nie występuje sama, a towarzyszy przemianom alfa lub beta. Dla zakresu rozszerzonego nauczyciel wyjaśnia, jak energie emitowanych kwantów gamma powiązane są z poziomami energetycznymi w jądrze atomowym. Posługując się Rys. 6, tłumaczy, czym jest ścieżka stabilności, oraz że spontaniczne przemiany prowadzą do zwiększenia stabilności jąder. Uczniowie powtórnie oglądają film i zgłaszają pytania w razie niezrozumienia spraw poruszonych w filmie - nauczyciel wyjaśnia. Uczniowie odpowiadają na pytania związane z filmem. | |
Faza podsumowująca: | |
Aby sprawdzić stopień przyswojenia materiału, uczniowie w grupach rozwiązują zadania z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Zadania z zestawu ćwiczeń, które nie zostały rozwiązane na lekcji. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium bazowe można wykorzystać na lekcji i połączyć z wykonaniem zadania tam zawartego oraz przedyskutowaniem wyników. Może też być wykorzystane przez uczniów po lekcji do powtórzenia i utrwalenia materiału lub przed lekcją w celu wprowadzenia w jej tematykę. |