Numer e‑materiału: 3.2.4.1

Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta

Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki

Temat zajęć: Erster Arbeitstag? Ich bin fix und fertig!/Pierwszy dzień w pracy? Jestem wykończona/wykończony!

Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2

Cel ogólny lekcji:

Umiejętność wypowiadania się na temat wdrażania do pracy i pierwszego dnia pracy.

Cele szczegółowe lekcji:

Podstawa programowa – wariant III.1.P Język obcy nowożytny nauczany jako pierwszy (kontynuacja 1. języka obcego nowożytnego ze szkoły podstawowej – kształcenie w zakresie podstawowym)
Cele kształcenia – wymagania ogólne
I. Znajomość środków językowych. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematów wskazanych w wymaganiach szczegółowych.
II. Rozumienie wypowiedzi. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności, wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka, a także wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
III. Tworzenie wypowiedzi. Uczeń samodzielnie tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne oraz proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne, w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
IV. Reagowanie na wypowiedzi. Uczeń uczestniczy w rozmowie i reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach oraz reaguje w formie prostego tekstu pisanego w typowych sytuacjach w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
V. Przetwarzanie wypowiedzi. Uczeń zmienia formę przekazu ustnego lub pisemnego w zakresie opisanym w wymaganiach szczegółowych.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
I. Uczeń posługuje się dość bogatym zasobem środków językowych (leksykalnych, gramatycznych, ortograficznych oraz fonetycznych), umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następujących tematów:
4) praca (np. zawody i związane z nimi czynności i obowiązki, miejsce pracy, praca dorywcza, wybór zawodu, poszukiwanie pracy, warunki pracy i zatrudnienia);
II. Uczeń rozumie wypowiedzi ustne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. rozmowy, wiadomości, komunikaty, ogłoszenia, instrukcje, relacje, wywiady, dyskusje, prelekcje), wypowiadane w naturalnym tempie, w standardowej odmianie języka:
4) określa kontekst wypowiedzi (np. formę, czas, miejsce, sytuację, uczestników);
5) znajduje w wypowiedzi określone informacje;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w wypowiedzi;
III. Uczeń rozumie wypowiedzi pisemne o umiarkowanym stopniu złożoności (np. listy, e‑mail, SMS‑y, kartki pocztowe, napisy, broszury, ulotki, jadłospisy, ogłoszenia, rozkłady jazdy, instrukcje, komiksy, artykuły, teksty narracyjne, recenzje, wywiady, wpisy na forach i blogach, teksty literackie):
4) znajduje w tekście określone informacje;
5) rozpoznaje związki między poszczególnymi częściami tekstu;
7) wyciąga wnioski wynikające z informacji zawartych w tekście;
IV. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne, w miarę płynne wypowiedzi ustne:
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
V. Uczeń tworzy proste, spójne i logiczne wypowiedzi pisemne (np. notatkę, ogłoszenie, zaproszenie, życzenia, wiadomość, SMS, kartkę pocztową, e‑mail, historyjkę, list prywatny, życiorys, CV, list motywacyjny, wpis na blogu):
2) opowiada o czynnościach, doświadczeniach i wydarzeniach z przeszłości i teraźniejszości;
10) przedstawia sposób postępowania (np. udziela instrukcji, wskazówek, określa zasady);
11) stosuje zasady konstruowania tekstów o różnym charakterze;
VI. Uczeń reaguje ustnie w typowych, również w miarę złożonych sytuacjach:
1) przedstawia siebie i inne osoby;
2) nawiązuje kontakty towarzyskie; rozpoczyna, prowadzi i kończy rozmowę; podtrzymuje rozmowę w przypadku trudności w jej przebiegu (np. prosi o wyjaśnienie, powtórzenie, sprecyzowanie; upewnia się, że rozmówca zrozumiał jego wypowiedź);
11) ostrzega, nakazuje, zakazuje, instruuje;
14) stosuje zwroty i formy grzecznościowe;
15) dostosowuje styl wypowiedzi do sytuacji.
VIII. Uczeń przetwarza tekst ustnie lub pisemnie:
1) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje zawarte w materiałach wizualnych (np. wykresach, mapach, symbolach, piktogramach) lub audiowizualnych (np. filmach, reklamach);
3) przekazuje w języku obcym nowożytnym informacje sformułowane w języku polskim;
IX. Uczeń posiada:
1) podstawową wiedzę o krajach, społeczeństwach i kulturach społeczności, które posługują się danym językiem obcym nowożytnym oraz o kraju ojczystym, z uwzględnieniem kontekstu lokalnego, europejskiego i globalnego;
2) świadomość związku między kulturą własną i obcą oraz wrażliwość międzykulturową.
X. Uczeń dokonuje samooceny i wykorzystuje techniki samodzielnej pracy nad językiem (np. korzystanie ze słownika, poprawianie błędów, prowadzenie notatek, stosowanie mnemotechnik, korzystanie z tekstów kultury w języku obcym nowożytnym).
XII. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. z encyklopedii, mediów, instrukcji obsługi), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.
XIII. Uczeń stosuje strategie komunikacyjne (np. domyślanie się znaczenia wyrazów z kontekstu, identyfikowanie słów kluczy lub internacjonalizmów) i strategie kompensacyjne, w przypadku gdy nie zna lub nie pamięta wyrazu (np. upraszczanie formy wypowiedzi, zastępowanie innym wyrazem, opis, wykorzystywanie środków niewerbalnych).
XIV. Uczeń posiada świadomość językową (np. podobieństw i różnic między językami).

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:

Uczeń:

  • analizuje korzyści wynikające z gruntownego szkolenia na początku pracy;

  • tworzy listę obowiązkowych czynności potrzebnych do wdrożenia do pracy nowego pracownika;

  • odpowiada na pytania nowego pracownika podczas procesu wdrażania.

Cele motywacyjne:

Uczeń:

  • czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;

  • uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;

  • sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;

  • sam decyduje, jak wykonać opis osoby;

  • uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.

Strategie uczenia się:

  • używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych);

  • ćwiczenie (łączenie fragmentów zdań ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);

  • rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów).

Metody i formy pracy:

  • podejście komunikacyjne,

  • podejście humanistyczne,

  • kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,

  • programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.

Formy zajęć

  • plenum,

  • praca indywidualna,

  • praca grupowa.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:

  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych.

Przebieg lekcji:

a) Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel wprowadza niemieckie pojęcia die Einarbeitung, der Einstieg, einarbeiten, einsteigen. Zapisuje te wyrazy na tablicy lub na ekranie komputera (w przypadku pracy zdalnej). Wspólnymi siłami pojęcia zostają zdefiniowane w języku niemieckim.

  • Stosując metodę burzy mózgów, nauczyciel zachęca uczniów do zebrania pomysłów, jak powinno wyglądać ich zdaniem zaprezentowanie nowego pracownika firmie, pierwszy dzień w pracy i wdrażanie do niej. Następnie nauczyciel zapisuje pomysły uczniów na tablicy lub na ekranie komputera.

b) Faza realizacyjna

  • Uczniowie czytają indywidualnie tekst „Das Onboarding – das A und O künftiger Zusammenarbeit”, korzystając w razie potrzeby np. ze słowniczka. Następnie uczniowie uzupełniają tekst podanymi zdaniami (Übung 1) oraz wskazują poprawną odpowiedź na podstawie informacji zawartych w tekście (Übung 2).

  • Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali zakres obowiązków pracownika  w pierwszym dniu pracy (Welche Aufgaben muss der Mitarbeiter bereits am ersten Tag seiner Arbeit erledigen?).

  • Uczniowie wspólnie z nauczycielem porównują zebrane przez siebie na początku lekcji pomysły z informacjami z tekstu. Brakujące informacje zostają zapisane na tablicy/ekranie komputera.

  • Następnie nauczyciel zachęca uczniów do wysłuchania pliku audio – dialogu podczas pierwszego dnia pracy. Włącza początek nagrania. Zadaniem uczniów jest określenie kontekstu rozmowy. Uczniowie, słuchając dalszej części nagrania, wykonują ćwiczenia do multimedium (Übung 2 oraz Übung 3).

  • Na prośbę nauczyciela (Stell dir vor, du hast ein Studium abgeschlossen und beginnst einen Job. Wie stellst du dich deinen neuen Mitarbeitern vor. Formuliere 3‑5 Sätze) uczniowie tworzą krótką prezentację o sobie. Nauczyciel podsumowuje opisy uczniów.

  • Uczniowie w trzyosobowych grupach wymyślają na podstawie nowego słownictwa dialog „Pierwszy dzień w pracy“. Nauczyciel prosi uczniów, aby w rozmowie brały udział: szef, nowy pracownik oraz osoba szkoląca nowego pracownika. Nauczyciel zachęca uczniów do uwzględnienia następujących zagadnień:

    • przedstawienie nowego pracownika przez szefa;

    • powitanie całego zespołu i krótkie przedstawienie się nowego pracownika;

    • spacer i zaprezentowanie budynku firmy nowemu pracownikowi przez opiekuna.

c) Faza podsumowująca

  • Nauczyciel pyta uczniów: Wie würdet ihr reagieren, wenn ihr am ersten Tag eurer Arbeit Unterstützung von euren Kollegen benötigt?Wie würdet ihr dem Team einen neuen Mitarbeiter vorstellen?

  • Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, mówią o swoich odczuciach i przedstawiają swoje pomysły.

Praca domowa

W ramach Aufgabe 7 uczniowie tworzą listę kontrolną dla pracowników, którzy muszą wyszkolić nowego pracownika/nową pracownicę.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio

  • Przed lekcją: Uczniowie, pracując w parach, otrzymują zestaw karteczek, które należy ze sobą połączyć, np. Wissen + vermitteln/den Drucker + einrichten/das Passwort + festlegen/einen Einarbeitungsplan + erstellen. Po dopasowaniu elementów uczniowie sprawdzają znaczenie nieznanych im wyrazów. Chętni uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: O czym będzie nagranie?

  • W trakcie lekcji: Uczniowie otrzymują wydrukowany tekst transkrypcji pocięty na kawałki. Ich zadaniem jest ułożyć tekst w logicznym porządku, jak mogłaby przebiegać rozmowa. Następnie słuchają nagrania i sprawdzają poprawność wykonania zadania.

  • Po lekcji: W ramach pracy domowej uczniowie układają pytania na podstawie nagrania, jakie jeszcze trudności może mieć pracownik i jakie pytania może zadać swoim kolegom z pracy i/lub szefowi.

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec