Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.2.4.1
Imię i nazwisko autora: Magdalena Agnetta
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Erster Arbeitstag? Ich bin fix und fertig!/Pierwszy dzień w pracy? Jestem wykończona/wykończony!
Grupa docelowa: szkoła ponadpodstawowa, klasa II, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat wdrażania do pracy i pierwszego dnia pracy.
Cele szczegółowe lekcji:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne - zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma, w tym minimum jeden cel z poziomu 3‑6 sfery kognitywnej, sformułowane w postaci SMART:
Uczeń:
analizuje korzyści wynikające z gruntownego szkolenia na początku pracy;
tworzy listę obowiązkowych czynności potrzebnych do wdrożenia do pracy nowego pracownika;
odpowiada na pytania nowego pracownika podczas procesu wdrażania.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
uczy się o rzeczach, które są dla niego ważne;
sam decyduje, jak rozwiązać problem i udzielić wyjaśnień;
sam decyduje, jak wykonać opis osoby;
uczy się o sprawach, które dotyczą otaczającego go świata.
Strategie uczenia się:
używanie obrazu i dźwięku (używanie skojarzeń wzrokowych);
ćwiczenie (łączenie fragmentów zdań ze sobą, ćwiczenie użycia i rozumienia języka obcego w naturalnych kontekstach);
rozumienie informacji (czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów).
Metody i formy pracy:
podejście komunikacyjne,
podejście humanistyczne,
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana: z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy zajęć
plenum,
praca indywidualna,
praca grupowa.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji:
a) Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza niemieckie pojęcia die Einarbeitung, der Einstieg, einarbeiten, einsteigen. Zapisuje te wyrazy na tablicy lub na ekranie komputera (w przypadku pracy zdalnej). Wspólnymi siłami pojęcia zostają zdefiniowane w języku niemieckim.
Stosując metodę burzy mózgów, nauczyciel zachęca uczniów do zebrania pomysłów, jak powinno wyglądać ich zdaniem zaprezentowanie nowego pracownika firmie, pierwszy dzień w pracy i wdrażanie do niej. Następnie nauczyciel zapisuje pomysły uczniów na tablicy lub na ekranie komputera.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie czytają indywidualnie tekst „Das Onboarding – das A und O künftiger Zusammenarbeit”, korzystając w razie potrzeby np. ze słowniczka. Następnie uczniowie uzupełniają tekst podanymi zdaniami (Übung 1) oraz wskazują poprawną odpowiedź na podstawie informacji zawartych w tekście (Übung 2).
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali zakres obowiązków pracownika w pierwszym dniu pracy (Welche Aufgaben muss der Mitarbeiter bereits am ersten Tag seiner Arbeit erledigen?).
Uczniowie wspólnie z nauczycielem porównują zebrane przez siebie na początku lekcji pomysły z informacjami z tekstu. Brakujące informacje zostają zapisane na tablicy/ekranie komputera.
Następnie nauczyciel zachęca uczniów do wysłuchania pliku audio – dialogu podczas pierwszego dnia pracy. Włącza początek nagrania. Zadaniem uczniów jest określenie kontekstu rozmowy. Uczniowie, słuchając dalszej części nagrania, wykonują ćwiczenia do multimedium (Übung 2 oraz Übung 3).
Na prośbę nauczyciela (Stell dir vor, du hast ein Studium abgeschlossen und beginnst einen Job. Wie stellst du dich deinen neuen Mitarbeitern vor. Formuliere 3‑5 Sätze) uczniowie tworzą krótką prezentację o sobie. Nauczyciel podsumowuje opisy uczniów.
Uczniowie w trzyosobowych grupach wymyślają na podstawie nowego słownictwa dialog „Pierwszy dzień w pracy“. Nauczyciel prosi uczniów, aby w rozmowie brały udział: szef, nowy pracownik oraz osoba szkoląca nowego pracownika. Nauczyciel zachęca uczniów do uwzględnienia następujących zagadnień:
przedstawienie nowego pracownika przez szefa;
powitanie całego zespołu i krótkie przedstawienie się nowego pracownika;
spacer i zaprezentowanie budynku firmy nowemu pracownikowi przez opiekuna.
c) Faza podsumowująca
Nauczyciel pyta uczniów: Wie würdet ihr reagieren, wenn ihr am ersten Tag eurer Arbeit Unterstützung von euren Kollegen benötigt?, Wie würdet ihr dem Team einen neuen Mitarbeiter vorstellen?
Uczniowie odpowiadają na pytania nauczyciela, mówią o swoich odczuciach i przedstawiają swoje pomysły.
Praca domowa
W ramach Aufgabe 7 uczniowie tworzą listę kontrolną dla pracowników, którzy muszą wyszkolić nowego pracownika/nową pracownicę.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: Uczniowie, pracując w parach, otrzymują zestaw karteczek, które należy ze sobą połączyć, np. Wissen + vermitteln/den Drucker + einrichten/das Passwort + festlegen/einen Einarbeitungsplan + erstellen. Po dopasowaniu elementów uczniowie sprawdzają znaczenie nieznanych im wyrazów. Chętni uczniowie odpowiadają na pytanie nauczyciela: O czym będzie nagranie?
W trakcie lekcji: Uczniowie otrzymują wydrukowany tekst transkrypcji pocięty na kawałki. Ich zadaniem jest ułożyć tekst w logicznym porządku, jak mogłaby przebiegać rozmowa. Następnie słuchają nagrania i sprawdzają poprawność wykonania zadania.
Po lekcji: W ramach pracy domowej uczniowie układają pytania na podstawie nagrania, jakie jeszcze trudności może mieć pracownik i jakie pytania może zadać swoim kolegom z pracy i/lub szefowi.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0