Dla nauczyciela
Autor: Gabriela Iwińska
Przedmiot: Chemia
Temat: Co to jest ogniwo?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Zakres podstawowy
IX. Elektrochemia. Uczeń:
1) stosuje pojęcia: półogniwo, anoda, katoda, ogniwo galwaniczne, klucz elektrolityczny, potencjał standardowy półogniwa, szereg elektrochemiczny, SEM.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
IX. Elektrochemia. Ogniwa i elektroliza. Uczeń:
1) stosuje pojęcia: półogniwo, anoda, katoda, ogniwo galwaniczne, klucz elektrolityczny; potencjał standardowy półogniwa, szereg elektrochemiczny, SEM.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji.
Cele operacyjne
Uczeń:
definiuje pojęcie SEM i klucza elektrolitycznego;
przedstawia główne cechy ogniwa galwanicznego i wyjaśnia ogólny mechanizm działania elektrod;
omawia schematyczny zapis ogniwa zgodnie z konwencją sztokholmską.
Strategie nauczania:
strategia asocjacyjna;
strategia problemowa.
Metody i techniki nauczania:
analiza materiału źródłowego oraz ćwiczenia uczniowskie;
dyskusja;
opis ustny;
technika zdań podsumowujących.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Zaciekawienie i dyskusja. Nauczyciel zadaje uczniom pytania, zaciekawiając tematem – opowieść o ogniwie volty.
Wskazanie przez nauczyciela tematu: „Co to jest ogniwo?” i celów zajęć, przejście do wspólnego ustalenia kryteriów sukcesu.
Rozpoznawanie wiedzy wyjściowej uczniów. Burza mózgów wokół przypuszczeń uczniów, na temat tego, z czym im się kojarzy ze słowem „ogniwo”.
Faza realizacyjna:
Uczniowie samodzielnie analizują tekst źródłowy e‑materiału zawarty w sekcji „Przeczytaj”, po czym wymieniają się spostrzeżeniami na temat budowy ogniwa galwanicznego. Jeśli jakieś kwestie są niejasne, prowadzący wyjaśnia je na forum klasy.
Nauczyciel wyświetla na tablicy multimedialnej animację „Co to jest ogniwo”. Po obejrzeniu chętni uczniowie na forum własnymi słowami jeszcze raz omawiają budowę i działanie ogniwa. Następnie, aby sprawdzić swoją zdobytą wiedzę, samodzielnie wykonują ćwiczenia dołączone do medium.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują ćwiczenia nr 3‑6. Następnie konsultują swoje rozwiązania z inną parą uczniów i ustalają jedną wersję odpowiedzi. Uczniowie wykonują pierwsze ćwiczenia interaktywne z sekcji „Sprawdź się”. Wyniki pracy omawiane są na forum klasy i komentowane przez nauczyciela.
Uczniowie rozwiązują zadania indywidualnie wykonując ćwiczenia nr 7 i 8. Nauczyciel sprawdza poprawność wykonanych zadań, omawiając je wraz z uczniami
Faza podsumowująca:
Nauczyciel sprawdza stan wiedzy uczniów po przeprowadzonej lekcji zadając przykładowe pytania: czy podczas pracy ogniwa na katodzie zachodzi proces redukcji? Czy katoda jest ujemnym biegunem ogniwa? Jakie dwie elektrody występują w ogniwie?
Jako podsumowanie lekcji nauczyciel może wykorzystać zdania do uzupełnienia, które uczniowie również zamieszczają w swoim portfolio:
Przypomniałem/łam sobie, że...
Co było dla mnie łatwe...
Czego się nauczyłem/łam...
Co sprawiało mi trudność...
Praca domowa:
Uczniowie wykonują pozostałe zadania z e‑materiału – zestaw ćwiczeń.
Materiały pomocnicze:
Polecenia podsumowujące (nauczyciel przed lekcją zapisuje je na niewielkich kartkach): czy podczas pracy ogniwa na katodzie zachodzi proces redukcji? Czy katoda jest ujemnym biegunem ogniwa? Jakie dwie elektrody występują w ogniwie?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Multimedium może być wykorzystane przez ucznia w fazie przygotowania do lekcji lub przygotowywania się do pracy kontrolnej.