SCENARIUSZ LEKCJI

Imię i nazwisko autorki: Justyna Nowacka

Przedmiot: geografia

Temat zajęć: Współczesne przemiany w polskiej energetyce

Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa II

Podstawa programowa

XI. Przemysł: czynniki lokalizacji, przemysł tradycyjny i zaawansowanych technologii, deindustrializacja i reindustrializacja, struktura produkcji energii i bilans energetyczny, zmiany wykorzystania poszczególnych źródeł energii, dylematy rozwoju energetyki jądrowej.

Uczeń:

4) charakteryzuje zmiany w strukturze zużycia energii, z uwzględnieniem podziału na źródła odnawialne i nieodnawialne oraz porównuje strukturę produkcji energii w Polsce ze strukturą w innych krajach w kontekście bezpieczeństwa energetycznego.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Cele operacyjne

Uczeń:

  • opisuje zmiany w strukturze produkcji energii w Polsce,

  • nakreśla przyczyny przemian w energetyce polskiej.

Strategie nauczania: asocjacyjna

Metody nauczania: blended learning, IBSE

Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach

Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, atlasy geograficzne

Materiały pomocnicze

Polska energetyka na fali megatrendów, I. Pichola i in. (red.), Forum Analiz Energetycznych, Deloitte Advisory Polska, Warszawa 2016.

PRZEBIEG LEKCJI

Faza wprowadzająca

  • Nauczyciel przedstawia cele lekcji.

Faza realizacyjna

  • Nauczyciel w rozmowie z uczniami przypomina rodzaje źródeł energii, podział na źródła odnawialne i nieodnawialne.

  • Uczniowie zapoznają się w materiałem multimedialnym (grafika interaktywna). Następnie w parach omawiają zmiany, jakie zaszły w okresie 2016‑2020 w strukturze produkcji energii. Charakteryzują strukturę w 2016 i 2020 roku. Wskazują tendencje. W dalszej kolejności uczniowie zamieniają się parami i jedna z osób zadaje drugiej jedno pytanie dotyczące struktury produkcji energii w Polsce w ostatnich latach. Następnie uczniowie zamieniają się rolami. Jeśli w danej parze powstanie wątpliwość co do odpowiedzi, kwestie takie wyjaśnia nauczyciel na forum całej klasy. W zależności od czasu pozostałego do końca uczniowie dalej zamieniają się parami.

Faza podsumowująca

  • Przypomnienie celów lekcji.

  • Podsumowanie wiedzy zaprezentowanej na lekcji.

  • Utrwalenie najważniejszych pojęć, szczególnie tych, które sprawiały uczniom najwięcej problemów podczas zajęć.

  • Ocena pracy uczniów podczas lekcji.

Praca domowa

  • Utrwalenie wiadomości przedstawionych na lekcji.

  • Przygotowanie pracy pisemnej na temat zmian w strukturze produkcji energii w Polsce oraz przyczyn tych zmian.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium

Grafikę interaktywną można wykorzystać jako materiał powtórzeniowy podczas indywidualnej pracy uczniów. Można ją również wykorzystać w trakcie lekcji dotyczącej współczesnych przemian w polskiej energetyce (zakres podstawowy: XI. 4) oraz podczas zajęć poświęconych zmianom bilansu energetycznego Polski (zakres podstawowy: XI. 5).