Dla nauczyciela
Autor: Maurycy Gast
Przedmiot: Informatyka
Temat: Wyznaczanie przybliżonej wartości miejsca zerowego funkcji metodą stycznych w języku C++
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Zastosujesz wzór na wyznaczanie kolejnych przybliżeń miejsca zerowego metodą stycznych.
Przeanalizujesz implementację algorytmu wyznaczania przybliżonej wartości miejsca zerowego funkcji metodą stycznych w języku C++.
Zaimplementujesz programy wykorzystujące metodę stycznych, by obliczyć przybliżoną wartość miejsca zerowego funkcji.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem multimedium i ćwiczeń interaktywnych;
mapa myśli;
ćwiczenia praktyczne.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
oprogramowanie dla języka C++, w tym kompilator GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji) i Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Wyznaczanie przybliżonej wartości miejsca zerowego funkcji metodą stycznych w języku C++”. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Faza wstępna:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami ustala kryteria sukcesu.
Rozpoznanie wiedzy uczniów. Nauczyciel zadaje uczniom pytania dotyczące ich aktualnego stanu wiedzy w obszarze poruszanego tematu, np.
do czego służą algorytmy numeryczne?
jak działa metoda stycznych?
co zawiera biblioteka cmath?
Chętni lub wybrani uczniowie udzielają na nie odpowiedzi.
Nauczyciel dyskutuje z uczniami na temat ich odpowiedzi.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Nauczyciel sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji, prosząc wybraną osobę o przedstawienie najważniejszych informacji dotyczących metody stycznych. Inna osoba zapisuje je na tablicy w formie mapy myśli. Jeśli przygotowanie uczniów do lekcji jest niewystarczające, nauczyciel prosi ich o ponowne zapoznanie się z sekcją „Przeczytaj”.
Uczniowie powtarzają na swoich komputerach i testują program przedstawiony w sekcji „Przeczytaj”.
Ćwiczenie umiejętności. Uczniowie wykonują ćwiczenia nr 1 oraz 2 z sekcji „Sprawdź się”. Chętne lub wybrane osoby omawiają swój kod na forum klasy. Nauczyciel sugeruje ew. poprawki.
Praca z multimedium. Uczniowie zapoznają się z symulacją interaktywną. Przygotowują jej opis i proponują problem, który można za jej pomocą rozwiązać.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji podsumowuje przebieg zajęć, a także wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów.
Wybrany uczeń podsumowuje zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności, omawia ewentualne problemy podczas rozwiązania ćwiczeń z programowania w języku C++.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenia nr 1–2 z sekcji „Symulacja interaktywna”.
Materiały pomocnicze:
Oficjalna dokumentacja techniczna dla języka C++.
Oficjalna dokumentacja techniczna dla kompilatora GCC/G++ 4.5 (lub nowszej wersji).
Oficjalna dokumentacja techniczna dla oprogramowania Code::Blocks 16.01 (lub nowszej wersji), Orwell Dev‑C++ 5.11 (lub nowszej wersji) lub Microsoft Visual Studio.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie mogą przygotować informacje na temat wykorzystywanych w e‑materiale bibliotek.