Dla nauczyciela
Autor: Katarzyna Maćkowska
Przedmiot: Filozofia
Temat: Kurs logiki: lekcja 20. Istota definicji: najważniejsze rodzaje definicji
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele lekcji. Uczeń:
charakteryzuje najważniejsze rodzaje definicji;
wykorzystuje różne definicje w praktyce;
analizuje filozoficzne problemy z definiowaniem wyrażeń.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel prosi uczniów o zaproponowanie całkiem nowego przedmiotu nauczania w szkole oraz przygotowanie definicji wyznaczającej, czym powinien się ten przedmiot zajmować.
Faza wprowadzająca:
Podanie tematu i celu lekcji.
Nauczyciel prosi wybranych uczniów o prezentację pracy domowej. Następnie komentuje podane przykłady definicji, wskazując, które z nich są raczej sprawozdawcze, a które raczej projektujące.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel dobiera uczniów w pary. Każda para ma za zadanie, nie korzystając z żadnych pomocy, podać definicję wyrażenia „afera”.
Kolejne pary podają swoje definicje. Pozostałe pary oceniają każdą kolejną wypowiedź w tajnym głosowaniu pod kątem trafności i zwięzłości – oba kryteria w skali 1‑10. Po podaniu swoich definicji przez wszystkich uczniów nauczyciel podaje wyniki.
Uczniowie zapoznają się z treścią e‑materiału. Nauczyciel komentuje najważniejsze punkty upewniając się, czy uczniowie dobrze je rozumieją.
Nauczyciel przypomina kolejne definicje „afery” podawane przez uczniów na początku lekcji i komentuje je prosząc przy tym resztę klasy o przyporządkowanie ich do odpowiedniego rodzaju definicji.
Podsumowanie lekcji i praca domowa: uczeń ma za zadanie podanie dowolnej nieklasycznej definicji swojego ulubionego gatunku filmu.
Faza podsumowująca:
Wszyscy uczniowie podsumowują zajęcia, zwracając uwagę na nabyte umiejętności.
Praca domowa:
Zaproponuj dwa teksty korespondujące z omawianymi podczas lekcji pojęciami. Przygotuj uzasadnienie swojego wyboru.
Materiały pomocnicze:
Martens E., Dydaktyka filozoficzna, w: „Edukacja Filozoficzna” 6 (1988).
Femiak T., O sztuce uświadomionego mówienia – czyli jakiej filozofii uczniowie potrzebują?, w: „Edukacja Filozoficzna” 32(2001), s. 147–160.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania multimedium:
Nauczyciel może wykorzystać medium w sekcji „Przeczytaj” do pracy przed lekcją. Uczniowie zapoznają się z jego treścią i przygotowują do pracy na zajęciach w ten sposób, żeby móc samodzielnie rozwiązać zadania.