Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.1.14.7
Imię i nazwisko autora: Paweł Przywara
Przedmiot: język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: In einem Sozialstaat leben. Abitraining/Żyć w państwie socjalnym. Trening maturalny
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa I, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cele ogólne lekcji:
Umiejętność wypowiadania się na temat systemu socjalnego w Niemczech oraz restrykcyjnego sposobu odżywiania (frutarianizm).
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
Utrwala znajomość słownictwa z działów Państwo i społeczeństwo, Świat przyrody oraz Żywienie oraz utrwala wybrane zagadnienia gramatyczne.
Analizuje informacje na temat państwa socjalnego.
Opowiada o restrykcyjnym sposobie odżywiania, jakim jest frutarianizm.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
opinie ucznia są ważnym elementem lekcji i wzajemnego porozumienia;
zaspokaja potrzebę ciekawości i kreatywności.
Strategie uczenia się:
(w tym strategie związane z planowaniem i organizowaniem procesu uczenia się pod kątem egzaminu maturalnego oraz wzmacniające świadomość i umiejętność wykorzystania strategii egzaminacyjnych)
rozumienie informacji – czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
centralizowanie procesu uczenia – utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
sprawdzanie z pamięci – samodzielne sprawdzanie wiedzy lub odpowiadanie na pytania dotyczące materiału do opanowania;
słowa kluczowe i mnemotechniki – używanie słów kluczowych i tworzenie obrazów w umyśle w formie skojarzeń z materiałem słownym;
tworzenie pytań o zastosowania danego wyrazu czy zwrotu, a następnie próba podania przykładu w różnych kontekstach w celu sprawdzenia poprawności użycia;
zauważanie i poprawianie własnych błędów językowych (także poprawianie błędów innych uczniów);
podsumowywanie – pisanie streszczeń i podsumowań (różnej długości) tekstów do opanowania;
współpraca z innymi osobami (z kolegami na tym samym poziomie zaawansowania znajomości języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca: tekst źródłowy, plik audio;
eksponująca: ćwiczenia przedmiotowe;
aktywizująca: nauczanie kooperatywne;
kognitywna: udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy;
programowana: z użyciem komputera.
Formy zajęć:
praca indywidualna,
praca w parach,
plenum,
praca w grupie.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer, np. laptop z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (plik audio),
zestaw ćwiczeń interaktywnych.
Przebieg lekcji (2 jednostki lekcyjne):
a) Faza wprowadzająca
Dla osiągnięcia jak najlepszego efektu w postaci utrwalenia słownictwa oraz zagadnień gramatycznych z wybranych zakresów tematycznych zaleca się realizację wszystkich zadań przewidzianych w tym materiale.
Podczas realizacji tego materiału nauczyciel może wykorzystać nauczanie kooperatywne. Nauczyciel wspiera uczniów w realizacji zadań. Nauczyciel dzieli uczniów na dwie grupy i poleca zastanowienie się nad danym tematem oraz przygotowanie odpowiedzi na zadane każdej grupie pytania:
grupa 1 – temat – Deutschland als idealer Sozialstaat/Deutschland – ein Paradies für Arbeitslose?, pytania przykładowe:
Was ist ein Sozialstaat?
Wodurch kennzeichnet er sich?
Hat er lauter Vor- oder Nachteile?
Welchen Einfluss hat er auf die Bürger?
Wie lebt man in einem Sozialstaat? itp.,
grupa 2 – temat – Frutarismus/Frutarische Diät, pytania przykładowe:
Was ist Frutarismus?
Worauf basiert diese Ernährungsweise?
Was ist dabei vor- und nachteilig?
Ist es gesund, sich nur vorwiegend von Früchten zu ernähren? itd.
Uczniowie opracowują wspólnie podane tematy i przygotowują odpowiedzi na zadane pytania. W swojej pracy wykorzystują przede wszystkim posiadaną wiedzę i uczą się od siebie nawzajem. Wsparciem merytorycznym są dla uczniów zawarte w lekcji materiały – grupa 1 czyta tekst źródłowy, a grupa 2 słucha pliku audio w części Multimedium. W razie trudności z udzieleniem odpowiedzi na postawione przez nauczyciela pytania, uczniowie mogą wykorzystać w swojej pracy zasoby Internetu.
b) Faza realizacyjna
Uczniowie z grupy 1 prezentują opracowane odpowiedzi na postawione przez nauczyciela pytania. Pozostali uczniowie notują istotne informacje oraz w razie potrzeb zadają pytania do wypowiedzi uczniów z grupy 1. Następnie uczniowie z grupy 2 przedstawiają wyniki swojej pracy, a pozostali uczniowie notują istotne informacje oraz (ewentualnie) zadają pytania. Istotnym elementem tej fazy lekcji jest interakcja między uczniami i uczenie się od siebie. Nauczyciel wspiera uczniów w tym procesie, nie oceniając ich wypowiedzi.
Po zakończeniu realizacji zadań nauczyciel udziela uczniom informacji zwrotnej i w razie potrzeby analizuje wspólnie z nimi błędy.
Uczniowie dobierają się w pary i zapoznają się z Übung 3 w części Plik audio. Uczniowie w parach przygotowują odpowiedzi na pytania do zdjęcia. Przedstawiciel wybranej pary prezentuje wypowiedź na forum klasy.
c) Faza podsumowująca
Każda para uczniów losuje dwa zadania spośród zadań 1‑7 w części Sprawdź się:
Aufgabe 1 – uczniowie zaznaczają właściwe tłumaczenie na język niemiecki części zdania podanej w języku polskim;
Aufgabe 2 – uczniowie uzupełniają wypowiedzi odpowiednimi wyrazami;
Aufgabe 3 – uczniowie zaznaczają wyrazy, które prawidłowo uzupełniają tekst;
Aufgabe 4 – uczniowie przekształcają zdania, wykorzystując podane wyrazy;
Aufgabe 5 – uczniowie uzupełniają wypowiedzi podanymi wyrazami w odpowiedniej formie;
Aufgabe 6 – uczniowie uzupełniają tekst odpowiednimi wyrazami;
Aufgabe 7 – uczniowie formułują zakończenia zdań na podstawie podanych wyrazów.Uczniowie, pracując w parach, naprzemiennie podają rozwiązania kolejnych części zadania. Następnie wybrani przez nauczyciela uczniowie odczytują rozwiązania poszczególnych zadań na forum klasy.
Praca domowa:
Uczniowie formułują wpis na bloga, w którym relacjonują przebieg akcji protestacyjnej przeciwko spożywaniu mięsa oraz wyrażają swoją opinię na ten temat (Aufgabe 8) w części Sprawdź się. W celu powtórzenia zagadnień leksykalnych i gramatycznych uczniowie mogą wykonać także pozostałe zadania z części Sprawdź się, których nie wykonali (nie wylosowali) na lekcji.
Materiały pomocnicze:
Powinny stać się nimi przede wszystkim pozostałe lekcje z działów Państwo i społeczeństwo, Świat przyrody oraz Żywienie.
Propozycja wykorzystania tekstu autentycznego:
Indeks górny Źródło: Lena Krainz, Gratis Gesundheitsversorgung und viel mehr: Alles was man zum Sozialstaat wissen muss, dostępny w internecie: https://kontrast.at/sozialstaat-einfach-erklaert/ [dostęp 20.07.2023]. Indeks górny koniec Źródło: Lena Krainz, Gratis Gesundheitsversorgung und viel mehr: Alles was man zum Sozialstaat wissen muss, dostępny w internecie: https://kontrast.at/sozialstaat-einfach-erklaert/ [dostęp 20.07.2023].
Nauczyciel dzieli klasę na kilkuosobowe grupy. Czytają i analizują tekst źródłowy, a następnie zastanawiają się nad zaletami lub wadami państwa socjalnego, jakim jest Austria (nauczyciel ustala, które z grup zajmą się zaletami, a które wadami). Uczniowie zapisują zebrane argumenty na kartkach. Następnie każda z grup deleguje jednego przedstawiciela z grupy, który weźmie udział w dyskusji oksfordzkiej na ten temat. Dyskusja zostanie przeprowadzona na forum klasy.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania pliku audio
Przed lekcją: przygotowanie plakatu informacyjnego na temat diety frutariańskiej.
W trakcie lekcji: na podstawie słownictwa oraz pytań zawartych w wywiadzie uczniowie przygotowują podobny wywiad na temat innego sposobu odżywiania. Uczniowie mogą też sformułować dodatkowe pytania, które chcieliby zadać osobie stosującej dietę frutariańską.
Po lekcji: wykorzystanie do utrwalenia słownictwa z zakresu tematycznego Świat przyrody oraz Żywienie. Uczniowie mogą przygotować quizy online do danego zakresu tematycznego.