Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autorki: Ewa Malinowska
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Budowa i typy wulkanów według różnych kryteriów
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa I
Podstawa programowa
V. Litosfera: związek budowy wnętrza Ziemi z tektoniką płyt litosfery, procesy wewnętrzne i zewnętrzne kształtujące powierzchnię Ziemi i ich skutki, skały.
Uczeń:
2) wyjaśnia przebieg głównych procesów wewnętrznych prowadzących do urozmaicenia powierzchni Ziemi (ruchy epejrogeniczne, ruchy górotwórcze, wulkanizm, plutonizm, trzęsienia ziemi).
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
omawia budowę wulkanów,
wymienia typy wulkanów występujących na Ziemi,
rozpoznaje typy wulkanów i wskazuje ich przykłady na mapie świata.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody i techniki nauczania: blended learning, IBSE
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w grupach
Środki dydaktyczne: e‑materiał, komputer, projektor multimedialny, tablety, mapa świata, zeszyt przedmiotowy
Materiały pomocnicze
Mizerski W., Geologia dynamiczna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2018.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Przedstawienie celów lekcji.
Wprowadzenie do tematyki zajęć poprzez krótkie omówienie/przypomnienie informacji dotyczących budowy wulkanów.
Faza realizacyjna
Omówienie zasad wykonania zadania; zadaniem uczniów jest wysłuchanie pogadanki nauczyciela na temat budowy różnych typów wulkanów i wynotowanie ich cech charakterystycznych/diagnostycznych.
Wyświetlenie przez nauczyciela przygotowanej prezentacji multimedialnej, zawierającej zdjęcia, animacje, ewentualnie filmy ilustrujące różne typy wulkanów, erupcje i ich produkty oraz formy ukształtowane w ich wyniku.
Pogadanka nauczyciela ilustrowana prezentacją multimedialną na temat typów wulkanów, ich cech charakterystycznych (kształt, produkty erupcji, eksplozywność itp.) i występowania; podczas pogadanki uczniowie wynotowują informacje o cechach charakterystycznych poszczególnych typów wulkanów (alternatywnie uczniowie mogą wypełniać przygotowaną przez nauczyciela kartę pracy).
Prośba nauczyciela do uczniów o uporządkowanie zanotowanych informacji i przeczytanie charakterystyki omawianych typów wulkanów.
Prezentacja uczniom grafiki interaktywnej w celu utrwalenia nowej wiedzy – uczniowie uzupełniają zamieszczoną w grafice charakterystykę poszczególnych typów wulkanów informacjami z prezentacji nauczyciela i tekstu e‑materiału, podają przykłady omawianych typów wulkanów.
Zestawienie informacji o cechach charakterystycznych różnych typów wulkanów w tabeli – stworzenie klucza do oznaczania poszczególnych typów wulkanów (indywidualnie lub w grupach).
Podsumowanie treści przedstawionych podczas lekcji poprzez wyświetlenie przez nauczyciela na ekranie fotografii kilku wybranych typów wulkanów i erupcji wulkanicznych, rozpoznawanie ich przez uczniów z wykorzystaniem opracowanego klucza i lokalizowanie na mapie świata; weryfikacja poprawności odpowiedzi przez nauczyciela.
Prośba nauczyciela o wykonanie kilku wskazanych ćwiczeń z e‑materiału.
Faza podsumowująca
Podsumowanie i utrwalenie nowej wiedzy poprzez zadawanie pytań przez nauczyciela i odpowiedzi uczniów.
Ocena aktywności i przypomnienie celów zajęć.
Praca domowa
Dokończenie ćwiczeń zawartych w e‑materiale.
Zapoznanie się z pozostałymi informacjami z e‑materiału.
Praca pisemna dotycząca czynników sprzyjających i ograniczających zagospodarowanie terenów wulkanicznych (alternatywnie zagrożeń dla życia i gospodarki człowieka na obszarach wulkanicznych), na konkretnych przykładach.
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Zawarta w e‑materiale grafika interaktywna może być wykorzystana do samodzielnego rozszerzania i pogłębiania wiedzy przez ucznia w domu oraz w czasie lekcji mającej na celu powtórzenie materiału z bloku tematycznego dotyczącego litosfery (zakres podstawowy: V). Będzie przydatna podczas innych lekcji dotyczących procesów wulkanicznych, tektonicznych i sejsmicznych, a także w trakcie zajęć poświęconych genezie i skutkom zagrożeń geologicznych (zakres rozszerzony: XVIII. 3).