Dla nauczyciela
Autor: Stanisław Mrozowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Praska Wiosna
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
opisuje przemiany zachodzące w Czechosłowacji i charakteryzuje, czym była Praska Wiosna.
przedstawia okoliczności interwencji wojsk Układu Warszawskiego w Czechosłowacji.
wyjaśnia takie terminy jak: operacja Dunaj, socjalizm z ludzką twarzą, doktryna Breżniewa.
tłumaczy konsekwencje interwencji w Czechosłowacji i stłumienia Praskiej Wiosny.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda;
telefony z dostępem do internetu.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Praska Wiosna”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstem w sekcji „Przeczytaj” oraz zawartym tam filmem tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.
Faza wstępna:
Nauczyciel poleca jednemu uczniowi lub uczennicy przeczytanie wyświetlonego tematu zajęć. Wspólnie ustalają kryteria sukcesu (w postaci pytań zgłaszanych przez uczniów do tego tematu).
Raport z przygotowań. Zalogowany na platformie nauczyciel, przy użyciu raportu, kontroluje przygotowanie uczniów do lekcji: weryfikuje, którzy uczniowie zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
Faza realizacyjna:
Nauczyciel poleca wybranej osobie (wskazanej przez siebie albo ochotnikowi), aby przybliżyła sytuację społeczną i polityczną w Czechosłowacji, która doprowadziła do Praskiej Wiosny. Prowadzący zajęcia weryfikuje poprawność odpowiedzi ucznia, uzupełniając ją w razie potrzeby.
Praca z multimedium („Schemat”). Nauczyciel poleca, aby uczniowie zapoznali się z tekstami źródłowymi zawartymi w multimedium, a następnie w parach wykonali polecenie nr 1; „Na podstawie tekstów źródłowych ze schematu wskaż, jakie były przyczyny interwencji państw Układu Warszawskiego w Czechosłowacji w 1968 r. W jakim celu państwa socjalistyczne ogłosiły odezwę do obywateli Czechosłowacji (źródło nr 3)?”. Po ustalonym czasie wskazana lub zgłaszająca się na ochotnika para uczniowska przedstawia swoją propozycję odpowiedzi, a pozostali uczniowie mogą się do niej ustosunkować. W ten sam sposób uczniowie wykonują polecenie nr 2, analizując doktrynę Breżniewa.
Dyskusja. W kolejnym kroki nauczyciel zapowiada, że uczniowie wezmą udział w dyskusji. Podaje jej temat: Czy musiało dojść do operacji Dunaj? Dzieli uczniów na dwie grupy - jedna przygotowuje argumenty za interwencją, druga - przeciwko niej. Po ustalonym czasie uczniowie przedstawiają swoje propozycje wraz z argumentami, odnoszą się do wypowiedzi innych osób. Nauczyciel kontroluje przebieg dyskusji, może zadawać pytania pomocnicze. Na koniec prosi wybraną osobę o podsumowanie debaty.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Nauczyciel wyświetla na tablicy treść ćwiczeń nr 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”. Wraz z uczniami rozwiązuje je na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie odczytuje temat lekcji „Praska Wiosna” i inicjuje krótką rozmowę na temat kryteriów sukcesu. Czego uczniowie się nauczyli? Na koniec poleca chętnemu uczniowi podsumowanie i – jeśli to potrzebne – uzupełnia informacje.
Praca domowa:
Zapoznaj się z dwoma filmami z sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie wykonaj przypisane do nich polecenia.
Materiały pomocnicze:
Wokół Praskiej Wiosny, pod red. Łukasza Kamińskiego, Warszawa 2004.
Z. Mlynár, Mróz ze wschodu, Warszawa 1989.
L. Kowalski, Kryptonim „Dunaj”. Udział wojsk polskich w interwencji zbrojnej w Czechosłowacji w 1968 roku, Warszawa 1992.
A. Krawczyk, Praska Wiosna 1968, Warszawa 1998.
Wiek XX w źródłach. Wybór tekstów źródłowych z propozycjami metodycznymi dla nauczycieli historii, studentów i uczniów, red. M. Sobańska‑Bondaruk, S. Lenard, Warszawa 1998*.*
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie sekcji „Schemat” przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.