Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 3.4.11.4
Imię i nazwisko autora: Beata Mamica
Przedmiot: Język obcy nowożytny – język niemiecki
Temat zajęć: Medizin der Zukunft/Medycyna przyszłości
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, klasa IV, zakres podstawowy, poziom językowy B1+/B2
Cel ogólny lekcji:
Umiejętność informowania i wypowiadania się na temat opieki medycznej oraz innowacji technologicznych w medycynie.
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje w zakresie wielojęzyczności,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wymienia zalety i wady oczekiwanych zmian w medycynie;
przedstawia wymyślony przez siebie produkt medyczny w e‑mailu do potencjalnego inwestora;
formułuje wypowiedź na temat przyszłości medycyny i roli nowych technologii w jej rozwoju.
Cele motywacyjne:
Uczeń:
czuje się kompetentny, gdyż rozwiązuje zadania na miarę swoich możliwości;
dokonuje samooceny;
ma możliwość samodzielnej pracy nad językiem;
otrzymuje informację zwrotną o postępach;
samodzielnie dokonuje refleksji nad swoimi umiejętnościami językowymi;
wykorzystuje i rozwija kreatywność.
Strategie uczenia się:
tworzenie skojarzeń myślowych, np. umiejscawianie nowych wyrazów w kontekście, tworzenie asocjacji i kojarzenie pojęć, grupowanie ich w różne kategorie;
rozumienie informacji, np. czytanie tekstu tylko dla jego ogólnego zrozumienia, czytanie lub słuchanie w celu znalezienia określonych szczegółów;
korzystanie z różnych dodatkowych źródeł do nauki języka, takich jak słowniki czy Internet;
dokonywanie świadomej analizy języka obcego, np. porównywanie struktur z językiem ojczystym, tłumaczenie wyrazów, uogólnianie;
odgadywanie znaczenia tekstów słuchanych i czytanych (używanie wskazówek językowych – niektórych znanych wyrazów, zwrotów z języka polskiego bądź obcego i domyślanie się treści w języku niemieckim);
pokonywanie ograniczeń w mówieniu i pisaniu poprzez np. tworzenie nowych wyrazów, użycie synonimów, antonimów, tworzenie parafrazy;
wykorzystywanie wskazówek niejęzykowych (np. wiedza ogólna);
centralizowanie procesu uczenia (utrwalanie i łączenie nowych informacji z już znanymi, koncentrowanie uwagi);
zadawanie pytania (prośba o wyjaśnienie, powtórzenie, poprawienie błędów);
współpraca z innymi osobami (współpraca z kolegami na tym samym poziomie oraz z zaawansowanymi użytkownikami języka niemieckiego).
Metody i formy nauczania:
podająca – wyjaśnianie, praca z tekstem,
kognitywna – udzielanie objaśnień (wskazówek) i komentarzy,
programowana – z użyciem komputera, techniki multimedialne.
Formy pracy:
praca indywidualna,
praca w grupach,
plenum,
praca w parach.
Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji:
komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,
słowniczek,
tekst źródłowy,
multimedium (ilustracja interaktywna),
zestaw ćwiczeń interaktywnych,
aplikacje internetowe/telefoniczne.
Przebieg lekcji
a) Faza wprowadzająca
Przed rozpoczęciem zajęć nauczyciel przedstawia uczniom różne aplikacje internetowe/telefoniczne, przy pomocy których kontrolujemy obecnie parametry organizmu. Chętni uczniowie mogą dokonać pomiaru ciśnienia, rytmu bicia serca, poziomu tlenu we krwi itp.
Uczniowie czytają treść wprowadzenia. Nauczyciel inicjuje rozmowę na temat popularnych obecnie rozwiązań technologicznych, z których na co dzień korzystamy, oraz zmian, jakie dokonały się w ostatnim czasie w opiece medycznej i w kontakcie z przychodnią/lekarzami.
b) Faza realizacyjna
Na prośbę nauczyciela uczniowie zapoznają się z tekstem w części Przeczytaj. W razie konieczności korzystają z dodatkowej pomocy, np. wyrazów i zwrotów umieszczonych w słowniczku.
Nauczyciel prosi uczniów, aby wskazali poprawne odpowiedzi w Übung 1 w części Przeczytaj. Wybrany uczeń czyta rozwiązania na forum klasy.
Nauczyciel pyta: Warum sind die letzten beiden Antworten falsch? Chętni uczniowie udzielają odpowiedzi na forum klasy.
Następnie uczniowie indywidualnie sprawdzają stopień zrozumienia treści tekstu, wykonując Übung 2–3 w części Przeczytaj. Uczniowie wskazują właściwą odpowiedź oraz dopasowują informacje.
Wskazane jest, aby część Przeczytaj zakończyć panelem dyskusyjnym na temat możliwości potencjalnych zmian, jakie dokonają się w systemie ochrony zdrowia. Dyskusję moderuje nauczyciel. Może zadawać pytania dodatkowe, np.:
Welche Gesundheitsinnovationen sind euch bekannt?
Habt ihr von innovativen Lösungen im Gesundheitswesen gehört?
Welche Veränderungen im Gesundheitswesen erscheinen euch in Zukunft am wichtigsten?
Habt ihr Ideen für Innovationen in Krankenhäusern? Welche?
Uczniowie podają innowacyjne rozwiązania medyczne, z którymi się już spotkali lub o których stosowaniu słyszeli, i zapisują je na tablicy.
Nauczyciel prosi uczniów o zwrócenie uwagi na legendę ilustracji interaktywnej i pyta: Welche Informationen erwartet ihr? Was können diese Begriffe bedeuten? Uczniowie odpowiadają na forum klasy.
Uczniowie zapoznają się z ilustracją interaktywną – czytają i słuchają informacji.
Po zapoznaniu się z ilustracją interaktywną weryfikują, które z wymienionych wcześniej innowacji pojawiły się dotychczas, a o które można je uzupełnić.
Uczniowie dobierają się w pary i wspólnie sprawdzają stopień zrozumienia treści ilustracji interaktywnej – wskazują pojęcia związane z medycyną przyszłości (Übung 1) oraz łączą pojęcia z ich definicją (Übung 2). Uczniowie w parach porównują swoje rozwiązania.
Uczniowie w parach rozmawiają na temat zalet i wad zmian w medycynie, mogą wykorzystać podpowiedzi w Übung 3 oraz porównać swoje opinie o zmianach w medycynie.
c) Faza podsumowująca
Uczniowie wymyślają w parach produkt medyczny, który mógłby być przydatny w przyszłości, oraz opisują jego zastosowanie. Wybrane pary odczytują swoje opisy na forum.
Praca domowa
Uczniowie przygotowują krótką wypowiedź do dyskusji na temat przyszłości medycyny i roli nowych technologii w jej rozwoju (Aufgabe 8).
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania ilustracji interaktywnej:
przed lekcją: zebranie informacji na temat nowinek technologicznych z zakresu medycyny;
w trakcie lekcji: wyświetlenie na tablicy poszczególnych grafik z ilustracji interaktywnej i zachęcenie uczniów do opisu tych grafik, następnie uczniowie słuchają dodatkowo nagrań z ilustracji interaktywnej w celu uzupełnienia wiedzy;
po lekcji: wykorzystanie do powtórzenia słownictwa z zakresu Zdrowie.
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0