Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Nagraj swój pierwszy film reklamowy

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Wymienisz role w zespole, potrzebne do powstania filmu.

  • Omówisz, jak powstaje film reklamowy.

  • Zmontujesz własną reklamę.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • burza mózgów;

  • mapa myśli;

  • rozmowa kierowana;

  • z użyciem e‑podręcznika;

  • z użyciem komputera.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Nagraj swój pierwszy film reklamowy”. Uczniowie mają zapoznać się z materiałem filmowym w sekcji „Film edukacyjny I” oraz rozważyć swoje pomysły do polecenia 1.

  2. Nauczyciel zaleca uczniom zaznajomienie się z rozdziałem „Reżyseria filmu reklamowego” w sekcji „Przeczytaj” i przygotowanie omówienia poszczególnych funkcji specjalistów współtworzących film reklamowy.

  3. Uczniowie proszeni są o przyniesienie kadru reklamy dowolnego produktu (na pendrivie, własnym laptopie).

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami określa kryteria sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania: Co to jest reklama i jakie elementy są ważne, aby doszło do jej realizacji?. W tym celu tworzy na tablicy hasło: reklama. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje. Nauczyciel zapisuje najciekawsze odpowiedzi i tym samym sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. W razie konieczności uczniowie posiłkują się sekcją „Przeczytaj”.

Faza realizacyjna:

  1. Burza mózgów. Uczniowie dobierają się w grupy czteroosobowe, wyświetlają sekcję „Przeczytaj” i skupiają uwagę na podrozdział „Scenariusz” oraz zapoznają się z jego treścią. Przedstawiają między sobą przygotowane kadry reklam i dopasowują je do odpowiednich schematów. Następnie próbują określić: cel kampanii, grupę docelową, potrzeby i korzyści konsumenta. Na znak nauczyciela, grupy rozpoczynają prezentacje i odpowiadają na zadane pytania: Z jakimi kategoriami produktów kojarzy ci się taki kadr? Do których schematów reklam pasuje? Nauczyciel analizuje pracę grup. Reszta klasy dopowiada swoje spostrzeżenia.

  2. Uczniowie, na polecenie nauczyciela, przedstawiają role w zespole potrzebne do powstania filmu reklamowego. Następnie tworzą grupy trzyosobowe i omawiają przygotowane przed lekcją pomysły na sposób reklamowania Soli Polskiej. Wybierają najciekawszy pomysł i przystępują do polecenia 1 w sekcji „Film edukacyjny II”. Nauczyciel zachęca uczniów do podziału obowiązków. Nauczyciel nadzoruje, wspomaga w razie potrzeby pracę uczniów.

  3. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 w sekcji „Film edukacyjny I”.

Faza podsumowująca:

  1. Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem polecenia z sekcji „Film edukacyjny II”.

  2. Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 2 w sekcji „Film edukacyjny I”.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenie 2 w sekcji „Film edukacyjny II”

Materiały pomocnicze:

  1. Mercado Gustavo, Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Warszawa 2022.

  2. Blain Brown, Cinematography sztuka operatorska, Warszawa 2020.

  3. David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Film edukacyjny I” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.