Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Nagraj swój pierwszy film reklamowy
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Wymienisz role w zespole, potrzebne do powstania filmu.
Omówisz, jak powstaje film reklamowy.
Zmontujesz własną reklamę.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
burza mózgów;
mapa myśli;
rozmowa kierowana;
z użyciem e‑podręcznika;
z użyciem komputera.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Nagraj swój pierwszy film reklamowy”. Uczniowie mają zapoznać się z materiałem filmowym w sekcji „Film edukacyjny I” oraz rozważyć swoje pomysły do polecenia 1.
Nauczyciel zaleca uczniom zaznajomienie się z rozdziałem „Reżyseria filmu reklamowego” w sekcji „Przeczytaj” i przygotowanie omówienia poszczególnych funkcji specjalistów współtworzących film reklamowy.
Uczniowie proszeni są o przyniesienie kadru reklamy dowolnego produktu (na pendrivie, własnym laptopie).
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla temat i cele zajęć zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Następnie wspólnie z uczniami określa kryteria sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna lekcję od pytania: Co to jest reklama i jakie elementy są ważne, aby doszło do jej realizacji?. W tym celu tworzy na tablicy hasło: reklama. Uczniowie przedstawiają swoje propozycje. Nauczyciel zapisuje najciekawsze odpowiedzi i tym samym sprawdza przygotowanie uczniów do lekcji. W razie konieczności uczniowie posiłkują się sekcją „Przeczytaj”.
Faza realizacyjna:
Burza mózgów. Uczniowie dobierają się w grupy czteroosobowe, wyświetlają sekcję „Przeczytaj” i skupiają uwagę na podrozdział „Scenariusz” oraz zapoznają się z jego treścią. Przedstawiają między sobą przygotowane kadry reklam i dopasowują je do odpowiednich schematów. Następnie próbują określić: cel kampanii, grupę docelową, potrzeby i korzyści konsumenta. Na znak nauczyciela, grupy rozpoczynają prezentacje i odpowiadają na zadane pytania: Z jakimi kategoriami produktów kojarzy ci się taki kadr? Do których schematów reklam pasuje? Nauczyciel analizuje pracę grup. Reszta klasy dopowiada swoje spostrzeżenia.
Uczniowie, na polecenie nauczyciela, przedstawiają role w zespole potrzebne do powstania filmu reklamowego. Następnie tworzą grupy trzyosobowe i omawiają przygotowane przed lekcją pomysły na sposób reklamowania Soli Polskiej. Wybierają najciekawszy pomysł i przystępują do polecenia 1 w sekcji „Film edukacyjny II”. Nauczyciel zachęca uczniów do podziału obowiązków. Nauczyciel nadzoruje, wspomaga w razie potrzeby pracę uczniów.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 1 w sekcji „Film edukacyjny I”.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel ponownie wyświetla na tablicy temat i cele lekcji zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. W kontekście ich realizacji następuje omówienie ewentualnych problemów z rozwiązaniem polecenia z sekcji „Film edukacyjny II”.
Uczniowie indywidualnie wykonują ćwiczenie 2 w sekcji „Film edukacyjny I”.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2 w sekcji „Film edukacyjny II”
Materiały pomocnicze:
Mercado Gustavo, Okiem filmowca. Nauka i łamanie zasad filmowej kompozycji, Warszawa 2022.
Blain Brown, Cinematography sztuka operatorska, Warszawa 2020.
David Bordwell, Kristin Thompson, Film Art. Sztuka filmowa, Warszawa 2010.
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film edukacyjny I” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.