Autorka e‑materiału: Ela Borowiec

Autorka scenariusza: Zuzanna Ładyga‑Michalska

Opracowanie metodyczne: Paulina Andruszkiewicz‑Glińska, Paulina Marchlik

Przedmiot: język angielski

Temat zajęć: The Dragon of Wawel / Smok Wawelski

Grupa docelowa: klasa 3 szkoła podstawowa

Podstawa programowa:

Treści nauczania – wymagania szczegółowe 1.13, 2.2, 2.3, 3.1, 3.2, 5.2, 7, 8.1, 11

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  1. [K1] kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji

  2. [K2] kompetencje w zakresie wielojęzyczności

  3. [K4] kompetencje cyfrowe

  4. [K5] kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się

  5. [K8] kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturowej

Cele operacyjne:

  1. Uczeń zna legendę o Smoku Wawelskim.

  2. Uczeń nazywa głównych bohaterów legendy o Smoku Wawelskim.

Cele motywacyjne:

  1. Uczeń rozwija wiedzę na temat polskiej kultury.

  2. Uczeń kształtuje zainteresowanie baśniami i legendami.

Strategie uczenia się:

  1. strategie pamięciowe (obraz i dźwięk)

  2. strategie kognitywne (ćwiczenie wymowy, organizowanie wiedzy tematycznej)

  3. strategie kompensacyjne (techniki wspierające uczenie się słownictwa, błąd jako narzędzie doskonalenia)

Metody/techniki nauczania:

  1. podejście komunikacyjne

  2. kognitywizm

  3. konstruktywizm

  4. konektywizm

  5. metoda podająca (praca z tekstem/nagraniem)

  6. metoda cyfrowa (praca z użyciem komputera)

  7. metoda praktyczna (ćwiczenia przedmiotowe)

  8. metoda aktywizująca (zabawa z kartami obrazkowymi, ćwiczenia ruchowe/polisensoryczne)

Formy zajęć:

  1. praca w parach

  2. praca w grupach

  3. praca całego zespołu klasowego

  4. praca indywidualna

Środki dydaktyczne:

  1. komputer z dostępem do internetu i z głośnikami

  2. zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale

  3. tablica interaktywna

  4. urządzenia (laptopy, tablety) dla poszczególnych uczniów

PRZEBIEG LEKCJI:

Faza wprowadzająca:

Przed lekcją nauczyciel przygotowuje rekwizyty do przedstawienia (papierowe korony, czerwone/pomarańczowe chusty, które posłużą jako ogień, białe papierowe czapeczki i worek) i miękką piłeczkę.

  1. Nauczyciel wyświetla na tablicy ilustracje z Exercise 1 (Przeczytaj) i odtwarza nagrania. Uczniowie powtarzają, raz głośno, raz cicho.

  2. Nauczyciel pyta uczniów: Do you like dragons? What films or books with dragons do you know?, a chętni uczniowie odpowiadają na forum klasy.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie słuchają nagrania z historyjką (Przeczytaj) i śledzą wzrokiem tekst na tablicy multimedialnej lub na urządzeniach mobilnych.

  2. Nauczyciel ponownie odtwarza nagrania, prosząc, aby dzieci zapamiętały, ile postaci występuje w legendzie i gdzie dzieje się ta historia. Uczniowie słuchają, a następnie odpowiadają na forum klasy, a nauczyciel zapisuje odpowiedzi na tablicy. Później zadaje dodatkowe pytania na temat ilustracji, np. wskazując zamek, może zapytać: What is this? Who lives there? itp.

  3. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Przeczytaj). Uczniowie w parach na urządzeniach mobilnych wybierają prawidłowe nazwy dla obrazków z ćwiczenia. Następnie ochotnicy nanoszą odpowiedzi na tablicę.

  4. Nauczyciel wyświetla na tablicy zdania z Exercise 3 (Przeczytaj). Nauczyciel odczytuje wszystkie zdania z ćwiczenia i oznacza je cyframi 1–6, po czym prosi, żeby uczniowie głosowali na forum klasy w odpowiedzi na pytanie: What happens first? Uczniowie głosują, a ochotnicy przeciągają zdania w odpowiednie miejsca na tablicy. Następnie nauczyciel zamazuje na tablicy pojedyncze wyrazy w zdaniach. Dzieli uczniów na dwie drużyny i prosi, aby ich przedstawiciele, wytypowani przez kolegów/koleżanki, podchodzili na przemian do tablicy i uzupełniali brakujące wyrazy. Każde prawidłowe uzupełnienie zdanie to punkt dla drużyny (nauczyciel kilkakrotnie zamazuje różne wyrazy, tak żeby w zabawie mogło wziąć udział każde dziecko).

  5. Nauczyciel wyświetla ilustrację z Exercise 1 (Plik audio), a uczniowie przeciągają wyrazy w odpowiednie miejsca na rysunku. Najpierw robią to samodzielnie na urządzeniach mobilnych, a następnie przy tablicy.

  6. Nauczyciel odtwarza plik audio z quizem. Zatrzymuje nagranie po każdym pytaniu, dając czas dzieciom, żeby samodzielnie udzieliły odpowiedzi. Uczniowie stają obok ławek. Na znak, że wybierają odpowiedź A, uczniowie układają ręce nad głową w kształt litery A, a na znak, że za poprawną uważają odpowiedź B, siadają na krzesłach. Wówczas nauczyciel odtwarza fragment zawierający odpowiedź i przyznaje punkt wszystkim, którzy znali prawidłową odpowiedź. Na koniec gratuluje świetnie rozwiązanego quizu.

  7. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 2 (Plik audio). Odczytuje wszystkie zdania. Wskazuje kolejne punkty w ilustracji z ćwiczenia i rzuca piłeczkę do wybranego ucznia, którego zadaniem jest wybrać właściwe zdanie, przeczytać je i nanieść na tablicę.

  8. Nauczyciel wyświetla na tablicy Exercise 3 (Plik audio). Uczniowie w parach na urządzeniach mobilnych wybierają prawidłowe odpowiedzi, a następnie ochotnicy nanoszą je na tablicę.

  • Podczas realizacji poszczególnych ćwiczeń nauczyciel powinien dostosować tempo ich wykonywania do indywidualnych potrzeb uczniów. Uczniowie, którzy szybciej wykonali ćwiczenie, mogą pomóc koledze/koleżance pracującemu/pracującej wolniej.

Faza podsumowująca:

Uczniowie ponownie słuchają legendy o Smoku Wawelskim (Przeczytaj), a następnie w dwóch zespołach planują krótką inscenizację legendy. Z pomocą nauczyciela dzielą między siebie role bohaterów. Nauczyciel rozdaje królowi/królowej i księżniczce papierowe korony, smokom czerwone/pomarańczowe chusty, które posłużą jako ogień, owcom białe papierowe czapeczki, a szewczykowi worek lub białą papierową torbę, która posłuży za owcę wypchaną siarką. W zależności od poziomu językowego klasy nauczyciel może też wyznaczyć w każdym zespole narratora. Przedstawienie nie powinno być pantomimą, ale sztuką, w której każdy wypowiada choć jedno zdanie. Dzieci wspólnie przygotowują scenariusz i konsultują go z nauczycielem.

Praca domowa:

Nauczyciel może wykorzystać wybrane ćwiczenia spośród Exercise 1–3 (Sprawdź się) jako pracę domową lub element sprawdzianu. Jeśli nauczyciel zada któreś ćwiczenie w ramach pracy domowej, sprawdza je na kolejnej lekcji.

Materiały pomocnicze: Rekwizyty do przedstawienia (papierowe korony, czerwone/pomarańczowe chusty, które posłużą jako ogień, białe papierowe czapeczki i worek), miękka piłeczka.

Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium:

Uczniowie tworzą w parach komiks z ilustracjami i ich podpisami. Ilustracji powinno być tyle samo, co pytań w quizie w multimedium, tzn. pięć. Każda ilustracja powinna zawierać opis stworzony na podstawie nagrania, np. scenka The dragon explodes może zawierać wszelkie dymki z zapisem ekspresji bohaterów: Here is the sulphur!/Ha!/I win!/Oh, no!/Help! itp.