Dla nauczyciela
SCENARIUSZ LEKCJI
Imię i nazwisko autora: Anna Ruszczyk
Przedmiot: geografia
Temat zajęć: Rozmieszczenie sztucznych zbiorników w Polsce.
Grupa docelowa: III etap edukacyjny, liceum/technikum, zakres podstawowy, klasa III
PODSTAWA PROGRAMOWA
Zakres podstawowy: XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski: podział na regiony fizycznogeograficzne, budowa geologiczna i zasoby surowcowe, ukształtowanie powierzchni, sieć wodna, warunki klimatyczne, formy ochrony przyrody, stan środowiska przyrodniczego.
Uczeń: 8) wykazuje znaczenie przyrodnicze, społeczne i gospodarcze, w tym turystyczne jezior oraz sztucznych zbiorników na obszarze Polski.
Kształtowane kompetencje kluczowe
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii,
kompetencje cyfrowe,
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.
Cele operacyjne
Uczeń:
wyjaśnia termin sztuczny zbiornik wodny,
zna funkcje sztucznych zbiorników wodnych,
charakteryzuje wybrane sztuczne zbiorniki wodne w Polsce,
ocenia wpływ sztucznych zbiorników wodnych na środowisko geograficzne.
Strategie nauczania: asocjacyjna, problemowa
Metody nauczania: burza mózgów, dyskusja, metody operatywne (ćwiczenia z mapą – analiza i interpretacja treści map, danych statystycznych, tekstu), mapa myśli
Formy zajęć: praca indywidualna, praca w parach, praca w grupach
Środki dydaktyczne: tablica interaktywna/monitor dotykowy/tablety, e‑materiał, fotografie jeziora naturalnego i sztucznego zbiornika wodnego, podręcznik, atlas, mapa fizyczna Polski
Materiały pomocnicze
Bajakiewicz‑Grabowska E., Mikulski Z., Hydrologia ogólna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2007.
Dawydow L. K., Dmitrijewa A. A., Konkina N. G., Hydrologia ogólna, PWN, Warszawa 1979, rozdział: Jeziora i zbiorniki.
Desperak J., Balon J., Tablice geograficzne, Świat Książki, Warszawa 2003, s. 372‑376.
Mikulski Z., Gospodarka wodna, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 1998.
Richling A. i Ostaszewska K. (red.), Geografia fizyczna Polski, Wydawnictwo Naukowe PWN, Warszawa 2005.
PRZEBIEG LEKCJI
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wprowadza uczniów w tematykę zajęć – przedstawia uczniom dwie fotografie: jeziora naturalnego i sztucznego zbiornika wodnego. Uczniowie starają się rozpoznać sztuczny zbiornik.
Krótka dyskusja na temat: Czym różni się naturalny i sztuczny zbiornik wodny? (Czy jest możliwe rozpoznanie sztucznego zbiornika wodnego, w jaki sposób?).
Nauczyciel podaje temat i cele lekcji.
Faza realizacyjna
Nauczyciel prosi, aby uczniowie zaproponowali swoje definicje sztucznego zbiornika wodnego; przedstawienie definicji ze Słownika lub encyklopedii (e‑materiał – sama definicja).
W jakim celu ludzie budują sztuczne zbiorniki? – burza mózgów; zgłaszane pomysły uczniów są zapisywane na tablicy.
Na podstawie podanych informacji uczniowie wyróżniają funkcje sztucznych zbiorników wodnych.
Nauczyciel prosi uczniów, aby - pracując w parach (korzystając z e‑materiału) - wyróżnili główne typy sztucznych zbiorników, a następnie krótko je scharakteryzowali oraz podali przykłady takich zbiorników i wskazali je na mapie fizycznej Polski.
Następnie nauczyciel przedstawia na forum klasy tabelę (e‑materiał) z 10 sztucznymi zbiornikami o największej pojemności w Polsce.
Nauczyciel prosi uczniów o indywidualne zapoznanie się z grafiką interaktywną (jeziora na mapie Polski i ich charakterystyka).
Po zapoznaniu się z grafiką uczniowie wskazują zbiorniki na ściennej mapie fizycznej Polski, przy okazji krótko je charakteryzują (zwracają uwagę na te o największej powierzchni, głębokości, wysokości tamy, na lata budowy – można wspomnieć o czasie budowy takich zbiorników i o kosztach budowy), wskazują także na mapie rzeki, na których te zbiorniki powstały.
Wspólnie weryfikują podane w tabeli funkcje zbiorników – czy podane zbiorniki mogą pełnić jeszcze inne funkcje, np. jakie?
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy – ich zadaniem jest stworzenie mapy myśli dotyczącej wpływu sztucznych zbiorników wodnych na środowisko geograficzne (środowisko przyrodnicze i działalność człowieka).
Nauczyciel zwraca uwagę, że wpływ może być pozytywny lub negatywny.
Pracując w grupach, uczniowie mogą korzystać z podręcznika i atlasu.
Przypomnienie, że w mapie myśli ważna jest treść, ale i forma przedstawienia tematu.
Grupa wybiera osobę, która prezentuje mapę myśli.
Po wszystkich prezentacjach następuje dyskusja – czy warto budować sztuczne zbiorniki wodne (przecież jest dużo negatywnego wpływu na środowisko)?
Faza podsumowująca
Nauczyciel prosi uczniów (wybiera konkretnego ucznia) o wskazanie na mapie fizycznej Polski poznanych sztucznych zbiorników wodnych przedstawionych w grafice (multimedium); wybrany uczeń wskazuje także rzekę, na której występuje zbiornik.
Nauczyciel podsumowuje etapy lekcji, zestawiając je z założonymi celami - ocenia pracę uczniów, ich zaangażowanie.
Prosi o wykonanie wybranych ćwiczeń z e‑materiału (uczniowie pracują indywidualnie).
Uczniowie dzielą się swoimi doświadczeniami, trudnościami, wrażeniami…
Praca domowa
Wybierz dowolny sztuczny zbiornik wodny położony na terenie twojego województwa. Scharakteryzuj go i podaj, w jakim celu został wybudowany?
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium
Grafikę można wykorzystać podczas lekcji powtórzeniowej (zakres podstawowy) z działu XIV. Regionalne zróżnicowanie środowiska przyrodniczego Polski.
Grafikę można wykorzystać podczas lekcji z zakresu rozszerzonego (dział XVIII. 9) – dotyczącej działań wspomagających racjonalne gospodarowanie wodą.
Grafikę można również wykorzystać w podsumowaniu lekcji dotyczącej genezy jezior (zakres rozszerzony, IV.5).