Dla nauczyciela
Scenariusz
Autor
Learnetic
Temat zajęć
Rok w jeziorze
Grupa docelowa
Szkoła podstawowa.
Ogólny cel kształcenia
Poznanie czynników warunkujących życie w wodzie.
Kształtowane kompetencje kluczowe:
1) porozumiewanie się w języku ojczystym;
2) kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
3) umiejętność uczenia się.
Cele (szczegółowe) operacyjne
Uczeń:
wykazuje i omawia związek między zmianami temperatury wody w jeziorze a tworzeniem się warstw wody;
wykazuje i omawia związek między gęstością wody i lodu a przeżywaniem organizmów w strefie dennej;
opisuje warunki życia w jeziorze w różnych porach roku.
Metody/techniki kształcenia:
pogadanka
dyskusja
pokaz multimedialny
ćwiczenia interaktywne
Formy ogranizacji pracy:
grupowa
indywidualna
Przebieg lekcji
Faza wprowadzająca
Czynności organizacyjne.
Podanie tematu lekcji i omówienie jej przebiegu.
Nauczyciel dzieli uczniów na grupy i rozdaje kartki (np. A4). Każda grupa, w oparciu o swoją wiedzę, przygotowuje odpowiedzi na zadane pytania:
Czym jest jezioro?
Jakie inne zbiorniki wodne znacie?
Jakie organizmy zwierzęce i roślinne występują w jeziorze i w których miejscach jeziora?
Co dzieje się z jeziorem podczas różnych pór roku i jak zmienia się temperatura wody?
Faza realizacyjna
Nauczyciel, jako wstęp do filmu, inicjuje krótką dyskusję w oparciu o przygotowane przez uczniów notatki. Uczniowie oglądają film „Rok w jeziorze”.
Nauczyciel inicjuje dyskusję, której celem jest dopracowanie notatek utworzonych w grupach, uzupełnionych o wiadomości z filmu. Wnioski z dyskusji uczniowie zapisują jako notatkę z lekcji.
Uczniowie indywidualnie rozwiązują zadania interaktywne utrwalające wiadomości zdobyte w trakcie oglądania filmu.
Nauczyciel omawia wszystkie zadania, uczniowie podają odpowiedzi.
Faza podsumowująca
Nauczyciel przeprowadza dyskusję i pogadankę w celu omówienia i utrwalenia zagadnień poruszonych w filmie. Zwraca szczególną uwagę, by uczniowie zauważyli zależność między zmianami temperatury wody w kolejnych porach roku i ich wpływ na organizmy żyjące w jeziorze. Dokonuje oceny najlepiej przygotowanych notatek.
Praca domowa
Uczniowie, korzystając z mapy, wybierają największe jezioro w okolicach swojego miejsca zamieszkania. Wyszukują i zapisują informacje o jego powierzchni, największej i średniej głębokości oraz o jego znaczeniu dla mieszkańców okolicznych miejscowości.
Chętni uczniowie mogą wykonać doświadczenie. Do wysokiego naczynia z wodą z kranu wrzucić garść kostek lodu. Zmierzyć temperaturę przy powierzchni, w połowie wysokości naczynia i przy jego dnie. Zapisać uzyskane wyniki. Gdy lód się prawie całkowicie roztopi ponownie dokonać p pomiarów. Zmierzyć temperaturę wody po godzinie od poprzedniego pomiaru. Opisać i wyjaśnić uzyskane wyniki.
Metryczka
Tytuł
Rok w jeziorze
Temat lekcji z e‑podręcznika, do którego e‑materiał się odnosi
Podstawowa / Klasa 6 / Przyroda
3. Życie w wodzie
3.4. Rok w jeziorze
Przedmiot
Przyroda
Etap edukacyjny
II, szkoła podstawowa
Podstawa programowa
Uczeń:
wymienia i charakteryzuje czynniki warunkujące życie w wodzie;
obserwuje i nazywa typowe rośliny i zwierzęta żyjące w jeziorze lub rzece.
Nowa podstawa programowa
Środowisko przyrodnicze najbliższej okolicy. Uczeń:
określa warunki życia w wodzie (nasłonecznienie, zawartość tlenu, opór wody) i wskazuje przystosowania organizmów (np. ryby) do środowiska życia;
rozpoznaje i nazywa organizmy żyjące w wodzie.
Kompetencje kluczowe
Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 18.12.2006 r.
Kompetencje kluczowe:
porozumiewanie się w języku ojczystym;
kompetencje matematyczne i podstawowe kompetencje naukowo‑techniczne;
umiejętność uczenia się.
Cele edukacyjne zgodne z etapem kształcenia
omówienie związku między zmianami temperatury wody w jeziorze a tworzeniem się warstw wody;
omówienie związku między gęstością wody i lodu a przeżywaniem organizmów w strefie dennej;
opisanie warunków życia w jeziorze w różnych porach roku.
Powiązanie z e‑podręcznikiem
https://www.epodreczniki.pl/reader/c/141189/v/latest/t/student‑canon/m/iUkgxyPEkq