Dla nauczyciela
Autor: Marta Kulikowska
Przedmiot: Język polski
Temat: Rodzaje komizmu w Moralności pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy i rozszerzony
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie;
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje w zakresie wielojęzyczności.
Cele operacyjne. Uczeń:
charakteryzuje rodzaje komizmu, jakie wykorzystała autorka Moralności pani Dulskiej,
określa, co i w jaki sposób krytykuje w swojej sztuce Gabriela Zapolska,
wyjaśnia, dlaczego Moralność pani Dulskiej jest tragifarsą.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
ćwiczeń przedmiotowych;
z użyciem komputera;
dyskusja;
rozmowa kierowana;
odwrócona klasa.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Rodzaje komizmu w Moralności pani Dulskiej Gabrieli Zapolskiej”. Uczestnicy zajęć zapoznają się z treścią materiału przed lekcją. Nauczyciel prosi, by skupili się zwłaszcza na wykładzie ekspertki.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel zapoznaje uczniów z celami lekcji. Następnie zapisuje na tablicy cytat z N. Gogola: „Z czego się śmiejecie? Z samych siebie się śmiejecie”. Pyta, czy można go w jakiś sposób odnieść do sztuki Gabrieli Zapolskiej. Czy postaci z Moralności pani Dulskiej to osoby, które można spotkać współcześnie? A może widzicie w nich jakieś własne cechy? (W tym miejscu można zwrócić uwagę uczniów, że typy postaci stworzone przez Zapolską są karykaturalnie przerysowane, więc raczej trudno byłoby je spotkać na ulicy, niemniej ich cechy mogą nosić różne osoby, także publiczne).
Uczniowie wymieniają się swoimi spostrzeżeniami, a później nauczyciel zapowiada, że będą pracowali nad dwiema kwestiami: 1. Co i w jaki sposób Gabriela Zapolska krytykuje w swojej sztuce? 2. W jakim celu to robi?
Faza realizacyjna:
Nauczyciel prosi, by uczniowie przypomnieli rodzaje komizmu, jakie znają. Jedna osoba zapisuje informacje podane przez pozostałych na tablicy, w formie mapy myśli.
Praca z multimedium. Uczniowie wykonują polecenie 1 zamieszczone w sekcji „Prezentacja TED”. Nauczyciel prosi ich o prezentację efektów pracy. Później pyta: jakie inne rodzaje komizmu wykorzystała autorka w sztuce? Prosi, by uczniowie poparli swoje odpowiedzi przykładami scen, w których występują komizm sytuacyjny i komizm postaci.
Nauczyciel prosi, by uczniowie podzielili się na 4 grupy. Każda z nich otrzymuje inne zadanie:
Grupa 1. Notatka. Na podstawie informacji z e‑materiału odpowiedzcie na pytania:
– Jakie były okoliczności (czas i miejsce) powstania utworu?
– Czy biografia autorki miała wpływ na powstanie utworu?
Grupa 2. Wywiad. Przygotujcie kilkuminutową scenkę – wywiad z Gabrielą Zapolską, w którym autorka wyjaśni, w jakim celu stworzyła świat Dulskich.
Grupa 3. Mapa myśli. Wykonajcie mapę myśli wokół stereotypów krytykowanych w sztuce Zapolskiej. Przyporządkujcie do nich odpowiednie postaci.
Grupa 4. Plakat. Przygotujcie plakat teatralny, który będzie informował o charakterze sztuki Gabrieli Zapolskiej (tragifarsa).
Po upływie wyznaczonego czasu liderzy grup prezentują efekty wspólnej pracy. Dyskutują i wyciągają wnioski. Nauczyciel może ocenić zaangażowanie uczniów.
Faza podsumowująca:
W podsumowaniu nauczyciel wraca do pytań postawionych na początku lekcji: Co i w jaki sposób krytykuje Gabriela Zapolska w swojej sztuce? W jakim celu to robi? Uczniowie odpowiadają swobodnie, wykorzystując informacje zdobyte podczas lekcji.
Nauczyciel omawia przebieg zajęć, wskazuje mocne i słabe strony pracy uczniów, udzielając im tym samym informacji zwrotnej.
Praca domowa:
Wykonaj ćw. 1 z sekcji „Audiobook”.
Materiały pomocnicze:
Moralność pani Dulskiej, spektakl w reż. Marcina Wrony, TVP vod.
Henri Bergson, Śmiech. Esej o komizmie, dostępny w internecie.
Wskazówki metodyczne
Uczniowie mogą wykorzystać multimedium „Prezentacja TED” do przygotowania się do lekcji powtórkowej.