Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Gradowski |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Graficzna reprezentacja pola elektrostatycznego |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa: | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania: | IBSE |
Metody nauczania: | wykład informacyjny, eksperyment |
Formy zajęć: | praca w parach, praca indywidualna |
Środki dydaktyczne: | maszyna elektrostatyczna, zestawy elektrod, spodek z olejem i kaszką manną, tablica |
Materiały pomocnicze: | - |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Nauczyciel prosi uczniów o przypomnienie, czym jest pole wektorowe oraz na czym polega źródłowość pola elektrostatycznego. | |
Faza realizacyjna: | |
Nauczyciel przeprowadza eksperyment, w którym dwie elektrody – zewnętrzna kolista i wewnętrzna punktowa, zanurzone w zawiesinie np. kaszy w oleju - są ładowane elektrycznie za pomocą maszyny elektrostatycznej. Nauczyciel omawia zasady, według których przedstawiamy graficznie pole elektrostatyczne. Nauczyciel - wspólnie z uczniami - omawia kształt linii pola centralnego, pola od dwóch ładunków tego samego znaku, pola od dipola oraz pola wewnątrz kondensatora płaskiego. Uczniowie przedstawiają te pola graficznie. | |
Faza podsumowująca: | |
Uczniowie, wykorzystując zdobytą wiedzę, rozwiązują w parach zadania 1‑4 z zestawu ćwiczeń. | |
Praca domowa: | |
Uczniowie powtarzają i utrwalają wiedzę i zdobyte umiejętności przez rozwiązanie w domu zadań, których nie rozwiązali na lekcji (5‑8). | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Multimedium może być wykorzystane przez uczniów jako praca domowa przed lekcją i być wprowadzeniem do tematu. |