Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.1.5.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was machst du am Montag? / Co robisz w poniedziałek?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania dni tygodnia i zajęć pozalekcyjnych
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom duży kalendarz. Prosi ich o podanie dni tygodnia. Uczniowie dyskutują (w języku polskim), w które dni mają w szkole język niemiecki. Nauczyciel pyta, czy uczniowie chodzą na zajęcia pozalekcyjne: jakie, kiedy, czy je lubią, kto ich na nie odprowadza itp. | plenum | 13 min | kalendarz |
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z terminarzem (podział na dni tygodnia). Nazwy dni tygodnia zapisane są w języku niemieckim. Nauczyciel najpierw sam głośno odczytuje niemieckie wyrazy, a następnie prosi uczniów o ich powtórzenie. Uczniowie rysują, jakie zajęcia mają danego dnia lub na jakie chcieliby się zapisać. W dniu, w którym mają język niemiecki, rysują flagę Niemiec. | praca indywidualna | karta pracy z dniami tygodnia | |
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje ilustrację z dialogiem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, który z bohaterów chodzi na zajęcia gry na gitarze, gry w tenisa, gry w piłkę nożną. | plenum | 20 min | tablica interaktywna |
Nauczyciel odtwarza nagranie z rozmową bohaterów (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, na co umawiają się bohaterowie. | |||
Nauczyciel pyta, o jakich dniach tygodnia była mowa w nagraniu. Następnie wypowiada głośno nazwy dni tygodnia, uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | |||
Nauczyciel pyta uczniów, ile jest dni tygodnia. Uczniowie chórem liczą od 1 do 7. | |||
Nauczyciel prezentuje wyliczankę o dniach tygodnia (e‑materiał: Plik audio). Następnie odtwarza poszczególne wersy, a uczniowie powtarzają. Za każdym razem, kiedy słyszą nazwę dnia tygodnia, podnoszą ręce do góry (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1). | |||
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w karaoke. Wycisza te fragmenty wyliczanki, w których występują liczebniki. Uczniowie liczą głośno, następnie słuchają dalszej części wyliczanki (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2). | |||
Uczniowie stają w kole. Nauczyciel prosi, aby wypowiadali na głos nazwy kolejnych dni tygodnia. Uczniowie powinni zapamiętać, jaki dzień tygodnia wypadł na nich. Nauczyciel zaczyna: Montag i wskazuje dziecko stojące po jego prawej stronie. Uczeń mówi: Dienstag, kolejny uczeń: Mittwoch itd. Kiedy już wszyscy uczniowie wiedzą, jakim są dniem tygodnia, nauczyciel proponuje zabawę w „orientuj się”. Zasady zabawy są następujące: nauczyciel wypowiada głośno nazwę dnia tygodnia i pokazuje jakąś czynność, np. mówi: Freitag i podskakuje. Wówczas wszystkie dzieci, które powiedziały wcześniej w kole wyraz Freitag, powtarzają tę czynność za nauczycielem. Zabawa trwa tak długo, aż nauczyciel wymieni nazwy wszystkich dni tygodnia i zaproponuje ćwiczenie do każdej z nich. | |||
Nauczyciel ponownie prezentuje dialog, w którym Klara umawia się na oglądanie filmu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie starają się zapamiętać, na jakie zajęcia dodatkowe chodzą bohaterowie. | |||
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe (gitara, rakieta tenisowa, piłka nożna). Dzieci podają imię bohatera, którego dotyczy przedmiot. | karty obrazkowe | ||
Uczniowie słuchają nagranych zdań i powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2). | |||
Nauczyciel metodą pantomimy prezentuje dane czynności (gra na gitarze, w tenisa, w piłkę) i głośno wypowiada zdanie: Ich spiele … Uczniowie powtarzają. | |||
Uczniowie losują kartę obrazkową przedstawiającą jedną z czynności i próbują zbudować zdanie: Ich spiele … | praca indywidualna | karty obrazkowe przedstawiające czynności wykonywane w czasie wolnym | |
Faza podsumowująca | |||
Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o ustawienie ludzików reprezentujących dni tygodnia w takiej kolejności, w jakiej ich nazwy występują w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | plenum | 12 min | |
Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o ustawienie się w kole i proponuje zabawę w „gorącą piłkę”. Nauczyciel mówi: am Samstag, am Mittwoch, am Montag itd. Zadaniem dzieci jest udzielenie jak najszybciej odpowiedzi, co robią tego dnia: Ich spiele Gitarre, Ich spiele Tennis itd. Po udzieleniu odpowiedzi uczeń rzuca piłkę z powrotem do nauczyciela. | piłka | ||
Faza wprowadzająca
Nauczyciel prezentuje uczniom duży kalendarz. Prosi ich o podanie dni tygodnia. Uczniowie dyskutują (w języku polskim), w które dni mają w szkole język niemiecki. Nauczyciel pyta, czy uczniowie chodzą na zajęcia pozalekcyjne: jakie, kiedy, czy je lubią, kto ich na nie odprowadza itp.
plenum
13 min
kalendarz
Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z terminarzem (podział na dni tygodnia). Nazwy dni tygodnia zapisane są w języku niemieckim. Nauczyciel najpierw sam głośno odczytuje niemieckie wyrazy, a następnie prosi uczniów o ich powtórzenie. Uczniowie rysują, jakie zajęcia mają danego dnia lub na jakie chcieliby się zapisać. W dniu, w którym mają język niemiecki, rysują flagę Niemiec.
praca indywidualna
karta pracy z dniami tygodnia
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje ilustrację z dialogiem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, który z bohaterów chodzi na zajęcia gry na gitarze, gry w tenisa, gry w piłkę nożną.
plenum
20 min
tablica interaktywna
Nauczyciel odtwarza nagranie z rozmową bohaterów (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, na co umawiają się bohaterowie.
Nauczyciel pyta, o jakich dniach tygodnia była mowa w nagraniu. Następnie wypowiada głośno nazwy dni tygodnia, uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
Nauczyciel pyta uczniów, ile jest dni tygodnia. Uczniowie chórem liczą od 1 do 7.
Nauczyciel prezentuje wyliczankę o dniach tygodnia (e‑materiał: Plik audio). Następnie odtwarza poszczególne wersy, a uczniowie powtarzają. Za każdym razem, kiedy słyszą nazwę dnia tygodnia, podnoszą ręce do góry (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).
Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w karaoke. Wycisza te fragmenty wyliczanki, w których występują liczebniki. Uczniowie liczą głośno, następnie słuchają dalszej części wyliczanki (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).
Uczniowie stają w kole. Nauczyciel prosi, aby wypowiadali na głos nazwy kolejnych dni tygodnia. Uczniowie powinni zapamiętać, jaki dzień tygodnia wypadł na nich. Nauczyciel zaczyna: Montag i wskazuje dziecko stojące po jego prawej stronie. Uczeń mówi: Dienstag, kolejny uczeń: Mittwoch itd. Kiedy już wszyscy uczniowie wiedzą, jakim są dniem tygodnia, nauczyciel proponuje zabawę w „orientuj się”. Zasady zabawy są następujące: nauczyciel wypowiada głośno nazwę dnia tygodnia i pokazuje jakąś czynność, np. mówi: Freitag i podskakuje. Wówczas wszystkie dzieci, które powiedziały wcześniej w kole wyraz Freitag, powtarzają tę czynność za nauczycielem. Zabawa trwa tak długo, aż nauczyciel wymieni nazwy wszystkich dni tygodnia i zaproponuje ćwiczenie do każdej z nich.
Nauczyciel ponownie prezentuje dialog, w którym Klara umawia się na oglądanie filmu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie starają się zapamiętać, na jakie zajęcia dodatkowe chodzą bohaterowie.
Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe (gitara, rakieta tenisowa, piłka nożna). Dzieci podają imię bohatera, którego dotyczy przedmiot.
karty obrazkowe
Uczniowie słuchają nagranych zdań i powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).
Nauczyciel metodą pantomimy prezentuje dane czynności (gra na gitarze, w tenisa, w piłkę) i głośno wypowiada zdanie: Ich spiele … Uczniowie powtarzają.
Uczniowie losują kartę obrazkową przedstawiającą jedną z czynności i próbują zbudować zdanie: Ich spiele …
praca indywidualna
karty obrazkowe przedstawiające czynności wykonywane w czasie wolnym
Faza podsumowująca
Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o ustawienie ludzików reprezentujących dni tygodnia w takiej kolejności, w jakiej ich nazwy występują w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
plenum
12 min
Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o ustawienie się w kole i proponuje zabawę w „gorącą piłkę”. Nauczyciel mówi: am Samstag, am Mittwoch, am Montag itd. Zadaniem dzieci jest udzielenie jak najszybciej odpowiedzi, co robią tego dnia: Ich spiele Gitarre, Ich spiele Tennis itd. Po udzieleniu odpowiedzi uczeń rzuca piłkę z powrotem do nauczyciela.
piłka
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0