Numer e‑materiału: 1.1.5.4
Autor e‑materiału: Sylwia Puszczewicz
Tytuł e‑materiału: Was machst du am Montag? / Co robisz w poniedziałek?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa I, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: Umiejętność nazywania dni tygodnia i zajęć pozalekcyjnych

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie następującego tematu:
5) mój dzień, moje zabawy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
3) udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (ze słowników obrazkowych), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia dni tygodnia;

  • nazywa zajęcia pozalekcyjne.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • ma możliwość relacji lub kooperacji z innymi dziećmi;

  • poznaje wyliczankę z innego obszaru kulturowego.

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji,

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności,

  • kompetencje cyfrowe,

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się,

  • kompetencje w zakresie świadomości i ekspresji kulturalnej.

Strategie uczenia się
  • umieszczanie nowych słów w kontekście;

  • obniżanie poziomu lęku (zabawa);

  • używanie obrazu i dźwięku (wyliczanka).

Metody, techniki i formy pracy
  • metody wykorzystane w toku lekcji:

    • podająca,

    • podejście komunikacyjne,

    • praktyczna,

    • programowana – z użyciem komputera,

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym,

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze,

    • praca z plikiem audio,

    • zabawa w „orientuj się”,

    • zabawa w „gorącą piłkę”,

  • formy pracy:

    • plenum,

    • praca indywidualna.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer (np. laptop) z dostępem do Internetu,

  • słowniczek,

  • tekst źródłowy,

  • multimedium (plik audio),

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych,

  • karty obrazkowe,

  • kalendarz,

  • piłka.

Alternatywne zastosowanie multimedium: plik audio (wyliczanka)

Wyliczanka może być wykorzystana do powtórzenia poznanego słownictwa lub jako rozgrzewka na kolejnej lekcji. Uczniowie mogą przygotować rysunki przedstawiające każdy dzień tygodnia albo nauczyć się wyliczanki na pamięć i zaprezentować ją w trakcie konkursu recytatorskiego.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom duży kalendarz. Prosi ich o podanie dni tygodnia. Uczniowie dyskutują (w języku polskim), w które dni mają w szkole język niemiecki. Nauczyciel pyta, czy uczniowie chodzą na zajęcia pozalekcyjne: jakie, kiedy, czy je lubią, kto ich na nie odprowadza itp.

plenum

13 min

kalendarz

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z terminarzem (podział na dni tygodnia). Nazwy dni tygodnia zapisane są w języku niemieckim. Nauczyciel najpierw sam głośno odczytuje niemieckie wyrazy, a następnie prosi uczniów o ich powtórzenie. Uczniowie rysują, jakie zajęcia mają danego dnia lub na jakie chcieliby się zapisać. W dniu, w którym mają język niemiecki, rysują flagę Niemiec.

praca indywidualna

karta pracy z dniami tygodnia

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację z dialogiem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, który z bohaterów chodzi na zajęcia gry na gitarze, gry w tenisa, gry w piłkę nożną.

plenum

20 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie z rozmową bohaterów (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, na co umawiają się bohaterowie.

Nauczyciel pyta, o jakich dniach tygodnia była mowa w nagraniu. Następnie wypowiada głośno nazwy dni tygodnia, uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel pyta uczniów, ile jest dni tygodnia. Uczniowie chórem liczą od 1 do 7.

Nauczyciel prezentuje wyliczankę o dniach tygodnia (e‑materiał: Plik audio). Następnie odtwarza poszczególne wersy, a uczniowie powtarzają. Za każdym razem, kiedy słyszą nazwę dnia tygodnia, podnoszą ręce do góry (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w karaoke. Wycisza te fragmenty wyliczanki, w których występują liczebniki. Uczniowie liczą głośno, następnie słuchają dalszej części wyliczanki (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

Uczniowie stają w kole. Nauczyciel prosi, aby wypowiadali na głos nazwy kolejnych dni tygodnia. Uczniowie powinni zapamiętać, jaki dzień tygodnia wypadł na nich. Nauczyciel zaczyna: Montag i wskazuje dziecko stojące po jego prawej stronie. Uczeń mówi: Dienstag, kolejny uczeń: Mittwoch itd. Kiedy już wszyscy uczniowie wiedzą, jakim są dniem tygodnia, nauczyciel proponuje zabawę w „orientuj się”. Zasady zabawy są następujące: nauczyciel wypowiada głośno nazwę dnia tygodnia i pokazuje jakąś czynność, np. mówi: Freitag i podskakuje. Wówczas wszystkie dzieci, które powiedziały wcześniej w kole wyraz Freitag, powtarzają tę czynność za nauczycielem. Zabawa trwa tak długo, aż nauczyciel wymieni nazwy wszystkich dni tygodnia i zaproponuje ćwiczenie do każdej z nich.

Nauczyciel ponownie prezentuje dialog, w którym Klara umawia się na oglądanie filmu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie starają się zapamiętać, na jakie zajęcia dodatkowe chodzą bohaterowie.

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe (gitara, rakieta tenisowa, piłka nożna). Dzieci podają imię bohatera, którego dotyczy przedmiot.

karty obrazkowe

Uczniowie słuchają nagranych zdań i powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel metodą pantomimy prezentuje dane czynności (gra na gitarze, w tenisa, w piłkę) i głośno wypowiada zdanie: Ich spiele … Uczniowie powtarzają.

Uczniowie losują kartę obrazkową przedstawiającą jedną z czynności i próbują zbudować zdanie: Ich spiele …

praca indywidualna

karty obrazkowe przedstawiające czynności wykonywane w czasie wolnym

Faza podsumowująca

Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o ustawienie ludzików reprezentujących dni tygodnia w takiej kolejności, w jakiej ich nazwy występują w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

12 min

Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o ustawienie się w kole i proponuje zabawę w „gorącą piłkę”. Nauczyciel mówi: am Samstag, am Mittwoch, am Montag itd. Zadaniem dzieci jest udzielenie jak najszybciej odpowiedzi, co robią tego dnia: Ich spiele Gitarre, Ich spiele Tennis itd. Po udzieleniu odpowiedzi uczeń rzuca piłkę z powrotem do nauczyciela.

piłka

Faza wprowadzająca

Nauczyciel prezentuje uczniom duży kalendarz. Prosi ich o podanie dni tygodnia. Uczniowie dyskutują (w języku polskim), w które dni mają w szkole język niemiecki. Nauczyciel pyta, czy uczniowie chodzą na zajęcia pozalekcyjne: jakie, kiedy, czy je lubią, kto ich na nie odprowadza itp.

plenum

13 min

kalendarz

Nauczyciel rozdaje uczniom karty pracy z terminarzem (podział na dni tygodnia). Nazwy dni tygodnia zapisane są w języku niemieckim. Nauczyciel najpierw sam głośno odczytuje niemieckie wyrazy, a następnie prosi uczniów o ich powtórzenie. Uczniowie rysują, jakie zajęcia mają danego dnia lub na jakie chcieliby się zapisać. W dniu, w którym mają język niemiecki, rysują flagę Niemiec.

praca indywidualna

karta pracy z dniami tygodnia

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje ilustrację z dialogiem (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie odgadują, który z bohaterów chodzi na zajęcia gry na gitarze, gry w tenisa, gry w piłkę nożną.

plenum

20 min

tablica interaktywna

Nauczyciel odtwarza nagranie z rozmową bohaterów (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie wyrażają przypuszczenia, na co umawiają się bohaterowie.

Nauczyciel pyta, o jakich dniach tygodnia była mowa w nagraniu. Następnie wypowiada głośno nazwy dni tygodnia, uczniowie powtarzają je chórem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

Nauczyciel pyta uczniów, ile jest dni tygodnia. Uczniowie chórem liczą od 1 do 7.

Nauczyciel prezentuje wyliczankę o dniach tygodnia (e‑materiał: Plik audio). Następnie odtwarza poszczególne wersy, a uczniowie powtarzają. Za każdym razem, kiedy słyszą nazwę dnia tygodnia, podnoszą ręce do góry (e‑materiał: Plik audio, polecenie 1).

Nauczyciel proponuje uczniom zabawę w karaoke. Wycisza te fragmenty wyliczanki, w których występują liczebniki. Uczniowie liczą głośno, następnie słuchają dalszej części wyliczanki (e‑materiał: Plik audio, polecenie 2).

Uczniowie stają w kole. Nauczyciel prosi, aby wypowiadali na głos nazwy kolejnych dni tygodnia. Uczniowie powinni zapamiętać, jaki dzień tygodnia wypadł na nich. Nauczyciel zaczyna: Montag i wskazuje dziecko stojące po jego prawej stronie. Uczeń mówi: Dienstag, kolejny uczeń: Mittwoch itd. Kiedy już wszyscy uczniowie wiedzą, jakim są dniem tygodnia, nauczyciel proponuje zabawę w „orientuj się”. Zasady zabawy są następujące: nauczyciel wypowiada głośno nazwę dnia tygodnia i pokazuje jakąś czynność, np. mówi: Freitag i podskakuje. Wówczas wszystkie dzieci, które powiedziały wcześniej w kole wyraz Freitag, powtarzają tę czynność za nauczycielem. Zabawa trwa tak długo, aż nauczyciel wymieni nazwy wszystkich dni tygodnia i zaproponuje ćwiczenie do każdej z nich.

Nauczyciel ponownie prezentuje dialog, w którym Klara umawia się na oglądanie filmu (e‑materiał: Przeczytaj). Uczniowie starają się zapamiętać, na jakie zajęcia dodatkowe chodzą bohaterowie.

Nauczyciel prezentuje karty obrazkowe (gitara, rakieta tenisowa, piłka nożna). Dzieci podają imię bohatera, którego dotyczy przedmiot.

karty obrazkowe

Uczniowie słuchają nagranych zdań i powtarzają za lektorem (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 2).

Nauczyciel metodą pantomimy prezentuje dane czynności (gra na gitarze, w tenisa, w piłkę) i głośno wypowiada zdanie: Ich spiele … Uczniowie powtarzają.

Uczniowie losują kartę obrazkową przedstawiającą jedną z czynności i próbują zbudować zdanie: Ich spiele …

praca indywidualna

karty obrazkowe przedstawiające czynności wykonywane w czasie wolnym

Faza podsumowująca

Nauczyciel odtwarza nagranie i prosi uczniów o ustawienie ludzików reprezentujących dni tygodnia w takiej kolejności, w jakiej ich nazwy występują w nagraniu (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

plenum

12 min

Na koniec lekcji nauczyciel prosi uczniów o ustawienie się w kole i proponuje zabawę w „gorącą piłkę”. Nauczyciel mówi: am Samstag, am Mittwoch, am Montag itd. Zadaniem dzieci jest udzielenie jak najszybciej odpowiedzi, co robią tego dnia: Ich spiele Gitarre, Ich spiele Tennis itd. Po udzieleniu odpowiedzi uczeń rzuca piłkę z powrotem do nauczyciela.

piłka

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec