Wróć do informacji o e-podręczniku Wydrukuj Pobierz materiał do PDF Pobierz materiał do EPUB Pobierz materiał do MOBI Zaloguj się, aby dodać do ulubionych Zaloguj się, aby skopiować i edytować materiał Zaloguj się, aby udostępnić materiał Zaloguj się, aby dodać całą stronę do teczki

Autor: Stanisław Mrozowicz

Przedmiot: Historia

Temat: Kolonie w Ameryce Północnej. Konflikt między osadnikami a metropolią, powstanie Stanów Zjednoczonych

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum

Podstawa programowa:

Zakres podstawowy
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
Zakres podstawowy
XXV. Rewolucje XVIII w. Uczeń:
1) wyjaśnia genezę i charakteryzuje następstwa amerykańskiej wojny o niepodległość;
Zakres rozszerzony
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
XXV. Rewolucje XVIII w. Uczeń: spełnia wymagania określone dla zakresu podstawowego, a ponadto:
1) ocenia rolę przywódców rewolucji amerykańskiej i francuskiej;

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje obywatelskie.

Cele operacyjne:

Uczeń:

  • opisuje przyczyny wybuchu wojny o niepodległość kolonii brytyjskich w Ameryce;

  • wyjaśnia znaczenie terminów: bostońskie picie herbaty; egalitaryzm społeczeństwa, tolerancja światopoglądowa;

  • charakteryzuje przebieg wojny o niepodległość Stanów Zjednoczonych

  • przedstawia proces tworzenia nowoczesnego narodu, budowania poczucia tożsamości narodowej w nowoczesnym państwie; tworzenia tradycji społeczeństwa egalitarnego;

  • omawia model rządów, jaki został przyjęty w Stanach Zjednoczonych.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm.

Metody i techniki nauczania:

  • rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;

  • analiza materiału źródłowego (porównawcza);

  • dyskusja.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

Przygotowanie do zajęć. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia uczniom e‑materiał „Kolonie w Ameryce Północnej. Konflikt między osadnikami a metropolią, powstanie Stanów Zjednoczonych”. Prosi uczestników zajęć o zapoznanie się z tekstami źródłowymi zawartymi w schemacie interaktywnym w sekcji „Mapa interaktywna + schemat” tak, aby podczas lekcji mogli w niej aktywnie uczestniczyć i wykonywać polecenia.

Faza wstępna:

  1. Wyświetlenie na tablicy tematu zajęć, ustalenie celu lekcji i kryteriów sukcesu.

  2. Raport z przygotowań. Nauczyciel, przy użyciu dostępnego w panelu użytkownika raportu, weryfikuje przygotowanie uczniów do lekcji: sprawdza, którzy uczestnicy zajęć zapoznali się z udostępnionym e‑materiałem.
    Nauczyciel poleca uczniom, aby zgłaszali swoje propozycje pytań do wspomnianego tematu. Jedna osoba może zapisywać je na tablicy. Gdy uczniowie wyczerpią swoje pomysły, a pozostały jeszcze jakieś ważne kwestie do poruszenia, nauczyciel uzupełnia informacje.

Faza realizacyjna:

  1. Nauczyciel omawia sytuację kolonii w Ameryce Północnej, a następnie przechodzi do przyczyn rosnącego konfliktu między kolonistami a metropolią.

  2. Praca z multimedium („Film”). Nauczyciel odtwarza uczniom film z drugiego multimedium i prosi, aby indywidualnie wykonali polecenie 2: wyjaśnili, jaki był wpływ wyniku wojny siedmioletniej na decyzje podejmowane przez kolonistów amerykańskich i eskalację ich konfliktu z metropolią. Wybrana osoba udziela odpowiedzi, nauczyciel dopowiada istotne informacje, przywołuje np. dane pokazujące wysokość importu i eksportu kolonii amerykańskich w 1769 r.

  3. Prowadzący opisuje przyczyny wybuchu i przebieg wojny o niepodległość. Poleca, aby uczniowie podzielili się na czteroosobowe grupy, a następnie na podstawie przeczytanych wcześniej tekstów źródłowych wykonali w grupach polecenie 4 z sekcji „Mapa interaktywna + schemat”: wyjaśnili przyczyny klęski Wielkiej Brytanii w wojnie o niepodległość Stanów Zjednoczonych. Przedstawiciel wybranej grupy przedstawia propozycję odpowiedzi, pozostali uczniowie mogą dopowiadać istotne ich zdaniem informacje.

  4. Nauczyciel przechodzi do zagadnienia kształtowania się ustroju Stanów Zjednoczonych. Poleca, aby uczniowie przeczytali ostatni akapit w sekcji „Przeczytaj”, a następnie prosi wskazaną osobę (lub ochotnika) o zreferowanie najważniejszych faktów. Inny z uczniów może zapisywać je na tablicy.

Faza podsumowująca:

  1. Zalogowany na platformie nauczyciel wyświetla na tablicy temat lekcji i cele zawarte w sekcji „Wprowadzenie”. Wybrany uczeń odczytuje cele lekcji, następuje wspólne omówienie: co udało się osiągnąć, do czego warto wrócić, czego nie udało się zrealizować i dlaczego. Później nauczyciel analizuje przebieg lekcji i przeprowadza ewaluację, z której wnioski wykorzysta w przyszłości.

Praca domowa:

Wykonaj ćwiczenia 2 i 3 z sekcji „Film + Sprawdź się”.

Materiały pomocnicze:

J. Gąssowski, Indianie Ameryki Północnej od początków po wiek XIX, Warszawa–Pułtusk 1996.

E. Nowicka, I. Rusinowa, Wigwamy, rezerwaty, slumsy. Z dziejów Indian w Stanach Zjednoczonych, Warszawa 1988.

Konstytucja oraz inne podstawowe dokumenty i symbole amerykańskiej kultury patriotycznej, red. Krzysztof Michałek, Warszawa 2005.

W. Szyszkowski, Twórcy Stanów Zjednoczonych. Waszyngton, Jefferson, Hamilton, Warszawa 1980.

Z. Libiszowska, Tomasz Paine, obrońca praw człowieka, Warszawa 1976.

Wskazówki metodyczne:

Na podstawie mapy interaktywnej uczniowie przygotowują prezentację multimedialną opisującą najważniejsze bitwy między wojskami angielskimi i milicją kolonistów.