Dla nauczyciela
Numer e‑materiału: 1.3.5.4
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Ein Hut oder eine Kappe?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: umiejętność informowania i wyrażania opinii o wybranych częściach garderoby
Przebieg lekcji
Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji | Forma pracy | Czas | Uwagi metodyczne |
Faza wprowadzająca | |||
Nauczyciel wita uczniów, pyta o samopoczucie i zachęca do aktywnej pracy. Trzyma w dłoni kapelusz oraz czapkę z daszkiem, zadaje pytanie: Ein Hut oder eine Kappe? | plenum | 15 min | w ławkach rekwizyty |
Nauczyciel prezentuje zdjęcia różnych części garderoby, uczniowie podają swoje przypuszczenia dotyczące tematu lekcji. | zdjęcia lub autentyczne części garderoby | ||
Nauczyciel komentuje pomysły uczniów, określa cel lekcji i zapisuje temat na tablicy. Uczniowie przepisują temat do zeszytu. | |||
Nauczyciel przedstawia tekst źródłowy, uczniowie koncentrują się na zrozumieniu dialogu (e‑materiał: Przeczytaj). | |||
Uczniowie łączą w pary rysunki z nazwami części garderoby (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1). | praca indywidualna | ||
Nauczyciel, korzystając z pacynki, komentuje zdjęcia, mówi: Das Kleid ist modisch. Der Hut ist elegant. Das T‑Shirt ist bunt. Die Hose ist praktisch. Uczniowie powtarzają zdania. Nauczyciel upewnia się, że uczniowie rozumieją powtarzane zdania. | plenum | pacynka aktywne słuchanie, ruch | |
Nauczyciel prosi uczniów o uważne słuchanie kolejnego zadania. Jeśli w nagraniu pojawi się część garderoby, którą uczeń ma na sobie, to uczeń musi wstać i wskazać tę część (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4). | |||
Uczniowie ćwiczą nowe słownictwo, grając w memory (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5). | praca w parach | ||
Faza realizacyjna | |||
Nauczyciel prezentuje uczniom animację, prosi o uważne jej obejrzenie (e‑materiał: Multimedium). | plenum | 15 min | w ławkach |
Nauczyciel pyta o wrażenia, role wybranych osób i prosi o wspólne wykonanie zadania, czyli ustalenie kolejności zdarzeń w animacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2). | ochotnik przy tablicy | ||
Uczniowie przyjmują rolę komentatora podczas pokazu mody, zgodnie z tekstem w filmie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4). | praca w parach | ||
Uczniowie kolorują wymienione w nagraniu części garderoby (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Następnie zadają sobie wzajemnie pytanie: Wie ist der Hut? Wie ist das T‑Shirt? | |||
Nauczyciel prezentuje zdjęcia części garderoby z e‑materiału. Używając pacynki, zadaje pytanie: Wie ist …? Uczniowie podają odpowiedzi. | plenum | w ławkach, pacynka | |
Faza podsumowująca | |||
Uczniowie łączą poznane pytanie na temat części garderoby ze zdjęciem oraz pasującą odpowiedzią (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1). | praca indywidualna | 15 min | w ławkach |
Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i prezentuje worek lub siatkę z elementami garderoby. Chętni uczniowie losują z zamkniętymi oczami część garderoby i ją nazywają (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2). | plenum | na dywanie, zgadywanka | |
Uczniowie powtarzają pytanie: Wie ist …? Dopasowują je do właściwej części garderoby ze zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4). | praca w parach | w ławkach | |
Nauczyciel prosi, aby pod koniec lekcji uczniowie ćwiczyli mówienie i opisali wybraną część garderoby zgodnie ze wzorem wprowadzonym na lekcji. | |||
Uczniowie wypowiadają na głos przygotowane opisy części garderoby. Jedna osoba pyta, druga odpowiada. | plenum | technika: łańcuszek | |
Faza wprowadzająca
Nauczyciel wita uczniów, pyta o samopoczucie i zachęca do aktywnej pracy. Trzyma w dłoni kapelusz oraz czapkę z daszkiem, zadaje pytanie: Ein Hut oder eine Kappe?
plenum
15 min
w ławkach
rekwizyty
Nauczyciel prezentuje zdjęcia różnych części garderoby, uczniowie podają swoje przypuszczenia dotyczące tematu lekcji.
zdjęcia lub autentyczne części garderoby
Nauczyciel komentuje pomysły uczniów, określa cel lekcji i zapisuje temat na tablicy. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.
Nauczyciel przedstawia tekst źródłowy, uczniowie koncentrują się na zrozumieniu dialogu (e‑materiał: Przeczytaj).
Uczniowie łączą w pary rysunki z nazwami części garderoby (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).
praca indywidualna
Nauczyciel, korzystając z pacynki, komentuje zdjęcia, mówi: Das Kleid ist modisch. Der Hut ist elegant. Das T‑Shirt ist bunt. Die Hose ist praktisch. Uczniowie powtarzają zdania. Nauczyciel upewnia się, że uczniowie rozumieją powtarzane zdania.
plenum
pacynka
aktywne słuchanie,
ruch
Nauczyciel prosi uczniów o uważne słuchanie kolejnego zadania. Jeśli w nagraniu pojawi się część garderoby, którą uczeń ma na sobie, to uczeń musi wstać i wskazać tę część (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).
Uczniowie ćwiczą nowe słownictwo, grając w memory (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).
praca w parach
Faza realizacyjna
Nauczyciel prezentuje uczniom animację, prosi o uważne jej obejrzenie (e‑materiał: Multimedium).
plenum
15 min
w ławkach
Nauczyciel pyta o wrażenia, role wybranych osób i prosi o wspólne wykonanie zadania, czyli ustalenie kolejności zdarzeń w animacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).
ochotnik przy tablicy
Uczniowie przyjmują rolę komentatora podczas pokazu mody, zgodnie z tekstem w filmie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).
praca w parach
Uczniowie kolorują wymienione w nagraniu części garderoby (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Następnie zadają sobie wzajemnie pytanie: Wie ist der Hut? Wie ist das T‑Shirt?
Nauczyciel prezentuje zdjęcia części garderoby z e‑materiału. Używając pacynki, zadaje pytanie: Wie ist …? Uczniowie podają odpowiedzi.
plenum
w ławkach,
pacynka
Faza podsumowująca
Uczniowie łączą poznane pytanie na temat części garderoby ze zdjęciem oraz pasującą odpowiedzią (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).
praca indywidualna
15 min
w ławkach
Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i prezentuje worek lub siatkę z elementami garderoby. Chętni uczniowie losują z zamkniętymi oczami część garderoby i ją nazywają (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).
plenum
na dywanie,
zgadywanka
Uczniowie powtarzają pytanie: Wie ist …? Dopasowują je do właściwej części garderoby ze zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).
praca w parach
w ławkach
Nauczyciel prosi, aby pod koniec lekcji uczniowie ćwiczyli mówienie i opisali wybraną część garderoby zgodnie ze wzorem wprowadzonym na lekcji.
Uczniowie wypowiadają na głos przygotowane opisy części garderoby. Jedna osoba pyta, druga odpowiada.
plenum
technika: łańcuszek
Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniecŹródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0