Numer e‑materiału: 1.3.5.4
Autor e‑materiału: Danuta Lisowska
Tytuł e‑materiału: Ein Hut oder eine Kappe?
Poziom edukacyjny, klasa: I etap edukacyjny, klasa III, poziom językowy A1
Cel ogólny lekcji: umiejętność informowania i wyrażania opinii o wybranych częściach garderoby

1
Cele wynikające z podstawy programowej

1. Uczeń posługuje się bardzo podstawowym zasobem środków językowych dotyczących jego samego i jego najbliższego otoczenia, umożliwiającym realizację pozostałych wymagań ogólnych w zakresie tematu:
5) mój dzień, moje zabawy.

2. Uczeń rozumie bardzo proste wypowiedzi ustne, artykułowane wyraźnie i powoli, w standardowej odmianie języka:
1) reaguje na polecenia;
2) rozumie sens krótkich wypowiedzi, opowiadań, bajek i historyjek oraz prostych piosenek i wierszyków, szczególnie gdy są wspierane np. obrazkami, rekwizytami, ruchem, mimiką, gestami, dodatkowymi dźwiękami;
3) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

3. Uczeń rozumie wyrazy oraz jedno lub kilkuzdaniowe, bardzo proste wypowiedzi pisemne (np. historyjki obrazkowe z tekstem, opowiadania):
1) rozumie ogólny sens tekstu, szczególnie gdy jest wspierany obrazem lub dźwiękiem;
2) znajduje w wypowiedzi określone informacje.

4. W zakresie wypowiedzi ustnych uczeń:
1) powtarza wyrazy i proste zdania;
2) tworzy bardzo proste i krótkie wypowiedzi według wzoru, np. nazywa obiekty z otoczenia i opisuje je, nazywa czynności;
3) recytuje wiersze, rymowanki, odgrywa dialogi, śpiewa piosenki;
5) używa poznanych wyrazów i zwrotów podczas zabawy.

5. W zakresie wypowiedzi pisemnych uczeń:
1) przepisuje wyrazy i proste zdania;
2) pisze pojedyncze wyrazy i zwroty;
3) pisze bardzo proste i krótkie zdania według wzoru i samodzielnie.

6. W zakresie reagowania uczeń:
1) reaguje werbalnie i niewerbalnie na polecenia;
2) przedstawia siebie i inne osoby – mówi jaki ktoś jest, co potrafi robić;
3) zadaje pytania i udziela odpowiedzi w ramach wyuczonych zwrotów;
4) stosuje podstawowe zwroty grzecznościowe (wita się, żegna, dziękuje);
5) wyraża swoje upodobania.

7. W zakresie przetwarzania tekstu uczeń nazywa w języku obcym nowożytnym np. osoby, zwierzęta, przedmioty, czynności – z najbliższego otoczenia oraz przedstawione w materiałach wizualnych i audiowizualnych.

8. Uczeń:
1) wie, że ludzie posługują się różnymi językami i aby się z nimi porozumieć, warto nauczyć się ich języka;
2) posiada podstawowe informacje o krajach, w których ludzie posługują się danym językiem obcym.

9. Uczeń potrafi określić, czego się nauczył, i wie, w jaki sposób może samodzielnie pracować nad językiem (np. przez oglądanie bajek w języku obcym nowożytnym, korzystanie ze słowników obrazkowych i gier edukacyjnych).

10. Uczeń współpracuje z rówieśnikami w trakcie nauki.

11. Uczeń korzysta ze źródeł informacji w języku obcym nowożytnym (np. ze słowników obrazkowych, książeczek), również za pomocą technologii informacyjno‑komunikacyjnych.

Cele zgodne ze zrewidowaną taksonomią celów Blooma

Uczeń:

  • wymienia wybrane części garderoby;

  • stosuje pytanie, jaka jest wybrana część garderoby, i odpowiada na takie pytanie.

Cele motywacyjne

Uczeń jest zmotywowany do nauki języka obcego przez to, że:

  • na lekcji realizowany jest interesujący, bliski dziecku temat;

  • wykorzystuje i rozwija swoją kreatywność;

  • lekcja jest realizowana różnorodnymi metodami i technikami pracy;

  • uczestniczy w sytuacjach pozwalających mu na rozpoznanie i/lub rozwijanie zainteresowań.

Strategie uczenia się
  • łączenie kanałów sensorycznych (wzrok, słuch);

  • umiejscowienie nowych słów w kontekście (animacja);

  • zapamiętywanie przez działanie (fizyczne reagowanie, wykonanie prośby, polecenia).

Kształtowane kompetencje kluczowe
  • kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;

  • kompetencje w zakresie wielojęzyczności;

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje matematyczne;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się.

Metody, techniki i formy socjalne
  • metody wykorzystane w lekcji:

    • podająca;

    • komunikacyjna;

    • narracyjna;

    • aktywizująca;

    • programowana – z użyciem komputera.

  • techniki pracy z uczniem:

    • praca z materiałem ikonograficznym;

    • burza mózgów;

    • wyjaśnienie;

    • praca z plikiem audio i wideo;

    • ćwiczenia interaktywne na komputerze;

    • scenka sytuacyjna;

    • praca z pacynką;

    • dialogi w formie łańcuszka;

    • karty obrazkowe.

  • formy pracy:

    • praca indywidualna;

    • praca w parach;

    • plenum.

Środki dydaktyczne potrzebne do realizacji lekcji
  • komputer lub laptop z podłączeniem do Internetu, rzutnik multimedialny;

  • tekst źródłowy;

  • multimedium (animacja);

  • transkrypcja animacji;

  • zestaw ćwiczeń interaktywnych;

  • pacynka;

  • ilustracje;

  • rekwizyty (części garderoby).

Alternatywne zastosowanie multimedium - animacja

Nauczyciel proponuje uczniom przygotowanie w małych grupach mini pokazu mody, małej scenki z wykorzystaniem słownictwa poznanego na lekcji. Uczniowie ustalają, kto będzie miał jaką rolę, kto będzie prowadził pokaz i komentował. Odpowiednie rekwizyty uczniowie przynoszą z domu.

1

Przebieg lekcji

Czynności nauczyciela i uczniów w poszczególnych fazach lekcji

Forma pracy

Czas

Uwagi metodyczne

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów, pyta o samopoczucie i zachęca do aktywnej pracy. Trzyma w dłoni kapelusz oraz czapkę z daszkiem, zadaje pytanie: Ein Hut oder eine Kappe?

plenum

15 min

w ławkach

rekwizyty

Nauczyciel prezentuje zdjęcia różnych części garderoby, uczniowie podają swoje przypuszczenia dotyczące tematu lekcji.

zdjęcia lub autentyczne części garderoby

Nauczyciel komentuje pomysły uczniów, określa cel lekcji i zapisuje temat na tablicy. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

Nauczyciel przedstawia tekst źródłowy, uczniowie koncentrują się na zrozumieniu dialogu (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie łączą w pary rysunki z nazwami części garderoby (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca indywidualna

Nauczyciel, korzystając z pacynki, komentuje zdjęcia, mówi: Das Kleid ist modisch. Der Hut ist elegant. Das T‑Shirt ist bunt. Die Hose ist praktisch. Uczniowie powtarzają zdania. Nauczyciel upewnia się, że uczniowie rozumieją powtarzane zdania.

plenum

pacynka

aktywne słuchanie,

ruch

Nauczyciel prosi uczniów o uważne słuchanie kolejnego zadania. Jeśli w nagraniu pojawi się część garderoby, którą uczeń ma na sobie, to uczeń musi wstać i wskazać tę część (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Uczniowie ćwiczą nowe słownictwo, grając w memory (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca w parach

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom animację, prosi o uważne jej obejrzenie (e‑materiał: Multimedium).

plenum

15 min

w ławkach

Nauczyciel pyta o wrażenia, role wybranych osób i prosi o wspólne wykonanie zadania, czyli ustalenie kolejności zdarzeń w animacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

ochotnik przy tablicy

Uczniowie przyjmują rolę komentatora podczas pokazu mody, zgodnie z tekstem w filmie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca w parach

Uczniowie kolorują wymienione w nagraniu części garderoby (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Następnie zadają sobie wzajemnie pytanie: Wie ist der Hut? Wie ist das T‑Shirt?

Nauczyciel prezentuje zdjęcia części garderoby z e‑materiału. Używając pacynki, zadaje pytanie: Wie ist …? Uczniowie podają odpowiedzi.

plenum

w ławkach,

pacynka

Faza podsumowująca

Uczniowie łączą poznane pytanie na temat części garderoby ze zdjęciem oraz pasującą odpowiedzią (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

w ławkach

Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i prezentuje worek lub siatkę z elementami garderoby. Chętni uczniowie losują z zamkniętymi oczami część garderoby i ją nazywają (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

na dywanie,

zgadywanka

Uczniowie powtarzają pytanie: Wie ist …? Dopasowują je do właściwej części garderoby ze zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

w ławkach

Nauczyciel prosi, aby pod koniec lekcji uczniowie ćwiczyli mówienie i opisali wybraną część garderoby zgodnie ze wzorem wprowadzonym na lekcji. 

Uczniowie wypowiadają na głos przygotowane opisy części garderoby. Jedna osoba pyta, druga odpowiada.

plenum

technika: łańcuszek

Faza wprowadzająca

Nauczyciel wita uczniów, pyta o samopoczucie i zachęca do aktywnej pracy. Trzyma w dłoni kapelusz oraz czapkę z daszkiem, zadaje pytanie: Ein Hut oder eine Kappe?

plenum

15 min

w ławkach

rekwizyty

Nauczyciel prezentuje zdjęcia różnych części garderoby, uczniowie podają swoje przypuszczenia dotyczące tematu lekcji.

zdjęcia lub autentyczne części garderoby

Nauczyciel komentuje pomysły uczniów, określa cel lekcji i zapisuje temat na tablicy. Uczniowie przepisują temat do zeszytu.

Nauczyciel przedstawia tekst źródłowy, uczniowie koncentrują się na zrozumieniu dialogu (e‑materiał: Przeczytaj).

Uczniowie łączą w pary rysunki z nazwami części garderoby (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 1).

praca indywidualna

Nauczyciel, korzystając z pacynki, komentuje zdjęcia, mówi: Das Kleid ist modisch. Der Hut ist elegant. Das T‑Shirt ist bunt. Die Hose ist praktisch. Uczniowie powtarzają zdania. Nauczyciel upewnia się, że uczniowie rozumieją powtarzane zdania.

plenum

pacynka

aktywne słuchanie,

ruch

Nauczyciel prosi uczniów o uważne słuchanie kolejnego zadania. Jeśli w nagraniu pojawi się część garderoby, którą uczeń ma na sobie, to uczeń musi wstać i wskazać tę część (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 4).

Uczniowie ćwiczą nowe słownictwo, grając w memory (e‑materiał: Przeczytaj, polecenie 5).

praca w parach

Faza realizacyjna

Nauczyciel prezentuje uczniom animację, prosi o uważne jej obejrzenie (e‑materiał: Multimedium).

plenum

15 min

w ławkach

Nauczyciel pyta o wrażenia, role wybranych osób i prosi o wspólne wykonanie zadania, czyli ustalenie kolejności zdarzeń w animacji (e‑materiał: Multimedium, polecenie 2).

ochotnik przy tablicy

Uczniowie przyjmują rolę komentatora podczas pokazu mody, zgodnie z tekstem w filmie (e‑materiał: Multimedium, polecenie 4).

praca w parach

Uczniowie kolorują wymienione w nagraniu części garderoby (e‑materiał: Multimedium, polecenie 5). Następnie zadają sobie wzajemnie pytanie: Wie ist der Hut? Wie ist das T‑Shirt?

Nauczyciel prezentuje zdjęcia części garderoby z e‑materiału. Używając pacynki, zadaje pytanie: Wie ist …? Uczniowie podają odpowiedzi.

plenum

w ławkach,

pacynka

Faza podsumowująca

Uczniowie łączą poznane pytanie na temat części garderoby ze zdjęciem oraz pasującą odpowiedzią (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 1).

praca indywidualna

15 min

w ławkach

Nauczyciel zaprasza uczniów na środek sali i prezentuje worek lub siatkę z elementami garderoby. Chętni uczniowie losują z zamkniętymi oczami część garderoby i ją nazywają (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 2).

plenum

na dywanie,

zgadywanka

Uczniowie powtarzają pytanie: Wie ist …? Dopasowują je do właściwej części garderoby ze zdjęcia (e‑materiał: Sprawdź się, ćwiczenie 4).

praca w parach

w ławkach

Nauczyciel prosi, aby pod koniec lekcji uczniowie ćwiczyli mówienie i opisali wybraną część garderoby zgodnie ze wzorem wprowadzonym na lekcji. 

Uczniowie wypowiadają na głos przygotowane opisy części garderoby. Jedna osoba pyta, druga odpowiada.

plenum

technika: łańcuszek

Indeks górny Źródło: Contentplus.pl Sp. z o.o., licencja: CC BY‑SA 3.0 Indeks górny koniec