Dla nauczyciela
Imię i nazwisko autora: | Tomasz Sobiepan |
Przedmiot: | Fizyka |
Temat zajęć: | Porównanie sił grawitacyjnych i elektrostatycznych |
Grupa docelowa: | III etap edukacyjny, liceum, technikum, zakres rozszerzony |
Podstawa programowa | Cele kształcenia – wymagania ogólne Zakres rozszerzony |
Kształtowane kompetencje kluczowe: | Zalecenie Parlamentu Europejskiego i Rady UE z 2018 r.:
|
Cele operacyjne: | Uczeń:
|
Strategie nauczania | Strategia Kształcenia Wyprzedzającego |
Metody nauczania | pogadanka, metoda problemowa |
Formy zajęć: | praca indywidualna, praca w parach |
Środki dydaktyczne: | komputer z rzutnikiem , grafika interaktywna, zestaw zadań |
Materiały pomocnicze: | e‑materiał: „Porównanie sił grawitacyjnych i elektrostatycznych” |
PRZEBIEG LEKCJI | |
Faza wprowadzająca: | |
Wstępne rozeznanie wiedzy uczniów na temat pola grawitacyjnego i elektrostatycznego. | |
Faza realizacyjna: | |
Po krótkim wstępie nauczyciel wyświetla kolejno komórki tabeli znajdującej się w e‑materiale. W komórce znajduje się tylko informacja, czego dotyczy zawarta w niej treść. Nauczyciel losuje ucznia, którego zadaniem jest odgadnąć treść komórki. W razie potrzeby, nauczyciel nakierowuje ucznia na właściwą odpowiedź. Następny wylosowany uczeń powinien zgadnąć treść sąsiedniej komórki itd. Przesuwając się wierszami w dół, nauczyciel zaczyna raz od lewej, raz od prawej kolumny.
| |
Faza podsumowująca: | |
Odniesienie do celów lekcji. | |
Praca domowa: | |
W celu sprawdzenia stopnia zrozumienia materiału, uczniowie rozwiązują zadania: 2, 3, 4, 6. | |
Wskazówki metodyczne opisujące różne zastosowania danego multimedium | Grafika interaktywna może zostać wykorzystana do samodzielnego przygotowania się uczniów do lekcji powtórzeniowej na temat pola elektrostatycznego lub do egzaminu maturalnego. Odwołanie do odpowiednich jej fragmentów może być wsparciem przy tłumaczeniu uczniom praw elektrostatyki. Grafika znajdzie też zastosowanie podczas zajęć kół zainteresowań, jako punkt wyjścia do rozważań na temat natury przyrody i jej praw. |