Dla nauczyciela
Autor: Martyna Wojtowicz
Przedmiot: Historia
Temat: Władysław Herman – słaby władca czy ofiara historii?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje w zakresie rozumienia i tworzenia informacji;
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje obywatelskie.
Cele operacyjne:
Uczeń:
wyjaśnia, jaką rolę za panowania Władysława Hermana odgrywał małopolski możnowładca Sieciech;
określa kierunek zmian w polityce zagranicznej piastowskiego księcia;
rozstrzyga, czy mamy do czynienia z księciem słabym czy może jednak z władcą, który padł ofiarą nieprzychylnych mu sądów.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm.
Metody i techniki nauczania:
rozmowa nauczająca z wykorzystaniem ćwiczeń interaktywnych;
analiza materiału źródłowego (porównawcza);
dyskusja;
mapa myśli.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Faza wstępna:
Prowadzący lekcję określa cel zajęć i informuje uczniów o ich planowanym przebiegu. Wyświetla na tablicy temat lekcji.
Nauczyciel zadaje uczniom pytanie o umiejscowienie tematu lekcji w czasie. Pyta: W jakim okresie się znajdujemy? Co ważnego działo się wcześniej w Polsce? Uczniowie powinni przypomnieć rządy Bolesława Śmiałego i okoliczności jego wypędzenia z kraju.
Faza realizacyjna:
Praca z tekstem. Uczniowie przystępują do cichego czytania tekstu e‑materiału. Indywidualnie zapoznają się z treścią w sekcji „Przeczytaj” i zapisują w zeszycie minimum pięć pytań do tekstu dotyczącego rządów Władysława Hermana. Uwaga: każde z pytań musi rozpoczynać się od słowa „dlaczego”. Następnie zadają swoje pytania dowolnie wybranej osobie z klasy i odpowiadają na nie.
Praca z pierwszym multimedium („Film”). Uczniowie zapoznają się z nagraniem, a następnie wykonują indywidualnie polecenie nr 3 : „Wymień reformy administracyjne wprowadzone za panowania Władysława Hermana”. Tworzą notatkę w formie mapy myśli, z hasłem „Reformy Władysława Hermana” w centrum. Wybrana osoba zapisuje propozycje uczniów na tablicy, tworząc ostateczną wersję mapy.
Nauczyciel czyta polecenie nr 2: „Czy zgadzasz się z tezą wysuniętą przez eksperta, iż Władysław Hermann uratował panowanie dynastii Piastów i przywrócił stabilizację władzy w Polsce? Odpowiedź uzasadnij”. Prosi uczniów o przedstawienie swoich opinii wraz z argumentacją. Krótka dyskusja.
Utrwalanie wiedzy i umiejętności. Uczniowie wykonują w parach ćwiczenia 3, 4 oraz 5 z sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie porównują swoje odpowiedzi z kolegą lub koleżanką. Wspólne omówienie wyników na forum klasy.
Faza podsumowująca:
Nauczyciel poleca wybranemu uczniowi albo uczennicy (może być także ochotnik) podsumowanie lekcji „Władysław Herman – słaby władca czy ofiara historii?”. Pyta, który element był dla uczniów trudny i dlaczego.
Prowadzący omawia przebieg zajęć, ocenia pracę uczniów.
Praca domowa:
Wykonaj ćwiczenie 6 z sekcji „Film + Sprawdź się”, przygotowując krótką rozprawkę na temat: Władysław Herman – słaby władca czy ofiara historii?
(Dla uczniów chętnych) Zapoznaj się z filmem w sekcji „Film + Sprawdź się”, a następnie wykonaj dołączone do niego polecenia.
Materiały pomocnicze:
Gall Anonim, Kronika polska, przekł. R. Grodecki, wiele wydań.
F. Piekosiński, Najdawniejszy dokument polski, „Wiadomości numizmatyczno‑Archeologiczne”, 1902.
Barański M., Dynastia Piastów w Polsce, Warszawa 2018.
Szczur S., Historia Polski. Średniowiecze, Warszawa 2013.
Wskazówki metodyczne:
Uczniowie na podstawie materiałów filmowych przygotowują prezentację multimedialną będącą podsumowaniem lekcji.