Autor: Paulina Król

Przedmiot: Informatyka

Temat: Jak ustawić rozdzielczość, klatkaż, formaty i inne podstawowe ustawienia w kamerze?

Grupa docelowa:

Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy

Podstawa programowa:

Cele kształcenia – wymagania ogólne
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi, w tym: znajomość zasad działania urządzeń cyfrowych i sieci komputerowych oraz wykonywania obliczeń i programów.
Treści nauczania – wymagania szczegółowe
II. Programowanie i rozwiązywanie problemów z wykorzystaniem komputera i innych urządzeń cyfrowych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
4) wyszukuje w sieci potrzebne informacje i zasoby, ocenia ich przydatność oraz wykorzystuje w rozwiązywanych problemach.
III. Posługiwanie się komputerem, urządzeniami cyfrowymi i sieciami komputerowymi.
Zakres podstawowy. Uczeń:
1) zapoznaje się z możliwościami nowych urządzeń cyfrowych i towarzyszącego im oprogramowania;
2) objaśnia funkcje innych niż komputer urządzeń cyfrowych i korzysta z ich możliwości;
3) rozwiązuje problemy korzystając z różnych systemów operacyjnych;
IV. Rozwijanie kompetencji społecznych.
Zakres podstawowy. Uczeń:
6) poszerza i uzupełnia swoją wiedzę korzystając z zasobów udostępnionych na platformach do e‑nauczania.

Kształtowane kompetencje kluczowe:

  • kompetencje cyfrowe;

  • kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;

  • kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.

Cele operacyjne (językiem ucznia):

  • Omówisz działanie i funkcje elementów wpływających na kształt i format obrazu filmowego.

  • Wyjaśnisz, na czym polega konwersja plików.

  • Zmniejszysz wielkość pliku z materiałem filmowym.

Strategie nauczania:

  • konstruktywizm;

  • konektywizm;

  • nauczanie wyprzedzające.

Metody i techniki nauczania:

  • dyskusja;

  • ekspozycja;

  • z użyciem komputera;

  • objaśnienie nowej wiedzy;

  • z użyciem e‑podręcznika.

Formy pracy:

  • praca indywidualna;

  • praca w parach;

  • praca w grupach;

  • praca całego zespołu klasowego.

Środki dydaktyczne:

  • komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;

  • zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;

  • tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.

Przebieg lekcji

Przed lekcją:

  1. Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Jak ustawić rozdzielczość, klatkaż, formaty i inne podstawowe ustawienia w kamerze?”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.

  2. Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem filmowym pn. „Konwersja plików” w sekcji „Film edukacyjny II”.

  3. Nauczyciel zachęca kilku uczniów do zapoznania się z wybranymi e‑materiałami wyróżnionymi w sekcji „Wprowadzenie”, w celu uzupełnienia wiedzy na lekcji.

Faza wprowadzająca:

  1. Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie” zapowiedzianego e‑materiału. Chętny uczeń czyta na głos treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.

  2. Nauczyciel rozpoczyna rozmowę wprowadzającą do lekcji, zadając pytanie: Jakie funkcje elementów wpływają na kształt i format obrazu filmowego? i analizuje przygotowanie uczniów do lekcji.

Faza realizacyjna:

  1. Uczniowie wspólnie zapoznają się z materiałem filmowym w sekcji „Film edukacyjny I”. W trakcie seansu indywidualnie sporządzają notatki, które pomogą w pracy w kolejnych etapach. Następnie nauczyciel zachęca uczniów do podzielenia się zdobytą wiedzą. Uczniowie podchodzą do tablicy i wypisują nowo poznane hasła, przedstawiając ich działanie i funkcje.

  2. Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenie 1 i 2 z sekcji „Film edukacyjny I”. Nauczyciel wybiera kilka prac. Uczniowie prezentują wykonane zadania i opowiadają, z jakimi problemami zmierzyli się w trakcie pracy, czy potrafili uporać się z trudnościami, oraz jakie znaleźli rozwiązanie problemu. Pozostała część grupy, w razie konieczności, wspiera wiedzę rówieśników. Nauczyciel analizuje pracę uczniów.

  3. Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 1 w sekcji „Film edukacyjny II”. Nauczyciel analizuje pracę w późniejszym czasie.

Faza podsumowująca:

  1. W celu podsumowania zdobytej wiedzy, uczniowie indywidualnie tworzą krzyżówkę, wykorzystując hasła z lekcji.

  2. Uczniowie dokonują wspólnej analizy kryteriów sukcesu.

Praca domowa:

  1. Uczniowie wykonują polecenie 2 w sekcji „Film edukacyjny II”.

Materiały pomocnicze:

  1. Blain Brown, Cinematography sztuka operatorska, Warszawa 2020

Wskazówki metodyczne:

  • Treści w sekcji „Film edukacyjny I” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.