Dla nauczyciela
Autor: Paulina Król
Przedmiot: Informatyka
Temat: Jak ustawić rozdzielczość, klatkaż, formaty i inne podstawowe ustawienia w kamerze?
Grupa docelowa:
Szkoła ponadpodstawowa, liceum ogólnokształcące, technikum, zakres podstawowy
Podstawa programowa:
Kształtowane kompetencje kluczowe:
kompetencje cyfrowe;
kompetencje osobiste, społeczne i w zakresie umiejętności uczenia się;
kompetencje matematyczne oraz kompetencje w zakresie nauk przyrodniczych, technologii i inżynierii.
Cele operacyjne (językiem ucznia):
Omówisz działanie i funkcje elementów wpływających na kształt i format obrazu filmowego.
Wyjaśnisz, na czym polega konwersja plików.
Zmniejszysz wielkość pliku z materiałem filmowym.
Strategie nauczania:
konstruktywizm;
konektywizm;
nauczanie wyprzedzające.
Metody i techniki nauczania:
dyskusja;
ekspozycja;
z użyciem komputera;
objaśnienie nowej wiedzy;
z użyciem e‑podręcznika.
Formy pracy:
praca indywidualna;
praca w parach;
praca w grupach;
praca całego zespołu klasowego.
Środki dydaktyczne:
komputery z głośnikami, słuchawkami i dostępem do internetu;
zasoby multimedialne zawarte w e‑materiale;
tablica interaktywna/tablica, pisak/kreda.
Przebieg lekcji
Przed lekcją:
Nauczyciel loguje się na platformie i udostępnia e‑materiał: „Jak ustawić rozdzielczość, klatkaż, formaty i inne podstawowe ustawienia w kamerze?”. Uczniowie zapoznają się z treściami w sekcji „Przeczytaj”.
Nauczyciel prosi uczniów o zapoznanie się z materiałem filmowym pn. „Konwersja plików” w sekcji „Film edukacyjny II”.
Nauczyciel zachęca kilku uczniów do zapoznania się z wybranymi e‑materiałami wyróżnionymi w sekcji „Wprowadzenie”, w celu uzupełnienia wiedzy na lekcji.
Faza wprowadzająca:
Nauczyciel wyświetla sekcję „Wprowadzenie” zapowiedzianego e‑materiału. Chętny uczeń czyta na głos treść. Następuje wspólne omówienie kryteriów sukcesu.
Nauczyciel rozpoczyna rozmowę wprowadzającą do lekcji, zadając pytanie: Jakie funkcje elementów wpływają na kształt i format obrazu filmowego? i analizuje przygotowanie uczniów do lekcji.
Faza realizacyjna:
Uczniowie wspólnie zapoznają się z materiałem filmowym w sekcji „Film edukacyjny I”. W trakcie seansu indywidualnie sporządzają notatki, które pomogą w pracy w kolejnych etapach. Następnie nauczyciel zachęca uczniów do podzielenia się zdobytą wiedzą. Uczniowie podchodzą do tablicy i wypisują nowo poznane hasła, przedstawiając ich działanie i funkcje.
Uczniowie dobierają się w pary i wykonują polecenie 1 i 2 z sekcji „Film edukacyjny I”. Nauczyciel wybiera kilka prac. Uczniowie prezentują wykonane zadania i opowiadają, z jakimi problemami zmierzyli się w trakcie pracy, czy potrafili uporać się z trudnościami, oraz jakie znaleźli rozwiązanie problemu. Pozostała część grupy, w razie konieczności, wspiera wiedzę rówieśników. Nauczyciel analizuje pracę uczniów.
Uczniowie indywidualnie wykonują polecenie 1 w sekcji „Film edukacyjny II”. Nauczyciel analizuje pracę w późniejszym czasie.
Faza podsumowująca:
W celu podsumowania zdobytej wiedzy, uczniowie indywidualnie tworzą krzyżówkę, wykorzystując hasła z lekcji.
Uczniowie dokonują wspólnej analizy kryteriów sukcesu.
Praca domowa:
Uczniowie wykonują polecenie 2 w sekcji „Film edukacyjny II”.
Materiały pomocnicze:
Blain Brown, Cinematography sztuka operatorska, Warszawa 2020
Wskazówki metodyczne:
Treści w sekcji „Film edukacyjny I” można wykorzystać jako materiał służący powtórzeniu materiału.